روانشناسی اجتماعی برای متخصصان روابطعمومی به عنوان راهنما عمل کرده و کمک میکند تا اطلاعات و مطالب، به شکل مؤثرتری به مخاطبان برسند. روانشناسی میتواند به درک رفتار و نگرشهای افراد کمک کند. هنگامی که متخصصان روابطعمومی نظرات مخاطبان را درک میکنند، ارتباط بهتری شکل میگیرد.
نگرشها
داستانسرایی در روابطعمومی عمدتاً با هدف تشویق افراد به ایجاد نگرش مثبت نسبت به یک شیء، شخصیت یا ایده انجام میشود. روانشناسی نشان میدهد این نگرشها ممکن است ناشی از شخصیت افراد باشند. شکلگیری نگرشها میتواند بسیار سریع اتفاق افتد؛ زیرا ذهن افراد برای کاهش بار شناختی، میانبرهای ذهنی ایجاد میکند. مردم تمایل دارند در موقعیتهای مختلف، قضاوتهای سریعی داشته باشند؛ چرا که از دیدگاه تکاملی درستتر این است که ارزیابی محیط و دستهبندی آن در سریعترین زمان ممکن صورت گیرد. در یک جامعه، قضاوتهای سریع به افراد اجازه میدهد تا از میان انبوه محرکها، بهترین را انتخاب کنند.
اغلب افراد نگرشها را از طریق خانواده، دوستان و افراد مهم فرا میگیرند. متخصصان روابطعمومی نیز تمایل دارند نگرش مثبتی در مخاطبان کسبوکار خود به وجود آورند.
احساسات
ما به عنوان متخصصان روابطعمومی، باید به خودمان یادآوری کنیم که از احساسات استفاده کنیم. اگر میخواهیم متقاعدسازی به وجود آید، باید مردم یک رابطه دوطرفه را احساس کنند. متخصصان بازاریابی به ما آموختهاند جذاب کردن احساسات و استفاده از داستانسرایی بصری، هر دو روشهای مؤثری برای برقراری ارتباط با مخاطبانمان به شمار میروند. داستانسرایی بصری جذاب است؛ زیرا مردم بیشتر تمایل دارند نسبت به آنچه که میخوانند، آنچه را که میبینند به یاد آورند. علاوه بر این، متخصصان روابطعمومی میتوانند از داستانسرایی بصری با تصاویری جذاب برای کمک به مخاطبان در ارتباط با احساسات خود استفاده کنند.
دو راه متفاوت برای شکل دادن به نگرش مصرفکنندگان در مورد یک کسبوکار یا محصول وجود دارد؛ یکی از این مسیرها بهطور مؤثری مبتنی بر ایجاد جذابیتهای احساسی و پررنگ کردن آن است. بنابراین، قدرت یک احساس خاص باعث شکلگیری نگرش نسبت به یک کسبوکار یا محصول میشود. اگر کار اشتباهی انجام شود، تصویر نادرستی بر تمام تصاویر مثبت قبلی که ایجاد شده غالب خواهد شد؛ بنابراین به دست آوردن یک ارتباط مثبت دشوار است.
مردم بهشدت به دیدگاههای احساسی خود وابسته هستند و این دیدگاهها میتوانند به طور مستقیم بر تصمیمات مردم تأثیر گذارند.
نگرش افراد اغلب از طریق ارتباط و تعامل با خانواده و دوستان شکل میگیرد که میتواند به متخصصان روابطعمومی در درک اهمیت بازاریابی کلامی کمک کند. درصد بالایی از مصرفکنندهها، پیشنهادهای دوستان یا خانوادهشان را بیش از هر نوع دیگری از تبلیغات باور میکنند. این آمار ساده، یکی از قدرتمندترین حقایق بازاریابی را در خود پنهان کرده است.
طبق مطالعه مؤسسه خدمات مشاوره در حوزه مدیریت با نام «McKinsey and Co»، بازاریابی دهان به دهان تا 50 درصد از تصمیمات خرید را تعیین میکند. این درحالی است که بهیادماندنیترین کمپینهای تبلیغاتی شرکتهای بزرگی مانند کوکاکولا و حتی مارکتینگ برند جادویی هری پاتر نیز همه به نوعی تحتتأثیر جادوی قدرتمند بازاریابی دهان به دهان قرار داشتند.
اصالت و اعتبار
اگر پیامها از یک منبع معتبر باشند، مخاطبان با احتمال بیشتری متقاعد میشوند. یک مسیر جایگزین برای شکلگیری نگرش، جدا از جذابیت عاطفی، مبتنی بر شناخت است. این نگرشها به جای احساسات بر استدلالهای منطقی تکیه میکنند. برخی افراد تمایل دارند برای شکل دادن به یک عقیده به سمت استدلالهای مبتنی بر احساسات متمایل شوند؛ در حالیکه برخی دیگر به واقعیات گرایش دارند. در این بین، مهم است درک کنیم که این حقایق باید از یک منبع معتبر نشأت گیرند. برندها معمولاً از طریق ارتباط با یک جامعه به جای مخاطب و همچنین سرمایهگذاری در تبلیغات با مقیاس وسیع، برای خود اعتبار و اصالت ایجاد میکنند.
اغلب مسائل اخلاقی مرتبط با ارتباطات، شامل اعتبار میشوند. ما به عنوان متخصصان روابطعمومی همیشه باید به یاد داشته باشیم که شفاف و صادق باشیم. علاوه بر این، باید در هر کاری که انجام میدهیم اعتماد ایجاد کنیم. اعتماد بسیار شکننده است؛ بهطوریکه به راحتی خدشهدار میشود. برای بازسازی اعتماد زمان طولانی و تلاش زیادی لازم است. در این موضوع که شفافیت عاملی کلیدی برای ایجاد یک رابطه قابل اعتماد با مخاطبانتان است، شک نکنید.
جمعبندی
روانشناسی اجتماعی به طیف گستردهای از متخصصان مختلف کمک میکند تا مخاطبان خود را درک کنند. بهطور خاص، روابطعمومی هنگام اجرای استراتژیهای ارتباطی با یک جامعه میتواند از روانشناسی استفاده کند. روابطعمومی بر ایجاد روابط سودمند متقابل تمرکز دارد؛ بنابراین روی آوردن به روانشناسی بسیار مهم است؛ زیرا به متخصصان روابطعمومی اجازه میدهد تا مخاطبان هدف را درک کرده و به طور مؤثری با آنها ارتباط برقرار کنند.