به نظر میرسد مرزهای ارتباطات و بازاریابی توسط برخی از متخصصان بازاریابی در حال محو شدن است. به خصوص در کسبوکارهای کوچکتری که تصمیم میگیرند بودجه و منابع را به صورت اشتراکی استفاده کنند. اگر کسبوکارها، تاکتیکهای بازاریابی و روابطعمومیِ هماهنگ با هم را به کار بگیرند، میتوانند به نتایج بهتری دست پیدا کنند، در رقابت باقی بمانند و برای بازاریابی کمتر هزینه کنند. در اینجا با سه دلیل نشان میدهیم روابطعمومی و بازاریابی یک زوج قدرتمند به حساب میآیند:
ترکیب بازاریابی و روابطعمومی میتواند به رشد شرکتها کمک کند.
کسبوکارها تصادفی رشد نمیکنند. رشد و ارتقای آنها مستلزم داشتن ذهنیت کارآفرینانه، تصمیمگیری استراتژیک، تمایل به سرمایهگذاری است و اشتیاقی برای الهام بخشیدن به تیمها تا با هم همکاری کنند. خلاقت در خلأ وجود ندرد. ایجاد یک فرهنگ سازمانی که افراد در آن احساس کنند میتوانند به چالش بکشند و به چالش کشیده شوند، محیط مناسبی را پدید میآورد که کسبوکارها به جای ایستایی یا افول میتوانند در آن رشد کنند
دیگر زمانی که کارهای انفرادی مورد استقبال قرار میگرفتند گذشته است. امروزه اغلب کسبوکارها به خصوص در فضای استارتآپی، به دنبال راههایی برای تشویق کارمندان با همکاری نزدیکتر با سایر بخشها هستند. یکی از این همکاریnailingهای مؤثر میتواند همکاری بین روابطعمومی و بازاریابی سازمان باشد. با ترکیب نقاط قوت بازاریابی و روابطعمومی، سازمانها میتوانند به طور مؤثری به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنند و رشد کنند. در یک وضعیت رکود اقتصادی چنین کاری میتوند به کسبوکارها کمک کند تا مزیت رقابتی به دست آوردند و از رقیبان خود پیشی بگیرند.
ترکیب بازاریابی و روابط عمومی از منابع ؟
یک کسبوکار برای پیشبرد اهدافش همیشه باید یک استراتژی بازاریابی و ارتباطات داشته باشد تا فعالیتهای بازاریابی و روابطعمومی همسو باشند. جای نگرانی نیست اگر مرزهای بازاریابی و روابطعمومی قابل تشخیص نیستند. هردو حوزه یک هدف دارند و آن جلب توجه جامعه هدف به سازمان یا محصول و خدمات آن است. نکته کلیدی اینجاست که مطمئن شوید این دو حوزه به جای تکروی، با هم کار میکنند. این همکاری از تلاشهای موازی و اتلاف وقت و پول و انرژی جلوگیری میکند. وقتی روابطعمومی و بازاریابی در یک راستا قرار بگیرند میتوانند اثر همافزایی قدرتمندی ایجاد کنند که کمک کند تا به اهداف سازمان دست پیدا کنید.
برای اطمینان از هماهنگ بودن فعالیتهای بازاریابی و روابطعمومی چند راه وجود دارد:
یک استراتژی ارتباطاتی بازاریابی قوی طراحی کنید که بر این موارد تمرکز داشته باشد:
-چگونگی صحبت کردن سازمان شما درباره خدماتش به گونهای که هماهنگ و قانعکننده باشد.
-تعریف کردن جامعه هدف و الویتهای هر بخش. هم برای روابطعمومی و هم برای بازاریابی ضروری است که درک روشنی از مخاطبان شما داشته باشند. این کار تضمین میکند که پیام شما درست هدفگذاری شده و با پویشهایی که برگزار میکنید به مخاطبان دست مییابید.
