پرش به محتوا
  • سرآغاز
  • جدیدراه‌کارهای ما

      توانمندسازی دانشی

      • به‌روزرسانی و ارتقاء دانشی نیروها و سازمان‌ها • برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی و عمومی شخصی‌سازی‌شده • گفتگوها و تاک‌های تخصصی ارتباطات و رسانه •  مهارت‌‌افزایی تیم‌ها 

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      آکادمی رسانیوم

      پژوهش و توسعه

      • طراحی و اجرای انواع پژوهش‌ها • ارائه توصیه‌های کاربردی و مدیریتی کاملاً کاربردی منطبق بر سازمان یا کسب‌وکار شما • انجام نظرسنجی‌ها و پیمایش‌های مبتنی بر روش‌های علمی •  تهیه گزارش‌های ارزیابی عملکرد

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      استودیوی پژوهشی

      رویدادهای مسئله‌محور

      • طراحی خلاقانه و اجرای نوآورانۀ رویدادهای رسانه‌ای و ارتباطی • بازطراحی ارتباط سازمانی و ارتباط با مشتریان از طریق رویدادها

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      رویدادیتور

      مشاوره و راهبری تخصصی

      • راهبری کسب‌وکارهای رسانه‌ای •  مشاوره و طراحی رسانه‌ای کسب‌وکار •  برنامه‌ریزی و راهبرهای بازاریابی و تبلیغات

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      یاربوم

      ایده‌یابی، سناریونویسی و تولید محتوا

      • سناریونویسی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی • خلق محتواهای دانشی در حوزه رسانه • برنامه‌سازی

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      کارخانه تولید محتوا

      سامانه‌های خودکارسازی

      • طراحی و اجرای انواع سامانه‌های ارزیابی عملکرد • طراحی و پیاده‌سازی ساامنه‌های نظام پیشنهادات

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      مدیانیزه

      ایده‌یابی، سناریونویسی و تولید محتوا

      • سناریونویسی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی • خلق محتواهای دانشی در حوزه رسانه • برنامه‌سازی

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      کارخانه تولید محتوا
  • جدیدمحتواها و منابع
      No content found
  • داستان ما
      No content found
  • تماس با ما
  • فرصت‌های کاری

چگونه می‌توانیم اخلاق در روابط‌عمومی را نهادینه کنیم؟

  • admin
  • 11 فروردین 1402

آخرین نوشته‌ها

  • شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

    2 مرداد 1402 اخبار, مطالب, مکث
  • سه نکته برای توسعه پیام در جهت هدف برند

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • دوران پساکرونا، کار حضوری یا دورکاری

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • پنج مانع در مسیر بهتر نوشتن

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • استخدام یک آژانس روابط‌عمومی یا به‌کارگیری روابط‌عمومی داخلی

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • هفت مهارت روابط‌عمومی برای موفقیت در آینده

    26 تیر 1402 بلاگیوم

دسته‌بندی‌ها

  • Resanium TV (15)
  • Uncategorized (3)
  • آکادمی رسانیوم (25)
  • اخبار (34)
  • استودیو پژوهشی رسانیوم (2)
  • بلاگیوم (103)
  • بولتن خبری و تحلیلی (16)
  • تب‌وتاب نوآوری (5)
  • تجربه‌خوانی (5)
  • دسته‌بندی نشده (5)
  • دوره‌های سفارشی (9)
  • دوره‌های مستقل (4)
  • دوشنبه‌های رسانیومی (31)
  • رشته‌های علوم ارتباطات (13)
  • سفرنامه‌خوانی (11)
  • کارخانه تولید محتوا (3)
  • گرا (4)
  • مطالب (8)
  • مقالات (6)
  • مقاله خوانی (15)
  • مکث (15)

بد نیست بدانید که روابط‌عمومی‌ها یک مشکل اساسی دارند. گاهی اوقات نهادهای روابط‌عمومی با دریافت و انتشار اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده، پنهان‌کاری یا کارهای غیرشفاف، استانداردهای اخلاقی را نقض می‌کنند. رویکرد روابط‌عمومی مبنی بر همسویی با اخبار نادرست و افراد بی‌اعتبار یا انتخاب مسیر درست، ارتباط مفید و سالم با مخاطبان و مشتریان خود؛ می‌تواند وجهه و جایگاه آن را در بین عموم مشخص کند.

