اند به ارائه چارچوبهایی برای کمک به موفقیت شما در روابطعمومی کمک کند. در این مطلب چند نمونه از مدلهای ذهنی و چگونگی به کارگیری آنها در روابطعمومی را معرفی میکنیم.
سوگیری تأییدی (Confirmation Bias)
سوگیری تأییدی به معنای گرایش به پردازش اطلاعات یا تعبیر آنها به نحوی است که باورها یا فرضیههای پیشین شخص را تأیید کند. ما میتوانیم از این مدل ذهنی بهعنوان تولیدکنندگان محتوای بازاریابی برای مدیریت مصرفکنندگان خود استفاده و به آنها کمک کنیم از زاویه نگاه محدودی که توسط سوگیری تأییدی ایجاد شده، خارج شوند. بسیاری از شرکتهای روابطعمومی از سوگیری تأییدی بهعنوان ابزاری برای متقاعد کردن آن دسته از افرادی استفاده میکنند که اغلب از کلیشهها و پیشداوریهای ذهنی خود برای قضاوت استفاده میکنند.
تفکر سطح دوم (Second-Order Thinking)
مدل ذهنی، روش خاصی است که شما برای بررسی یک مسئله به کار میبرید. انواع مختلفی از مدلهای ذهنی شناختهشده وجود دارند و هرکس برای رهایی از پیچیدگیها دیدگاه منحصربهفرد خود را اتخاذ میکند. تفکر سطح دوم یک مدل ذهنی پیشگیرانه و حسابشده است که در آن افراد گزینههای خود را به شکلی نقادانه ارزیابی میکنند. هدف آن است که در بلندمدت بهترین تصمیم ممکن را بگیرند. با دنبال کردن یک برنامهریزی قوی، مطمئن شوید که محتوای تولیدی شما به دست مخاطب هدف میرسد. همچنین برای کسبوکار خود فضای گفتگو ایجاد کنید و به خاطر داشته باشید لینکها به عنوان محصول جانبی محتوا، مفید هستند.
تعجب سطح دوم (Second-order wondering)
موضوعاتی را که میتوانند در کسبوکار شما اعمال شوند، اولویتبندی کنید. همچنین نقاط حساس بازار هدف خود را بیابید و سپس بررسی کنید آنها برای جستجو از چه عباراتی استفاده میکنند. با شناخت بهتر مخاطبان، محتوای مورد نظر آنها را تهیه کنید. با ارائه محتوای باکیفیت و با استفاده از این مدل ذهنی، میتوان به نظم خوبی برای روابطعمومی دست یافت.
دایره صلاحیت (The Circle Of Competence)
دایره صلاحیت ابزاری حیاتی برای درک محدودیتهای شماست. این مدل ذهنی سطح توقع شما را تفسیر میکند. ما اغلب فکر میکنیم خیلی بیش از آنچه تصور میکنیم میدانیم. توجه به محدودیتها نهتنها به افراد کمک میکند تا درباره موضوعاتی که نمیشناسند آگاهتر شوند، بلکه مواردی را که برای انجام کار نیاز است نیز نشان میدهند. موضوعی که یک سرمایهگذار نیاز دارد، توانایی بررسی درست کسبوکارهای موردنظر است. لازم نیست در هر کاری متخصص باشید؛ تنها باید بتوانید آنها را براساس دایره صلاحیت خود ارزیابی کنید.
به عنوان مثال، توصیه اندرو کارنگی (Andrew Carnegie) به مردان جوان این است که نهتنها تمام تلاش خود را بر روی شغلی که به آن مشغول هستند متمرکز کنند، بلکه هر یک دلار از سرمایه خود را برای آن کار کنار بگذارند.
قانون بازده نزولی (The Law of Diminishing Returns)
طبق این قانون، اگر همه عوامل تولید روند ثابتی داشته باشند و فقط یک عامل افزایش پیدا کند، بهرهوری کاهش مییابد. مواردی که در روابطعمومی قرار میگیرند ممکن است برای مشتریان همیشگی در طول زمان کارایی کمتری داشته و نیاز به کاهش جریان اطلاعات در طول زمان داشته باشند. شاید عاقلانه باشد مطالب روابطعمومی خود را طوری تنظیم و منتشر کنیم که بیشترین ارتباط را با مشتریان جدید داشته باشیم.