برندسازی در میان جریاناتی مانند «استعفای گسترده»، یا آنچه که لینکدین از آن با عنوان «تغییر بزرگ» یاد میکند – موضوعی که در آن کارمندان، مشاغل خود را ترک کرده و به صورت چشمگیری به دنبال دیگر فرصتها میروند – به مسئله بسیار مهمی برای کسبوکارها تبدیل شده است. کارفرما در برندسازی میبایست به این سؤال پاسخ دهد که «چرا اینجا کار میکنیم و چرا باید اینجا بمانیم؟» برندهای قدرتمند میتوانند در استخدام، مشارکت و حفاظت از کسبوکارهایی که میخواهند روابط نزدیکی با کارمندان خود ایجاد کنند و به سازمانشان ارزش ببخشند، کمک کنند.
انجمن روابطعمومی آمریکا به تازگی میزبانی یک پنل تخصصی جهت بحث پیرامون اینکه چگونه برندسازی میتواند تیمهای قوی را جذب و حفظ کند برعهده داشت. در اینجا چهار نکته مهم از موضوعات پنل برای بازاریابان، متخصصان منابع انسانی و رهبران کسبوکار که میخواهند به سمت یک رویکرد رسمیتر در خصوص برنامه برندسازی کارفرما هدایت شوند، بیان شده است:
- برندسازی یک عملکرد میان کارکردی است
راهبرد برندسازی بدون نظارت بر عملکردها، نظیر رهبری اجرایی، بازاریابی و ارتباطات و منابع انسانی به ثمر نخواهد رسید.
کارفرما باید با تعیین یک مأموریت و چشمانداز به عنوان بستری برای کسبوکار خود درگیر باشد. این ارزشها باید راهبردهای بازاریابی را از ارائه محصول به سطح بالاتر برند، هدایت کند و نحوه ارتباط با مخاطبان را مشخص سازد. همچنین باید با نوع فرهنگ کسبوکاری که کارفرما میخواهد داشته باشد، همسو باشد.
- ابتدا دادهها را جمعآوری کرده، سپس به تحلیل بازخورده بپردازید
کسانی که میخواهند یک برند قویتر ایجاد کنند، اما مطمئن نیستند از کجا باید شروع کنند، باید بدانند که دادهها دارای قدرت هستند. با یک مرحله تحقیقاتی شروع و یک مبنا ایجاد کنید. گروههای ارزیابی، نظرسنجی یا مکالمات میان کارمند و کارفرما را در نظر بگیرید تا متوجه شوید که مردم کجا هستند، به چه فکر میکنند، چه احساسی دارند و به دنبال چه هستند. شما هم بازخورد مثبت و هم بازخورد منفی دریافت خواهید کرد. تنها بر روی نکات مثبت متمرکز نشوید. انتقاد سازنده از کارکنان بیشترین پتانسیل رشد را فراهم میکند.
وقتی اطلاعاتی را جمعآوری کردید، آنها را تجزیه و تحلیل و با گروه برندسازی در خصوص رهبری اجرایی، بازاریابی و منابع انسانی بحث کنید و به سمت مرحله ساخت برند گام بردارید. همه موارد مانند مأموریت، ارزشها، فلسفههای شرکت، گزاره ارزش کارمند یا قولی که شرکت شما به کارمندان میدهد را به صورت کتبی ثبت کنید. هر نکتهای در مورد اینکه چه عاملی برند شما را به عنوان یک کارفرما از دیگر برندها متمایز میسازد را یادداشت کنید تا بتوانید با آن هماهنگ شده و برای بیان ارزش کار خود از آنها استفاده کنید.
سپس، دوباره به سراغ شرکتکنندگان در مرحله تحقیقاتی خود بروید و نسبت به عناصر برندی که ساختهاید، بازخورد دریافت کنید. آیا این احساس، بیش از حد رؤیایی است و نزدیک به واقعیت نیست؟ این مرحله به کارمندان کمک میکند تا برند کارفرمای کسبوکار شما را منسجمتر کرده و از آن حمایت کنند.
3.با کارمندان سابق و نیروهای جدید، ارتباط کامل برقرار کنید
هنگامی که زمان اشتراکگذاری و تبلیغ یک برند فرا میرسد، با کارمندان مانند دیگر مخاطبان برتر که با آنها به صورت راهبردی ارتباط دارید، رفتار کنید.
برای ارتباطات داخلی از تمام کانالهایی که در اختیار دارید، مانند اینترنت، خبرنامه، ایمیل، ویدیو، پخش زنده و … استفاده کنید و به خاطر داشته باشید هر چیز درونیای، در واقع خارجی است. ارتباطات داخلی را با این فرض در نظر بگیرید که میتوان آنها را به صورت خارجی به اشتراک گذاشت.
هم استخدامیهای جدید و هم کارمندان قدیمیتر را در نظر بگیرید. مأموریت شرکت و ارزش کار را به آنها یادآوری کنید؛ حتی مزایایی را که همراه با پیوستن به یک شرکت دیگر وجود دارد با آنها در میان بگذارید.
هنگام برقراری ارتباط خارجی جهت جذب استعداد، به خاطر داشته باشید که داوطلبان نه تنها از طریق تارنمای شرکت، بلکه به صورت گسترده در حال تحقیق هستند. آنها به گلسدور (Glassdoor)، لینکدین (LinkedIn)، کانالهای رسانههای اجتماعی هیأت رئیسه، مقالات خبری و دیگر موارد، نگاه میاندازند.
-
جویندگان مشاغل به دنبال اطلاعاتی فراتر از توضیح پیرامون شغل هستند.
-
تحقیقات مورد بررسی نشان میدهند چگونه کارجویان امروزی تنها بر آنچه که یک نقش مستلزم آن است، بسنده نمیکنند. مطالعهای که به تازگی در خصوص استعدادیابی انجام شده نشان میدهد تقریباً نیمی از داوطلبان، قبل از درخواست شغل، حداقل 1 تا 2 ساعت را صرف تحقیق در مورد آن شرکت میکنند. در یک بازار بسیار رقابتی، کارفرمایان باید ارزشهای خود را ارتقاء داده و کاملاً از آنها حمایت کنند. از جمله این ارزشها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- فرهنگ شرکت (بهخصوص زمانی که به مدیریت و رهبری شرکت مربوط میشود)
- فرصتهای توسعه حرفهای
- مسیرهای رشد سازمانی و شغلی
- مزد و مزایای رقابتی
- انعطافپذیری کار
- مشارکت جامعه و کار داوطلبانه
- تنوع، برابری و دربرگرفتن تعهد و تلاش
• موضعگیری در مقابل مسائل اجتماعی، با پشتوانه اقدامات ملموس