روابط‌عمومی‌ها ممکن است با انتخاب نامناسب و گزارش نادرست، وجهه خود را مخدوش کنند، ولی از طرفی برای تغییر روند یا جبران اشتباه خود می توانند با انتخاب روش اخلاق مدارانه، وجه‌‌شان و اعتبارشان را ترمیم کنند. نقض‌های اخلاقی این حوزه به همان اندازه شیوع کووید در حال افزایش است و مانند این ویروس، رفتار غیراخلاقی می تواند نشانه شروع یک روند ناخوشایند باشد.

متخصصان روابط‌عمومی از نظر اخلاقی افرادی آگاه هستند

خبر خوب این است که روابط‌عمومی‌ها و متخصصان فعال در این حوزه، به اهمیت پایبندی به اصول اخلاقی آگاه هستند. مثلا انجمن روابط‌عمومی آمریکا PRSA  دستورالعمل‌های اخلاقی مشخص دارد. گزارش‌ها در مورد رعایت اصول اخلاقی در روابط‌عمومی و ارتباطات، نشان می‌دهد کسانی که وارد این حوزه کاری می‌شوند باید رفتار اخلاقی را در اولویت قرار دهند؛ چون کار روزمره روابط‌عمومی‌ها هم نیز سیاست‌گذاری خاص خود را دارد. قوانین سفت و سخت در جایی مانند PRSA  در مورد رعایت اخلاق و صداقت در کار ممکن است مانع از این نشود تا کسی یک خبر یا اطلاعیه ساده را بیش از حد بزرگ کند .

 

تحقیقات نشان می‌دهد که اغلب متخصصان روابط‌عمومی در مورد تصمیمات اخلاقی در کارهای روزمره‌ به قضاوت خود اطمینان کامل دارند.

در زمانی که اینفلوئنسرها از طریق رسانه‌های اجتماعی کسب درآمد می‌کنند، محتوای بسیاری وجود دارد و ربات‌های اجتماعی (ربات اجتماعی یا social bot یک برنامه نرم‌افزاری است که رفتار انسان را در تعاملات خودکار در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی شبیه‌سازی می‌کند. آن‌ها به اندازه‌ای پیچیده هستند که می‌توانند سایر کاربران را فریب دهند و به عنوان یک کاربر معتبر یا یک انسان در نظر گرفته شوند) همه جا هستند، میزان بی اعتمادی در سطح بالایی قرار دارد و شفافیت بسیار کم است. به عنوان مثال، در حالی که ادلمن، بزرگ‌ترین شرکت روابط‌عمومی ، متعهد به مبارزه با تغییرات اقلیمی شده بود بعدها مشخص شد که میلیون‌ها دلار از گروه‌های سوخت فسیلی دریافت می‌کند .این شرکت زمانی که برای تخلف خود تحت فشار قرار گرفت، سعی کرد تا کار خود را توجیه کند و در نهایت با انتشار بیانیه‌ای از کمک به چنین مشتریانی برای مشارکت در گفتگوی باز و پیشرفت قابل توجه در چالش‌های جهانی مشترک خبر داد. البته اقدام آنها پاسخی ضعیف و ناامیدکننده بود.

