یکی از مهمترین جنبههای هر کسب و کار، روابطعمومی آن (PR) است. فعالیت روابطعمومی به ایجاد شهرت برای یک شرکت و ارتباط با مشتری کمک میکند. روابطعمومی یک فرایند استراتژیک برای ارتباط مؤثر، ارسال پیام درست و انتخاب رسانه مناسب برای برقراری ارتباط است. بنابراین اگر روابطعمومی به درستی عمل کند، میتواند تصویر خوبی برای کسب و کار ایجاد کند، مشتریان آن را افزایش دهد و باعث جذب سرمایهگذاران شود. از طرف دیگر روابطعمومی بد میتواند برای یک کسب و کار مضر بوده و حتی منجر به سقوط آن شود.
بنابراین، تفاوت بین روابطعمومی خوب و بد چیست؟ پاسخ در اهداف کمپین روابطعمومی نهفته است. یک کمپین روابطعمومی خوب، کمپینی است که با دقت، برنامهریزی و اجرا شود. از سوی دیگر، کمپین روابطعمومی بد، کمپینی است که برنامهریزی و اجرای ضعیفی دارد و اغلب نتایج منفی را به دنبال خواهد داشت.
روابطعمومی خوب
یک کمپین روابطعمومی خوب، کمپینی است که با هدف دستیابی به اهداف مشخص، بهخوبی برنامهریزی و اجرا شود. ابتدا باید اهداف کمپین به وضوح مشخص شده و استراتژیها و تاکتیکهای مورد استفاده، با این اهداف هماهنگ باشند. همچنین کمپین باید به طور منظم، مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که در مسیر درستی قرار دارد و به نتایج مطلوب دست خواهد یافت.
برخی از اجزای کلیدی یک کمپین روابطعمومی خوب عبارتند از:
داشتن درک واضحی از مخاطبان هدف
– تعیین اهداف واقعبینانه
– داشتن برنامه خوب و سازماندهیشده
– استفاده از محتوای خوب و جالب
– داشتن برنامه توزیع مؤثر
– تخصیص بودجه واقعبینانه
– نظارت و ارزیابی منظم
– آمادگی پیش از بحران
روابطعمومی بد
روابطعمومی بد، اغلب نتیجه برنامهریزی و اجرای ضعیف است. هنگامی که کمپین روابطعمومی در دستیابی به اهداف خود شکست میخورد، میتواند تأثیر منفی بر شهرت شرکت داشته باشد.
برخی از اشتباهات رایجی که منجر به روابطعمومی بد میشوند عبارتند از:
هدفگذاری نکردن مخاطب
تعیین اهداف غیرواقعی
استفاده از محتوای خستهکننده یا ناکارآمد
نداشتن برنامه توزیع مؤثر
نداشتن نظارت و ارزیابی کمپین