در حال حاضر، علم داده برای کسبوکارها یک اصل حیاتی است. در چند سال گذشته، ما شاهد تحولی بزرگ به ویژه در فناوریهای یادگیری ماشینی و دادههای شناختی بودهایم. این یک دنیای کاملاً جدید است، با نسل جدیدی از فناوری تجزیه و تحلیل تجاری که بهطور کامل راهحلهایی که دادههای هوشمند میدهند را پذیرفته است. اکنون زمان آن فرا رسیده تا آنچه که در آینده انتظارمان را میکشد، بشناسیم و بفهمیم چگونه میتوانیم آن را در کسبوکارمان عملی کنیم تا در رأس امور قرار بگیریم. هوش تجاری دقیقاً چنین چیزی است.
هوش تجاری نسل اول BI 1.0
BI 1.0 عمدتاً شامل چارچوب گیرنده – سرور داخلی است که از آن برای تولید گزارشها توسط گروههای فناوری اطلاعات بر اساس نیازهای تجاری استفاده میشد. در نسل دوم، کسبوکارها یک گام به جلو برداشته و به فضای ابری مهاجرت کردند؛ بنابراین با حجم وسیعی از دادهها شروع به کار کرده و همچنین به درک بهتری از دادههای بزرگ و فواید آن دست یافتند.
هوش تجاری نسل سوم BI 3.0
سپس نسل سوم آمد که داشبوردهای بصری و سلفسرویس را به ارمغان آورد. نسل سوم قابلیت نمایش دادهها بهصورت همزمان را فراهم کرد و به کسبوکارها اجازه داد تا کنترل دادههای خود را در دست گیرند که به آنها در تصمیمگیری فوری کمک میکرد. رشد کسبوکارهای سیار (موبایلی) و الگوهای همکاری نیز عملکرد BI 3.0 را سرعت بخشیده است.
هوش تجاری نسل چهارم BI 4.0
ما هنوز در مراحل اولیه توسعه هستیم، اما با وجود تلاشهای بسیار برای ارائه آخرین اختراع، به آرامی اما پیوسته وارد عصر کسبوکار نسل چهارم شدهایم. BI 4.0 که توسط یادگیری ماشینی و اینترنت اشیاء هدایت میشود، ویژگیهای تحلیلی بسیار خیرهکنندهای مانند تجزیه و تحلیل پیشبینیکننده و بیدرنگ دادهها را به ارمغان میآورد که سطح بیشتری از هوش را در مورد منابع داده کسبوکار ممکن میسازد. کسبوکارها اکنون تکامل یافته و به جای کار بر روی پایگاههای داده، با جریانی از دادهها کار میکنند.
امروزه مرور و تجزیه و تحلیل دادهها برای پیشبینی و نظارت بر رفتار آینده، آمادگی مقابله سریعتر با هرگونه اشتباه و نیز اجتناب از کیفیت نامناسب را امکانپذیر ساخته است. با وجود اهمیت روزافزون دادهها و انواع گزینههای ذخیرهسازی ابری، درک نحوه پردازش آنها نیز بسیار مهم است. کسبوکارها باید برای ایجاد درک همزمان، بین دادههای مناسب و مازاد، تمایز قائل شوند که مطمئناً BI 4.0 میتواند به کمک آنها کمک بیاید.
یکی دیگر از جنبههای بسیار جالب عصر جدید و تکاملیافته، ظهور محاسبات شناختی است که شبیهسازی مغز انسان را در یک مدل کامپیوتری ممکن میسازد.
پیادهسازی هوش تجاری در یک کسبوکار ممکن است سرمایهگذاری پرهزینهای به دنبال داشته باشد، اما نتیجه باارزشی دارد. این راهحلهای هوشمند ما را قادر میسازد تا درک بهتری از کل فرایندها به دست آوریم و سودآورترین فرصتها را شناسایی کنیم و در نتیجه تلاشهای بازاریابی، هزینههای عملیاتی و بسیاری موارد دیگر را کاهش دهیم.
زمان و نحوه کار ما در حال تغییر است. استفاده از نرم افزار BI 4.0 بدون شک کاری انقلابی است و یک مزیت استراتژیک در بازار به ارمغان میآورد. سازمانها در سطح جهانی آن را پذیرفتهاند و در راه تبدیل شدن به رهبران بازار هستند و ما میتوانیم در سالهای آینده انتظار پیشرفتهای بیشتر در فناوریهای جدید داشته باشیم. منصفانه است اگر بگوییم ما وارد عصر دیجیتال شدهایم و مطمئناً بهترین هوش تجاری پیش روی ماست.