شناسایی و پرورش استعدادهای مناسب و همسوسازی کارکنان تازهوارد برای موفقیت در حوزه فعالیتهای روابطعمومی بسیار مهم است. شرکتهای روابطعمومی و مؤسسات آموزشی که محل جذب استعدادها هستند از روشهای مختلفی برای ارزیابی تناسب داوطلبان مشتاق به حضور در روابطعمومی استفاده میکنند.
این روشها و سطوح دشواری آنها میتوانند متفاوت باشند؛ اما باید به طور مدام بهروز شوند تا اطمینان حاصل شود که معیارهای ایدهآل سطح اولیه را منعکس میکنند.
آزمون استعداد ارتباطات ملی یا NCAT، یک آزمون استاندارد را برای کشف استعدادهای ارتباطی در روابطعمومی و ارتباطات ارائه میدهد. نمرات NCAT نشاندهنده تناسب و توانایی فارغالتحصیلان تازهوارد و متخصصان شاغل برای این حرفه است.
کاربردهای NCAT
این تست در سه زمینه مفید است:
1- استخدام: شرکتهای روابطعمومی که فارغالتحصیلان را برای کارآموزی و موقعیتهای شغلی تماموقت استخدام میکنند، میتوانند از NCAT به عنوان یک ابزار غربالگری استفاده کنند. این شرکتها حتی ممکن است از امتیازات NCAT برای اولویتبندی درخواستها، درک نقاط قوت و ضعف متقاضیان استفاده کنند.
2- پذیرش: مؤسسات آموزشی که دورههایی مرتبط با آموزش روابطعمومی و ارتباطات سازمانی را ارائه میدهند میتوانند از آزمون NCAT به عنوان آزمون ورودی یا از نمره NCAT به عنوان معیار پذیرش استفاده کنند.
3- بورسیه: نهادهای صنعتی که بورسیه تحصیلی مبتنی بر شایستگی را به دانشجویان ارتباطات اعطا میکنند، میتوانند از نمرات NCAT هم در کنار معیارهای غربالگری خود استفاده کنند.
توسعه NCAT
این آزمون برای ارزیابی داوطلبان در قالب پارامترهای استعداد روابطعمومی موفق در آینده نزدیک ایجاد شده است. دیدگاهها و تجربیات مدیران عامل شرکتهای روابطعمومی، مدیران ارتباطات سازمانی شرکتها و مدیران استخدام در حوزه ارتباطات میتوانند به عنوان ابزاری برای کمک به توسعه این آزمون استفاده شوند.
NCAT این موضوع را در چهار پارامتر ترسیم میکند که از طریق یک پرسشنامه چندگزینهای ارزیابی میشوند:
۱) دانش زبانی: ارزیابی این بخش شامل اصول زبان انگلیسی از دستور زبان و نشانهگذاری گرفته تا برخی جنبههای پیشرفته با تمرکز بر درک مطلب و نوشتن میشود.
۲) اطلاعات عمومی: این بخش دانش داوطلبان را از امور جاری، به ویژه در حوزه تجارت و صنعت، با تمرکز بر درک رسانهها و برندها ارزیابی میکند.
۳) استدلال منطقی: این بخش عقل سلیم، تفکر جانبی و توانایی یافتن راهحل برای مسائل پیچیده را پوشش میدهد.
۴) تفسیر دادهها: این بخش توانایی داوطلبان را برای درک سریع، تجزیه و تحلیل و تفسیر دادهها و به دست آوردن بینشی مفید از آنها میسنجد.
بخش مقالهنویسی این آزمون با نوشتن دو مقاله کوتاه برگزار میشود. موضوعات مقاله از نگارش خلاق عمومی تا نوشتن مقاله تخصصی در مورد رسانهها، ارتباطات و برندها را شامل میشود. مقالات ارسالی داوطلبان براساس روان بودن روایت، عمق و انسجام تحلیل ارائهشده و رعایت اصول اساسی نگارش، درجهبندی میشوند.
در نهایت الگوی آزمون استعداد ارتباطات ملی (NCAT) در سال جاری شامل بخشها و اولویتهای زیر خواهد بود:
۱. مهارتهای زبانی (25%)
۲. اطلاعات عمومی (15%)
۳. استدلال منطقی (10%)
۴. تفسیر دادهها (10%)
۵. نگارش (40%)