امروزه پادکست یکی از محبوبترین شکلهای محتوا به حساب میآید و میتوانند فرصتهای زیادی را برای تیمهای روابطعمومی و بازاریابی مانند اشتراکگذاری محصولات جدید، نوآوری، طرحها، پژوهشها و غیره ایجاد کنند. همچنین باید به عنوان بخشی از یک استراتژی ارتباطی کلی مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، نکات و روشهای مفیدی هستند که بهتر است قبل از ورود به فضای تولید پادکست، در نظر گرفته شوند.
در ابتدای کار، تحقیقات خود را انجام دهید. به دنبال پادکستهایی باشید که موضوعات آنها در حیطه تخصص شماست. یکی از برنامههای مناسب برای تحقیق در مورد پیشینه پادکستها PodSeeker است. این برنامه با یک ایمیل به شما نشان میدهد که هر پادکست ماهانه چند شنونده دارد و میتواند در نوع و میزان ارتباط با مخاطب کمککننده باشد. علاوه بر این، موارد دیگری هستند که ممکن است در پادکستها به دنبال آن باشیم. مانند اینکه آیا در مورد رقبای ما صحبتی کرده؟ پیش از این با سازمان شما تعاملی داشته؟ یا موضوعات و مباحثی که در مورد آنها بیشتر صحبت میکنید را پوشش داده است؟
اگر شما یا یکی از همکارانتان در شرکت، به دنبال به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد یک محصول، خدمات، تجربیات و غیره در قالب پادکست هستید، مطمئن شوید که پیش از ارائه، مخاطب خود را خواهد داشت. بنابراین موضوع پادکست شما نباید تصادفی باشد، بلکه باید شامل رویدادهای جاری، اخبار، موضوعات روز باشد.
به همان اندازه که پیادهسازی و اجرای یک طرح خوب مهم است، اینکه بفهمید چه چیزی باعث بد شدن ان میشود نیز اهمیت دارد. Muck Rack عدم شخصی سازی، موضوع گیجکننده و تایم زمانی نامناسب را از دلایل اصلی رد پادکستها از طرف مخاطب می داند. در اکثر مواقع، مخاطبان پادکستهایی را ترجیح میدهند که 200 کلمه یا کمتر باشند.
تولیدکنندگان حرفهای پادکست دوست دارند مخاطبان با محتواهای قبلی آنها آشنا باشند. بنابراین باید کاری کنید تا شنوندگان وبسایت یا حضورتان در رسانههای اجتماعی را قبل از ارائه بررسی کنند. این مسئله همچنین به شما کمک میکند تا زمین خود را بهتر شخصیسازی کرده و شانس پاسخ دادن و دعوت مخاطبان را به برنامه خود افزایش می دهید.
با در نظر گرفتن تمام این موارد، چند نکته کلیدی دیگر وجود دارد که باید هنگام تهیه پیشنویس پادکست در نظر داشته باشید:
- موضوع پادکست شما باید واضح و مشخص باشد.
- آن را شخصیسازی کنید! نام پادکست یا میزبان را در جمله اول ذکر کنید.
- تایم آن را کوتاه کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، زیر 100 کلمه بهترین حالت است.
- پادکست را به لینکدین یا سایر رسانههای اجتماعی خود پیوند دهید تا مخاطب بتواند به راحتی آنها را نیز بررسی کند.
- به موضوعات اخیر یا رویدادی که میتوانید در مورد آن صحبت کنید ارجاع دهید.
- پیگیری! گاهی اوقات زمانبندی متوقف میشود، چندبار در هفته کار را پیگیری کنید.
محبوبیت پادکست در میان مردم در حال افزایش است. در واقع، 64 درصد از افراد مورد بررسی معتقدند که پادکستها در دو سال آینده حتی محبوبتر نیز خواهند شد. اگر برنامههایی برای استفاده از این رسانه دارید، حتماً برخی از این نکات را دنبال کنید تا اطمینان حاصل کنید که تلاشهای اطلاعرسانی شما موفقیتآمیز است.