حوزه دسترسی برخط شما تا کجاست؟ آیا به اندازهای که میخواهید وسیع هست یا نیاز دارید آن را گسترش بدهید؟ در این صورت به استفاده از روابطعمومی دیجیتال احتیاج پیدا میکنید.
روابطعمومی دیجیتال چیست؟
روابطعمومی دیجیتال راهبردی است که توسط کسبوکارها و آژانسهای بازاریابی در پیش گرفته شده است تا کسبوکارها را رشد دهد و امکان حضور برخط آنها را فراهم کند. آن روزهایی که آگاهی از برند فقط از طریق رسانههای چاپی ممکن بود، گذشته است. روابطعمومی دیجیتال شامل این موارد میشود: بلاگها، پادکستها، ایمیلها و انواع دیگر ارتباطات برای دستیابی به مشتریان احتمالی.
روابطعمومی دیجیتال فرایند استفاده از خدمات برخط مانند بهینهسازی موتور جستوجو یا سئو، شبکههای اجتماعی، بازاریابی محتوایی و مدیریت شهرت آنلاین است که برای ارتقای شهرت برند و حضور برخط به کار میرود. حوزه اثرگذاری روابطعمومی دیجیتال گستردهتر از رسانههای سنتی است.
تفاوت روابطعمومی سنتی با روابطعمومی دیجیتال
روابطعمومی در طول زمان تکامل یافته است. به لطف پیشرفتهای دیجیتال و تغییر از بازار سنتی به بازار دیجیتال حتی تخصص روابطعمومی هم دیجیتال شده است.
پیش از بهکارگیری گسترده اینترنت و شبکههای اجتماعی، الویت روابطعمومی دسترسی به مطبوعات عمومی بود. متخصصان روابطعمومی سنتی از روزنامهها و نشریات، رادیو و تلویزیون استفاده میکردند تا به مخاطبان دسترسی پیدا کنند تصویر برند را تثبیت کنند.
با اینکه این روش امروزه هم ضروری است، متخصصان روابطعمومی از بسترهای برخط استفاده کردند تا حوزه دسترسی خود را توسعه دهند که در نهایت به پدیدار شدن روابطعمومی دیجیتال منجر شد.
تفاوت کلیدی بین روابطعمومی سنت و روابطعمومی دیجیتال این است که روابطعمومی دیجیتال در بسترهای مجازی جریان دارد و مستقیما مشتریان را هدف میگیرد. مثالهایی از روابطعمومی سنتی عبارتاند از: یادداشتهای مطبوعاتی، کتابچه، سمینار و… . در طرف دیگر روابطعمومی دیجیتال شامل بلاگها، مقالات، وبینارها و… میشود. تبدیل شدن سمینار به وبینار یکی از نشانهای تغییر از روابطعمومی سنتی به روابطعمومی دیجیتال است.
بحث بر سر برتری روابطعمومی دیجیتال بر بازاریابی دیجیتال، بیهوده است زیرا آنها مکمل هم هستند. بنابراین توصیه میشود به این نکته توجه کنید که روابطعمومی دیجیتال چطور در بارازیابی به کار میرود و بازاریابی چه تأثیری بر روابطعمومی دارد. به این منظور توصیه میشود از راهکارهای زیر بهره ببرید:
۱.روابطعمومی دیجیتال و سئو
برای رسیدن به اهداف بازاریابی که در راستای اهداف کسبوکارتان است، لازم است با بهکارگیری سئو، رتبه خود در موتور جستوجو را بهینه کنید. میتوانید از راهبردهای تخصصی روابطعمومی استفاده کنید تا سئو و بازدید وبسایت برند خود را ارتقا دهید.
۲.روابطعمومی دیجیتال و بازاریابی محتوا
مهم است بدانیم بعد از تهیه محتوا میخواهیم با آن چه کار کنیم. ترکیب روابطعمومی دیجیتال و بازاریابی محتوا میتواند در برنامهریزی بهتر برای انتشار آن به ما کمک کند. در عین اینکه هرکدام موجودیت مستقلی دارند، وقتی با هم به کار گرفته شوند، میتوانند نتایج شگفتانگیزی رقم بزنند.
۳.روابطعمومی دیجیتال و شبکههای اجتماعی
روابطعمومی دیجیتال و شبکههای اجتماعی در حوزههای مختلف همپوشانی دارند و بهتر است موازی هم به کار گرفته شوند. تیم شبکههای اجتماعی میتواند اخبار تولید شده توسط تیم روابطعمومی را در بستر شبکههای اجتماعی منتشر کند.
چرا کسبوکار شما به روابطعمومی دیجیتال نیاز دارد؟
ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که وقتی بازاریابی دیجیتال به تنهایی نتایج خوبی حاصل میکند، چرا باید به سراغ روابطعمومی دیجیتال رفت؟ بعضی از مزیتهای توسعه روابطعمومی دیجیتال از این قرار است:
توسعه گستره مخاطبان
افزایش ترافیک وبسایت
بهبود رتبهبندی در موتور جستوجو
کمک به فرایند جذب مشتریان بالقوه
وقتی روابطعمومی دیجیتال به خوبی انجام شود، تبدیل به عنصر مهمی میشود که نه تنها ارتباط میسازد؛ بلکه آن ارتباطات را پایدار کرده و توسعه میدهد. روابطعمومی دیجیتال میتواند تمام شیوههای بازاریابی را دگرگون کند و به شکل قابل توجهی نرخ بازگشت سرمایه را افزایش دهد.