نگاهی به آمار اخیر، توییتر اکنون 126 میلیون کاربر روزانه دارد که نسبت به یک سال قبل، 115 میلیون کاربر افزایش داشته است. در سطح جهانی، فیسبوک بیش از 2.41 میلیارد کاربر فعال به شکل ماهانه دارد. واضح است رسانههای اجتماعی فراتر از موضوعی هستند که با عنوان «اثر طبیعی» خوانده میشوند. امروزه رسانههای اجتماعی بر مردم، برندها و مهمتر از همه بر افرادی که در صنعت روابطعمومی کار میکنند، تأثیر میگذارند.
با افزایش اینفلوئنسرها و رهبران فکری، راهی که با آن از اخبار استفاده کرده و اطلاعات را به اشتراک میگذاریم تغییر کرده است. ما به عنوان متخصصان روابطعمومی، مجبور به تطبیق شدهایم و امروزه اثر آن به حدی زیاد است که نمیتوان آن را نادیده گرفت. برای موفقیت و مطابقت صنعت روابطعمومی و پیش افتادن آن در رقابت، فهم این تغییرات مهم است.
در اینجا چند راه را که رسانههای اجتماعی از طریق آنها بر صنعت روابطعمومی تأثیر گذاشتهاند، بیان میکنیم:
افزایش اینفلوئنسرها
ممکن است برخی استدلال کنند که عبارت «اینفلوئنسر»، تعریف نهایی «کلیدواژه» در عصر رسانههای اجتماعی را که در قدیم روی تلویزیون، صنعت چاپ و رادیو متمرکز بود، دگرگون کردهاند و امروزه برندها بهجای آن، روی ظرفیت تعاملی محتوا و فعالیت در فضای مجازی که بر این حوزه در حال تغییر، اثرگذار است، توجه میکنند.
حیاتیتر شدن ارتباطات بحران نسبت به گذشته
با کمک رسانههای اجتماعی توانایی انتقال پیام به مخاطبان سریعتر و سادهتر از همیشه شده است؛ چه به اشتراکگذاری یک توییت باشد و چه پست گذاشتن در فیسبوک. هرچند اکنون برای متخصصان روابطعمومی رسانههای اجتماعی این احتمال وجود دارد که اگر برندها مراقب نباشند، به شکل بالقوهای به شهرت خود آسیب میزنند. اکنون متخصصان روابط عمومی مسئول مدیریت و حفاظت از شهرت آنلاین سازمانها از راه محتوای تعاملی با جوامع مربوطه و همچنین نظارت بر رسانهها هستند.
کوتاه شدن طول عمر داستانهای خبری با رسانههای دیجیتال
بهطور ویژه، هنگام برقراری ارتباط جهت پوشش خبر فوری، رسانههای اجتماعی ابزار مؤثری هستند. در مقابلِ پستهای وبلاگها و مقالاتی که معمولاً روی سایتها منتشر میشوند، بیشتر محتوای رسانههای اجتماعی طول عمر کوتاهی دارند. همانطور که روزنامهنگاران دائماً به دنبال سوژههای بزرگ بعدی هستند، متخصصان روابطعمومی نیز یا باید این کار را ادامه دهند یا خطر عقبافتادگی را به جان بخرند.
تعامل افزایش یافته
به طور متوسط مصرفکنندگان سراسر جهان هر روز 2ساعت و نیم از وقت خود را در بستر رسانههای اجتماعی میگذرانند. این آمار به تنهایی نشان میدهد که مصرفکنندگان چقدر به شکل فزایندهای در رسانههای اجتماعی فعال هستند و با برندها و محتوای آنها از طریق لایکها، به اشتراکگذاریها و نظرات تعامل میکنند. دیدگاه روابطعمومی نشان میدهد که چه فرصتهای روزافزونی وجود دارد تا محتوای تعاملی در دسترس تودهها قرار گیرد و نمایش برند به مخاطبان بزرگتر افزایش یابد.
در همینحال که رسانههای اجتماعی به تغییر ادامه میدهند، هیچ نشانهای از کاهش سرعت رشد آنها مشاهده نمیشود و افرادی که در صنعت روابطعمومی فعال هستند باید همچنان خود را انطباق دهند و جلوتر از ترندها پیش بروند تا خطر عقب ماندن، آنها را تهدید نکند.