ابلاغ آیین نامه اخلاقی

سخت‌ترین سوال این است که چگونه می‌توان اصول اخلاقی را اجرا کرد؟

اگرچه ترس از اینکه باید خطای خود را بپذیرید و پاسخگوی جامعه باشید در این حرفه وجود دارد، اما این موضوع تنها یک مانع غیرقابل اعتماد است و به تنهایی بازدارنده نیست. برخی پیشنهاد می‌کنند که باید برای متخصصان روابط‌عمومی مثل حسابداری یا سایر مشاغل مجوز صادر کرد، تا امکان جریمه‌های مالی یا حتی ابطال مجوز حرفه‌ای بعد از نقض اصول اخلاقی توسط فرد حاصل شود. از نظر تئوری این ایده بسیار عالی است، اما اشکالاتی نیز دارد.

در واقع روابط‌عمومی خیلی به قانون و حسابداری شباهت ندارد و موانع اجرایی صدور مجوز برای آن مزایا و معایبی دارد.

با این حال صدور مجوز برای تضمین سطحی از صلاحیت حرفه‌ای روابط‌عمومی بهتر از نبود آن است. یکی از بحث‌های داغ در این حیطه، فراخوانی بود که توسط مری بث وست، رئیس مشترک شورای اخلاق PRCA ابلاغ شد. او به این نکته کلیدی اشاره می‌کند که وظیفه ما به عنوان متخصصانی درست‌کار، تنها ارائه اطلاعات صحیح و صریح نیست، بلکه تاثیرگذاشتن بر مشتریان یا کارفرمایان برای رعایت اخلاق است. او می گوید این یک چالش بزرگ است، اما برای هر دو طرف چالشی ارزشمند به حساب می‌آید و به ما توصیه می‌کند که ایفای این نقش را داوطلبانه بپذیریم. او می‌نویسد که متخصصان روابط‌عمومی باید به عنوان صدای وجدان برای سازمان خود عمل کنند.

اگر دست‌اندرکاران روابط‌عمومی بتوانند قدرتی را در نظر بگیرند که با یک مدیریت قوی، کار حرفه‌ای نه تنها بر پایه رعایت اخلاق ارتباطی، بلکه با رعایت اخلاق تجاری و عملیاتی انجام می‌گیرد؛ در این صورت حضور روابط‌عمومی‌ها برای ورود به حلقه‌های تصمیم‌گیری و گرفتن مشاوره از آنها نه تنها دیده می‌شود بلکه ارزشمند و ضروری خواهد شد و تغییری اساسی در چگونگی درک روابط‌عمومی ایجاد می‌کند.

مدیران روابط‌عمومی باید وارد عمل شوند

به عبارت دیگر، ما به عنوان یک ارتباط‌گر، باید نقش وجدان شرکتی را به عهده بگیریم. این ممکن است زمانی به مطرح کردن موضوعی به صورت عمومی و حالت افشاگرایانه تبدیل شود. رفتار حرفه‌ای بر اساس اصول اخلاقی، یک طرز فکر است. اینجا درست زمانی است که مدیران روابط‌عمومی به خاطر نقش حیاتی حرفه خود، باید برای اخلاق‌مداری وارد عمل شوند.

نشانک‌گذاری (0)

لطفا برای نشانک وارد شوید

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

سرفصل مطالب

مطالب مرتبط

شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

اخبار مطالب مکث 2 مرداد 1402

شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد! مکث، توقفی برای بیشترین‌ها! اهم مطالب این شماره:تولید بیانیه مطبوعاتی در قالب ویدئوده نکته برای موفقیت کنفرانس‌های ویدئوییایجاد کمپین‌های روابط‌عمومی با قابلیت دسترسی برای افراد…

خواندن

سه نکته برای توسعه پیام در جهت هدف برند

بلاگیوم 26 تیر 1402

این روزها مشتریان انتظار بیشتری از سازمان‌ها دارند. از موضع‌گیری در مورد مسائل اجتماعی گرفته تا پرداختن به مسئولیت‌های زیست‌محیطی، راهبرد اصلی سازمان می‌تواند باعث اعتماد به برند شود. به‌طور مثال به تعهد «پاتاگونیا» برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی که مورداستقبال همگان قرار گرفت یا به تلاش‌های سازمان«متا» برای اجتناب از موضع‌گیری و در نتیجه اجازه‌دادن به گسترش لفاظی‌های خشونت‌آمیز و نفرت‌انگیز در بسترهای فضای مجازی توجه کنید؛ هدف مهم است.

