لینکدین یکی از مهمترین ابزارها در بازاریابی رسانههای اجتماعی است. وقتی مباحثی مانند ارتباطگیری حرفهای، جمعآوری سرمایه، مشاوره شغلی و از این دست موضوعات مطرح شوند، هیچ بستری بهتر از لینکدین نمییابند. این بستر به شما راههای زیادی ارائه میدهد تا با همکاران و مشاغلی با علایق مشابه با خودتان ارتباط برقرار کرده و برای پیشرفت شغلیتان در آینده مسیرهای مناسبی بیابید.
حرفهایهای هر صنعت میتوانند از حضور فعال در لینکدین سود ببرند. اما فهمیدن اینکه چطور تبلیغ درستی از خودتان ارائه دهید ممکن است کمی دشوار باشد. الگوریتم لینکدین بسیار ملموس و ساده است. زمانی که برای یادگیری آن برنامهریزی کنید و نحوه کار با آن را بیاموزید، نسبت به سایر سازمانها بسیار سریعتر پیشرفت خواهید کرد.
الگوریتم میزان نمایش برند شما در لینکدین به تناسب میزان فعالیت شما متفاوت است. گاهی بسیار ساده است و گاهی کدنویسی بسیار پیشرفتهتری نیاز دارد که شما را در بازار بسیار خاصی قرار میدهد. برای شروع ابتدا نگاهی به نکات برنامه پستگذاری بیندازید:
۱. باید بین ۳ تا ۲۰ بار در ماه پست بگذارید
لینکدین به اعضایی که در صفحهشان فعالیت و استمرار زیادی دارند پاداش میدهد. اگر به شکل فعالی با محتوای خود با جامعه مخاطبانتان ارتباط بگیرید، لینکدین تلاش شما را شناسایی کرده و صفحهتان را به مخاطبان وسیعتری معرفی میکند. اما پستهای کم، صفحهتان را بیرونق میکند، زیرا محتوای کافی برای جلب توجه پلتفرم ندارید. از طرف دیگر، اگر بیش از حد پست بگذارید، لینکدین حساب کاربری شما را جعلی تشخیص میدهد.
۲. ساعت ۷ صبح تا ۱۰ صبح بهترین زمان برای پست گذاشتن است
لینکدین از شما میخواهد تا صبح پست بگذارید و روزتان را با محتوای تازه آغاز کنید تا بتواند در طول روز آن را به دیگر مخاطبان نشان دهد. بنابراین تمام پستهای صفحه سازمانتان را برای انتشار در طول این ساعات زمانبندی کنید تا بهترین نتیجه را ببینید.
- واکنشهای اولیه به یک پست حیاتی هستند
معمولاً واکنشهای یک پست در ۳۰ دقیقه اول به شما نشان میدهند که محتوایتان چقدر موفق بوده است. اگر پس از یک ساعت از ارسال پست هیچ لایک، اشتراکگذاری یا بازخوردی نداشتید، به احتمال زیاد پست شما زمان طلایی خود را در الگوریتم از دست داده است. اگر پنج نفر یکی از پستهای شما را دیده و چهار نفرشان با آن تعامل داشته باشند، احتمال موفقیت آن بیشتر از پستی است که ۱۰ نفر آن را دیده و فقط یک نفر با آن تعامل داشته است.
۴. در هر پست حداقل از پنج هشتگ استفاده کنید
بر اساس پستهای شما هشتگها راه فوقالعادهای برای ارتباطگیری با مخاطبان هستند. لینکدین با توجه به محتوای هشتگها، الگوریتم پست شما را در دسترس افرادی قرار میدهد که پستهایی با هشتگهای مشابه شما را لایک کردهاند. هر چه بیشتر از هشتگ استفاده کنید، احتمال اینکه در خبرخوان افراد بیشتری قرار بگیرید بالاتر میرود.
حالا که کمی با نکات بنیادی الگوریتم لینکدین آشنا شدید بیایید دقیقتر در مورد SSI لینکدین صحبت کنیم. SSI مخفف عبارت شاخص فروش اجتماعی است. این شاخص از چهار عنصر تشکیل شده است:
برندینگ حرفهای، شناسایی مخاطبان، مشارکت در مطالب پیشنهادی لینکدین و بهدست آوردن ارتباطات از طریق تعامل با شبکه شما.
