یک تبلیغ آسانسوری مؤثر، شما را در نقش خود تأثیرگذارتر میکند؛ آن هم وقتی بخواهید افرادی را که به صورت بالقوه برای شما مهم هستند، به خود علاقهمند کنید.
یک تبلیغ آسانسوری، ارائه یا خلاصهای کوتاه و بهیاد ماندنی مربوط به سازمان، محصول یا خودتان است که میتواند طی حدود ۳۰ ثانیه ارائه شود؛ یعنی مدت زمانی که طول میکشد تا سوار یک آسانسور معمولی شوید و داستان خود را برای کسی تعریف کنید. تبلیغ آسانسوری برای استفاده در ارائههای تجاری و فروش، سخنرانیها و مصاحبهها نیز ارزشمند است. این نوع تبلیغ همچنین برای ایجاد علاقه در فردی که برای شما اهمیت دارد، بسیار به کار میآید؛ مانند زمانی که میخواهید مدیرعامل خود را قانع کنید که ایده شما را بپذیرد، یا زمانی که باید در پروژهای که رهبر آن شما هستید، تغییری را برای افراد توضیح دهید.
آجا فراست (Aja Frost) از هاب اسپات میگوید: نباید تبلیغ آسانسوری را فرصتی برای بستن قرارداد تلقی کرد. این تنها فرصتی برای جلب توجه و استفاده از زمان مخاطب یا مشتری شما است. تبلیغ آسانسوری یک مقدمه اجمالی برای معرفی شما، شرکتتان یا چگونگی کارآمد بودن شما برای مخاطب یا مشتریتان است. خیلی از افراد نمیدانند که یک تبلیغ آسانسوری مؤثر برای شغل آنها از یک طرح یا سند کسب و کار نیز مهمتر است.
سعی کنید حداکثر حدود ۶۰ کلمه صحبت کنید. افراد معمولاً حدود ۱۲۰ کلمه در دقیقه صحبت میکنند، بنابراین یک تبلیغ آسانسوری ایدهآل حدود نیم دقیقه زمان میبرد.
شما همچنین میتوانید از این تکنیک در یک ایمیل استفاده کنید. متن ایمیلتان را حداکثر در حدود ۱۰۰ کلمه نگه دارید. بسیاری از افراد هنگام نوشتن ایمیل، سریع به اصل مطلب نمیپردازند. تمرین کنید که در تبلیغهای رسانهای دیگرتان نیز به سرعت سر اصل مطلب بروید؛ به این ترتیب احتمال موفقیت بیشتری دارید.
از آنجاییکه در مواجهه با دیگران زمان طلاست، بیان مختصری از نکات کلیدی میتواند به موفقیت شما کمک کند، بخصوص اگر بهطور تصادفی آنها را ببینید و بخواهید تبلیغ خود را بیان کنید.
مهم این است که تبلیغ آسانسوری را تمرین کنید:
قبل از ارائه حتماً تبلیغ آسانسوریتان را بارها و بارها امتحان کنید. آن را برای اعضای خانواده یا دوستانتان ارائه دهید و به بازخورد آنها گوش دهید. این کار به شما کمک میکند تا کلمات مناسب و در عین حال مختصر را بیابند.
به یاد داشته باشید که زبان بدن شما هنگام صحبت کردن با افراد مهم است. افراد ارائه غیرکلامی شما را به اندازه ارائه کلامی شما به یاد میآورند. بنابراین تا زمانی که تبلیغتان طبیعی به نظر برسد، در مقابل آینه و در مقابل دیگرانی که به آنها اعتماد دارید، تمرین کنید. این کار زمان زیادی از وقت آنها را نمیگیرد؛ فقط ۳۰ ثانیه وقت لازم است. تبلیغات آسانسوری برای رویدادهای شبکهسازی عالی هستند. وقتی برای اولینبار با کسی صحبت میکنید، میتوانید بهصورت خلاصه، نکات کلیدی خود را به شکلی روان و مؤثر بیان کنید. این نوع از تبلیغ مخصوصاً وقتی که در رسانههای اجتماعی خودتان را معرفی میکنید مؤثر واقع میشود.
فرمول تبلیغ آسانسوری موثر:
هدف خود را مشخص کنید؛ (آنچه را که میخواهید با تبلیغ خود به دست آورید مشخص کنید.)
چه کسی؛ (مخاطب هدف یا مشتری را در نظر آورید.)
چه چیزی؛ (چه چیزی نیاز دارند و چه چیزی میخواهند؟ آیا با هدف شما مطابقت دارد؟)
چیزی که شرکت، تولیدات یا خدمات شما فراهم میکند؛ (مزیت کلیدی، دلیل قانعکننده برای اطمینانداشتن/سرمایهگذاری/خرید شما چیست؟)
با یک سؤال درگیر شوید؛ (از سؤال باز استفاده کنید.) به آنها بگویید که چگونه با شما ارتباط برقرار کنند.