روابطعمومی یکپارچه، مجموعه کارهایی است که شما در فعالیتهای بازاریابی خود انجام میدهید تا تأثیرگذاری بیشتری ایجاد کنید. این رویکرد، میزان دسترسی شما را افزایش داده و سطح ارتباط با مخاطبانتان را بالا میبرد. بر کسی پوشیده نیست که دستیابی به سهامداران کلیدی از طریق کانالهای ارتباطی متعدد در دنیای دیجیتال امروز، امری ضروری است. در این دنیای جدید، حوزههای روابطعمومی و بازاریابی، به سرعت در حال تحول هستند و نیاز است بخشهایی که زمانی جداگانه فعالیت میکردند، با هم همکاری داشته باشند.
1. تعیین اهداف استراتژیک
معمولاً شما زمانی راهی سفر میشوید که از قبل بدانید به کجا میخواهید بروید. این اولین قانون بازاریابی و روابطعمومی از آنچه میخواهید به دست آورید، است که شامل توسعه برند، موقعیت شرکت در بازار و افزایش بازدید وبسایت میباشد. شما با هدفگذاری، به اهداف روشنی میرسید و بهتر میتوانید تعیین کنید که چه کاری لازم است انجام شود.
- ایجاد محتوای منسجم
بسیار مهم است که مطمئن شوید پیامهای روابطعمومی شما متناسب با خواستههای مشتری در هر مرحله از سفر، منسجم و شفاف تنظیم شده است. در دنیایی که توسط خریدار هدایت میشود، محتوا حرف اول را میزند. شما باید مشتریان مناسب خود را جذب کرده و آنها را در هر مرحله از چرخه فروش هدایت کنید؛ زیرا تولید یک محتوای عالی و قرار دادن آن پیش چشم خریداران، تصادفی اتفاق نمیافتد. یک استراتژی محتوایی خوب، نیازمند تحقیق و تخصص است.
3. رعایت اصول کار
بعد از قرار دادن اهداف و پیامهای خود در یک راستا، وقت آن است که اقدامات قابل اجرا را برنامهریزی کنید. مهمترین بخش، پلتفرمهایی است که قصد دارید برای گفتن روایتهای خود از آنها استفاده کنید. موفقترین کمپینهای یکپارچه، ترکیبی از شبکههای پولی، تجاری، مالکیتی و اجتماعی (PESO) را مدنظر قرار میدهند. این به معنای آن است که شما از تبلیغات، شبکههای وب و رسانههای اجتماعی برای بالا بردن افزایش بازدید پیامها استفاده کرده و با مخاطبان خود در هر لحظه در ارتباط هستید.
- سنجیدن اولویتهای کار
برنامه منسجم شما باید بر اساس معیارها و اهداف خاصی سنجیده شود. در این صورت یاد میگیرید چه چیزی را میخواهید تغییر دهید و چگونه میتوانید مخاطبان خود را به طور مؤثرتری هدف قرار داده تا به موفقیت دست یابید. سنجش به معنای آن است که میتوانید بودجهها را تقویت کرده و ارزش خود را به کسانی که اهمیت بیشتری دارند مانند مشتریان یا اعضای هیأت مدیره، نشان دهید. اینها افرادی هستند که در نهایت تصمیم میگیرند آیا بازاریابی و روابطعمومی نیاز است یا خیر.
یکپارچهسازی روابطعمومی و بازاریابی
یک استراتژی یکپارچه روابطعمومی و بازاریابی موفق دیگر یک گزینه انتخابی نیست، بلکه یک الزام برای کسانی است که میخواهند سالها در بازار رقابتی باقی بمانند.