– منظور از برندینگ حرفهای، ایجاد یک صفحه برند توسعهیافته شامل راههای کسب اطلاعات بیشتر، مأموریت و چشمانداز شرکت شما، فرصتهای همکاری، DEI (مخفف تنوع، برابری و دربرگیری) و غیره است. اگر پروفایل خود را تا بیشترین سطح تکمیل کنید و لینکدین پیشنهاد دیگری برای تکمیل اطلاعاتتان نداشته باشد، این بخش را با موفقیت به انجام رساندهاید.
– شناسایی مخاطبان، شکل گستردهای از کاربرد ابزارهای لینکدین برای پژوهش و ترفندهای مؤثر بازاریابی است. لینکدین ابزارهای پیشرفتهای برای جستوجو دارد که به شما کمک میکند تا ارتباطات مناسب و مخاطبان پایهای را بیابید که در ابتدا به آنها نیاز دارید. اما برای لینکدین مهم است که آیا واقعاً از این ابزارها استفاده میکنید یا نه.
– مشارکت در دادهها به نحوه تعامل شما با پیشنهاداتی که لینکدین برای شما ارسال میکند و میزان علاقه شما به محتوای ورودی مخصوص خودتان اشاره دارد.
– ارتباطسازی به میزان تعاملات و ارتباطات حساب کاربری شما میپردازد. جدا از شناسایی مخاطبان، ارتباطسازی، مرتبط با همکاران و افراد اطراف شماست. هر چه بیشتر صفحه خود را شخصیسازی کنید و در مورد افرادی که دوست دارید پست بگذارید، توجه بیشتری به خود جلب خواهید کرد.
با این دانش اولیه از مفهوم SSI چند نکته نهایی را مطرح میکنیم تا بتوانید به نتایج موردنظرتان دست یابید:
۱. نظرات دو برابر میزان اشتراکگذاری و تعاملات نمایش داده میشوند: تشویق جامعه مخاطبانتان به اشتراکگذاری داستانشان در پست شما، مشاوره دادن، تشکر از مربیان، به اشتراکگذاری میزان پیشرفت و پرسیدن سؤال، میزان دیدهشدن پست شما را به شدت افزایش میدهد.
۲. فایلهای PDF و پیوستهای تحلیل داده مرتبط اولویت زیادی دارند: تصاویر و ویدئوها دیگر در بهبود الگوریتم اولویتی ندارند. با این حال، فایلهایPDF و پیوستهای تحلیل داده در الگوریتم وایرال میشوند. احتمالاً برای بسیاری از تولیدکنندگان محتوا آسان نباشد اما اختصاص زمان و انرژی برای تولید یک اینفوگرافیک یا یک فایل PDF از دادههای مورد علاقه مخاطبانتان بیشتر دیده خواهد شد.
۳. لینک سایتهایی خارج از بستر لینکدین را پست نکنید: با اینکه همیشه استثنائاتی وجود دارد و گاهی بهتر است افراد به وبسایت جدید، انتشار محصولی جدید یا مقالهای مهم هدایت شوند، الگوریتم لینکدین دوست ندارد که کاربرانش را به بستری خارج از خودش راهنمایی کنید. نگهداری کاربران در سایت و چرخش محتوا در محتوای ورودی آنها هدف اصلی لینکدین است.
۴. با پیجهایی تعامل داشته باشید که از آنها الهام میگیرید: با تمام صفحاتی که مخاطبان هدفتان آنها را دنبال میکنند، تعامل داشته باشید. خودتان را در محیطی قرار دهید که میخواهید در آن جامعه مطرح شوید. در این صورت در معرض دید مخاطبان هدفتان قرار میگیرید.
با اینکه الگوریتم لینکدین اختلافات جزئی و تفاوتهای کلیدی با وایرال شدن برای مخاطبان هدفتان دارد، این نکته را به یاد داشته باشید که کیفیت و محتوای اصلی همیشه باعث میشود اثری فراتر از وایرال شدن محتوا به جا بگذارید. اگر مخاطبانتان متوجه شوند که صفحه سازمانتان درباره کارش شفاف و واضح صحبت میکند، به شما بازخورد مثبت خواهند داد.
لینکدین یکی از قدرتمندترین ابزارهای دنیای کسبوکار مدرن است و اگر بدانید که چطور بازدید بیشتری در این بستر به دست بیاورید، سازمان شما مزیت رقابتی مهمی کسب کرده و پتانسیل رشد زیادی خواهد داشت.