-ارزشهای پیشنهادیتان را برجسته کنید. این به شما کمک میکند تا پیشنهاد فروش منحصر به فرد (USP) خودتان را به مشتریان هدف، رسانهها و سهامداران کلیدی خود منتقل کنید و سازمانتان را در میان رقبا متمایز کنید.
-پیامهای کلیدیتان را توسعه بدهید. یک استراتژی ارتباطات بازاریابی قوی بر این تمرکز دارد که برای هر پرسونای هدف و هر قدم از سفر مشتری، پیامهای کلیدی را توسعه بدهد. چنین پیامهایی باید با تمام محتواهای بازاریابی و روابطعمومی سازمان همسو باشند. این امر کمک میکند تا در ارتباطات شما با مخاطبان شکاف محتوایی وجود نداشته باشد.
ایجاد یک برنامه منسجم
-طرحی طراحی کنید که هم شامل مؤلفههای بازاریابی و هم مؤلفههای روابطعمومی باشد تا فعالیتهایشان هماهنگ و منسجم پیش برود. مطمئن شوید همه اعضای تیمتان از برنامه آگاه هستند تا بتوانند نقش خود را یکپارچه اجرا کنند.
تاکتیکهایتان را اجرا کنید
داشتن یک استراتژی قوی خیلی خوب است اما اگر برنامه عملیاتی برای اطمینان از اجرای تاکتیکهای بازاریابی و روابطعمومی نداشته باشید، تأثیر لازم را نخواهد گذاشت.
نتایج را ارزیابی کنید
ضروری است که برای ارزیابی اقدام بازاریابی یا روابطعمومی ملاک و معیار مشخصی داشته باشید. با ارزیابی نتایج پویشهای سازمانتان متوجه میشوید که چه چیزی نتیجه میدهد و چه چیزی نتیجه نمیدهد. بر این مبنا میتوانید اقدامات بعدی را تنظیم کنید.
همکاری بازاریابی و روابطعمومی با همدیگر تأثیر بیشتری دارد.
بازاریابی و روابطعمومی با همکاری یکدیگر میتوانند نیروی قدرتمندی را برای سازمان ایجاد کنند. ترکیب این دو بخش، از عملکرد جداگانهشان اثرگذارتر خواهد بود. حواستان باشد که همیشه برای جلب توجه روزنامهنگاران رقابت میکنید. آنها میتوانند ایمیل شما را به پوشه اسپم بفرستند یا اگر محتوایتان جالب یا مرتبط نیست آن را نادیده بگیرند. شما فقط یک فرصت دارید تا هلثیر درست به جا بگذارید. پس مطمئن شوید همان چیزی را به روزنامهنگاران میخواهند به آنها میدهید:
- افزایش دیده شدن برند شما
بازاریابی و روابطعمومی با همکاری یکدیگر میتوانند میزان دیده شدن برند شما را افزایش دهند و توجه افراد بیشتری را به شما جلب کنند.
- بازاریابی هدفمند
با ترکیب تلاشهای بازاریابی و روابطعمومی میتوانید دبرای پویشهای بازاریابیتان هدفگذاری قیقتری داشته باشید و به جامعه مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید.
- افزایش شهرت
همکاری مشترک بازاریابی و روابطعمومی میتواند به بهبود شهرت سازمان یا خدمات شما کمک کند.
- پوشش رسانهای بهتر
معمولا پوشش رسانهای زمانی مثبتتر عمل میکند که بازاریابی و روابطعمومی برای تهیه و تولید آن با همدیگر همکاری کنند نه اینکه هرکدام به صورت جداگانه کار کنند.
- موفقیت بیشتر با پویشها
وقتی بازاریابی و روابطعمومی با همدیگر کار میکنند، میتوانند پویشهای خلاقانه و وسیعی طراحی کنند که احتمال موفقیتشان بیشتر از زمانی باشد که به تنهایی طراحی میشوند.
برای سال جدیدی که پیش رو داریم کسبوکارها ، باید به فکر باشند که چطور فعالیتهای بازاریابی و روابطعمومیشان را طوری هماهنگ کنند تا در رقابت باقی بمانند.