ممکن است شرکت شما به داشتن یک آژانس روابطعمومی اکتفا کند تا اخبار شما را در صدر مطالب خبری نگهدارد. با این حال، داشتن پوشش خبری تضمینشده در رسانهها همیشه به این سادگی نیست. با اینکه یک آژانس روابطعمومی قطعاً میتواند برند شرکت شما را با اتاقهای خبر مرتبط کند، شرکت شما نیز برای کسب یک جایگاه خوب در اخبار، باید دارای ارزش کافی باشد. آژانسهای روابطعمومی، میتوانند با بسیاری اتاقهای خبری مختلف ارتباط برقرار کنند تا اخبار شما را پوشش دهند؛ اما نمیتوانند پوشش رسانهای یک نشریه خاص را برای شما تضمین کنند.
زمانی که برای کسب پوشش رسانهای به یک آژانس روابطعمومی مراجعه میکنید، باید ثابت کنید که شرکت شما شایسته این سطح از پوشش خبری است. موفقیت یک شرکت، دلیل کافی برای اتاقهای خبر نیست تا مطلبی را در مورد شما بیان کنند. به این فکر کنید که چند شرکت موفق دیگر وجود دارند که احتمالاً همه آنها نیز خواهان همان پوشش رسانهای هستند.
اگر هدف شما این است که یک آژانس روابطعمومی به شرکت شما علاقهمند شود، باید عناصر ارزشمندی خبر را در برنامه خود نشان دهید و خود را اثبات کنید.
آژانسهای روابطعمومی چگونه پوشش رسانهای کسب میکنند؟
قبل از پیشنهاد به یک آژانس روابطعمومی، با هدف خرید پوشش رسانهای، باید فرایند قرار گرفتن شرکتها در اخبار آژانس را درک کنید.
ما (آژانسهای روابطعمومی) بعد از جلسه با شما مشتریان، مستقیم به اتاقهای خبر نمیرویم؛ در وهله اول به شناسایی شرکت شما میپردازیم تا تمایزها و ارزشهای خبری شرکت شما را فراتر از ارزش خبری اولیهای که در خدمات خود مطرح کرده بودید شناسایی کنیم. ما از عناصر جالبی که برای اولینبار مطرح کردید استفاده میکنیم تا درک درستی از برند شرکت شما به دست آوریم.
سپس برای اتاقهای خبری با مخاطبان مرتبط با برند شما، برنامههایی ایجاد میکنیم؛ با این امید که اتاقهای خبر آنها را انتخاب کنند، درباره آنها داستان بنویسند و پوشش رسانهای برای شما به ارمغان آورند. طرحهای ما حول محور موضوعات پرطرفدار است. ما برند شما را به روشهای مختلف با آنها ترکیب کرده و شما را به عنوان یک متخصص معرفی میکنیم.
اتاقهای خبر چگونه تصمیم میگیرند کدام داستانها را انتخاب کنند؟
اگرچه نویسندگان آموزشدیده ما میتوانند با مهارت بالا مطلب یا خبری برای برند شما تنظیم کنند، اما به هیچ عنوان تضمین نمیشود که اتاق خبر از محتوای آن مطلب یا خبر استفاده کند. مهم است بدانید که آژانس روابطعمومی شما، یک اتاق خبر نیست و نمیتوانید به سادگی از آنها، جایگاه خوبی را برای اخبار خود خریداری کنید. به گفته ماکراک، روزنامهنگاران به طور متوسط روزانه بین یک تا پنج مطلب و ۱۹ درصد روزنامهنگاران روزانه ۶ تا ۱۰ مطلب دریافت میکنند و با توجه به اینکه اکثر روزنامهنگاران معمولاً بین یک تا هفت داستان در هفته منتشر میکنند، تعداد زیادی از این داستانها منتشر نمیشوند.
برای افزایش شانس خود در پذیرش مطالب تان از سمت روزنامهنگاران، ارزشهای خبری بیشترین اهمیت را دارند. باارزشترین خبر، خبری است که بیشتر مصرفکنندگان به آن اهمیت میدهند. مطالب موفق باید شامل ارزشهای خبری مرتبط و مهم، مانند زمانبندی و تأثیرگذاری برای جلب توجه روزنامهنگاران و ایجاد پوشش رسانهای برای برند شما باشند. این که رابطه بین اتاقهای خبر و آژانس روابطعمومی چقدر خوب باشد و متن داستان تبلیغی شرکت شما چقدر خوب نوشته شده مهم نیست؛ اگر شرکت شما ارزش خبری نداشته باشد، پوشش رسانهای خبری هم به دست نخواهد آورد.
چگونه تسلیم آژانسهای روابطعمومی نشویم؟
متخصصان روابطعمومی که از نزدیک با اتاقهای خبر کار میکنند، میدانند که روزنامهنگاران هنگام خواندن خبر به دنبال چه موضوعاتی هستند. ما در زمان جذب مشتری، به دنبال شرکتهایی با ارزش خبری بالا هستیم. به همین دلیل برای شما بسیار مهم است که بتوانید قبل از تماس با یک آژانس، عناصر خبرساز شرکت خود را شناسایی کنید. اگر در تماس خود با شرکت روابطعمومی این عناصر جالب را بگنجانید، نهتنها در وقت ما صرفه جویی کردهاید، بلکه نشان میدهید که وظایف خود را انجام دادهاید و این کار، شما را به یک مشتری آیندهنگر و بسیار چشمگیر تبدیل میکند.
نشان دادن ظرفیت خود برای کسب پوشش رسانهای پیش از موعد مقرر، به شما کمک خواهد کرد تا خوشبینانهترین پاسخ را از آژانسهای روابطعمومی دریافت کنید.