خواندن

دوران پساکرونا، کار حضوری یا دورکاری

بلاگیوم 26 تیر 1402

شیوع ویروس کرونا به‌طور قابل‌توجهی رویکرد سازمان‌ها را در انتخاب دورکاری یا کار در دفتر تغییر داد. برخی از سازمان‌ها دورکاری کامل و برخی دیگر مدل ترکیبی را انتخاب کردند؛ در مدل ترکیبی، کارمندان بیشتر روزها از خانه کار می‌کردند و تنها بعضی روزهای خاص در دفتر حضور داشتند.

خواندن

پنج مانع در مسیر بهتر نوشتن

بلاگیوم 26 تیر 1402

عوامل خارجی زیادی می‌توانند بر نوشته شما تأثیر بگذارند و جلوی ارتقای آن را بگیرند. یک مهلت زمانی کم یا یک کار نامشخص می‌تواند بهترین نویسندگان را هم غافلگیر کند. در این مقاله قرار است روی موانعی تمرکز کنیم که در مسیر نوشتن با آن‌ها مواجه می‌شویم. همه این‌ها تله‌هایی هستند که می‌توان به‌سادگی در آن‌ها گرفتار شد؛ اما می‌توانیم با کمی آگاهی و تفکر، راه خروج از آن‌ها را پیدا کنیم.

خواندن
استخدام یک آژانس روابط‌عمومی یا به‌کارگیری روابط‌عمومی داخلی

استخدام یک آژانس روابط‌عمومی یا به‌کارگیری روابط‌عمومی داخلی

بلاگیوم 26 تیر 1402

سازمان‌های روبه‌رشد در مقطعی با این چالش روبرو می‌شوند که آیا باید یک آژانس روابط‌عمومی استخدام کنیم یا تیم روابط‌عمومی خودمان را در سازمان تشکیل دهیم؟ در این مقاله به…

خواندن
هفت مهارت روابط‌عمومی برای موفقیت در آینده

هفت مهارت روابط‌عمومی برای موفقیت در آینده

بلاگیوم 26 تیر 1402

اینکه بگوییم صنعت روابط‌عمومی تغییر کرده، به‌معنی دست‌کم‌گرفتن اوضاع است. سال 1399 به‌طرز بی‌رحمانه‌ای نشان داد که اوضاع چقدر سریع می‌تواند دگرگون شود. در طی این سال‌ها متخصصان روابط‌عمومی روزهای…

خواندن
Prevمطلب قبلی8 روشی که باید از نویسندگان خود بخواهید تا در نوشتن مطالب‌شان رعایت کنند
مطلب بعدیتولید پادکستNext

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

بخش‌های رسانیوم

آکادمی

استودیو پژوهشی

شارجت

مکتوبات

بلاگیوم

کارخانه تولید محتوا

یاربوم

درباره ما

خانواده ما

اهداف اصلی ما

بیانیه مأموریت

مخاطبین ما

شبکه‌های اجتماعی

Youtube Instagram Linkedin Telegram Cube

ایمیل

resanium.ir@gmail.com

شماره تماس

۰۹۳۰۹۶۶۵۶۵۵

نشانی

تهران،  خیابان آزادی، خیابان حبیب‌الله، بالاتر از میدان حسن حسینی،  ایستگاه نوآوری شریف، مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر آومیک، طبقه اول

© رسانیوم 1402 | 2023

ساخته شده با ❤️ | تمامی حقوق سایت متعلق به خودمونه و شما هم از خودمونید!