مهارتهای ارتباطی مؤثر برای افرادی که به دنبال کسب موفقیت در روابطعمومی و بازاریابی هستند، امری حیاتی است. با اینحال، متخصصان روابطعمومی و بازاریابی به ندرت در همه حوزههای ارتباطی تخصص لازم را دارند، بنابراین کسانی که به تازگی وارد این حوزه شدهاند نباید تحت آموزش انواع مهارتهای مختلف، قرار گیرند. بهطور معمول، متخصصان آگاه و دانای روابطعمومی و بازاریابی در یک یا دو مهارت تخصص دارند، اما همچنان به دنبال آموزش، یادگیری و کسب تجربه برای بهبود آن دسته از زمینههایی هستند که در آنها اعتماد به نفس کمتری دارند.
نگارش
بهرغم افزایش فناوریهای جدید، مهارت نوشتاری قوی برای موفقیت روابطعمومی و بازاریابی همچنان حیاتی تلقی میشوند. نحوه نگارش در روابطعمومی و بازاریابی باید واضح، مختصر، قانعکننده و بدون خطا باشد. علاوه بر این، نویسندگان حوزه روابطعمومی باید به سبک نوشتن هرمی و وارونهنویسی تسلط داشته باشند؛ رویکردی روزنامهنگارانه که نکات اصلی را در درجه اول اهمیت قرار داده و جزئیات نیز به دنبال آن حمایت میشوند.
سخنرانی در جمع
از آن جاییکه متخصصان روابطعمومی و بازاریابی اغلب خود را در مقابل مراجعهکنندگان، گزارشگران، مشتریان، نمایندگان جامعه یا دیگر گروهها دیده و با آنها در ارتباطند، بنابراین کسب مهارتهای سخنرانی، لازم و ضروری است. مهارتهای مؤثر سخنرانی در جمع، ترکیبی از تجزیه و تحلیل مخاطب، نگارش متن و ارائه است. متخصصان روابطعمومی و بازاریابی، نیازهای مخاطبانشان را درک کرده و پاسخگوی آنها هستند. سخنرانیهای متقاعدکننده با بیانیهای گیرا و جذاب آغاز میشوند. مهارتهای ارائه سخنرانی شامل ارتباط چشمی، داشتن زیر و بم متفاوت، سرعت و میزان آهنگ صاف در صدا است.
ارتباط غیرکلامی
متخصصان روابطعمومی و بازاریابی از تکنیکهای ارتباط غیرکلامی به منظور بارز کردن و تأکید بر یک متن کلامی یا نوشتاری استفاده کرده و بهترین روش برای پاسخ دهی به احتیاجات مشتریان یا تیم را انتخاب میکنند. تکنیکهای غیرکلامی شامل ارتباط چشمی، وضعیت بدن، حرکات دست و پا و گوش دادن است.
رهبری
از آن جاییکه اهداف ارتباطی و بازاریابی نیازمند تیمی از نویسندگان، طراحان، ویراستاران و تکنسینها است، متخصصان روابطعمومی و بازاریابی نیز باید مهارتهای رهبری داشته باشند تا بتوانند یک کمپین و فعالیت تیمی را به طور مؤثری مدیریت و هدایت کنند. متخصصان هوشیار روابطعمومی و بازاریابی اصول و نیز مزایا و معایب نظریههای رهبری مانند تحول آفرینی، معاملات و موقعیت را درک کرده و میدانند چطور بهترین رویکرد را بر مبنای نیازهای تیم خود انتخاب کنند. همچنین از ارتباطات به منظور الهام بخشیدن و حفظ روحیه مسئولیتپذیری اعضای تیم برای انجام وظایفی که به آنها محول شده، استفاده میکنند.
پژوهش
پژوهش در حوزه ارتباطات در واقع ستون فقرات کمپینهای روابطعمومی و بازاریابی مؤثر محسوب میشود. متخصصان روابطعمومی و بازاریابی میدانند چطور یک روش تحقیق مانند نظرسنجی، گروه محوری و متمرکز یا مصاحبهای همراه با سؤالات پژوهشی را تنظیم کنند. آنها همچنین از مهارتهای نگارش، سخنرانی در جمع و ارتباطات غیرکلامی استفاده میکنند تا بتوانند سؤالات نظرسنجی را طراحی کرده، گروههای متمرکز و محوری را هدایت نموده و مصاحبهها را برگزار نمایند.