پرش به محتوا
  • سرآغاز
  • جدیدراه‌کارهای ما

      توانمندسازی دانشی

      • به‌روزرسانی و ارتقاء دانشی نیروها و سازمان‌ها • برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی و عمومی شخصی‌سازی‌شده • گفتگوها و تاک‌های تخصصی ارتباطات و رسانه •  مهارت‌‌افزایی تیم‌ها 

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      آکادمی رسانیوم

      پژوهش و توسعه

      • طراحی و اجرای انواع پژوهش‌ها • ارائه توصیه‌های کاربردی و مدیریتی کاملاً کاربردی منطبق بر سازمان یا کسب‌وکار شما • انجام نظرسنجی‌ها و پیمایش‌های مبتنی بر روش‌های علمی •  تهیه گزارش‌های ارزیابی عملکرد

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      استودیوی پژوهشی

      رویدادهای مسئله‌محور

      • طراحی خلاقانه و اجرای نوآورانۀ رویدادهای رسانه‌ای و ارتباطی • بازطراحی ارتباط سازمانی و ارتباط با مشتریان از طریق رویدادها

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      رویدادیتور

      مشاوره و راهبری تخصصی

      • راهبری کسب‌وکارهای رسانه‌ای •  مشاوره و طراحی رسانه‌ای کسب‌وکار •  برنامه‌ریزی و راهبرهای بازاریابی و تبلیغات

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      یاربوم

      ایده‌یابی، سناریونویسی و تولید محتوا

      • سناریونویسی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی • خلق محتواهای دانشی در حوزه رسانه • برنامه‌سازی

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      کارخانه تولید محتوا

      سامانه‌های خودکارسازی

      • طراحی و اجرای انواع سامانه‌های ارزیابی عملکرد • طراحی و پیاده‌سازی ساامنه‌های نظام پیشنهادات

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      مدیانیزه

      ایده‌یابی، سناریونویسی و تولید محتوا

      • سناریونویسی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی • خلق محتواهای دانشی در حوزه رسانه • برنامه‌سازی

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      کارخانه تولید محتوا
  • جدیدمحتواها و منابع
      No content found
  • داستان ما
      No content found
  • تماس با ما
  • فرصت‌های کاری

10 سوگیری شناختی در بازاریابی کارآمد

  • admin
  • 1 دی 1401

آخرین نوشته‌ها

  • شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

    2 مرداد 1402 اخبار, مطالب, مکث
  • سه نکته برای توسعه پیام در جهت هدف برند

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • دوران پساکرونا، کار حضوری یا دورکاری

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • پنج مانع در مسیر بهتر نوشتن

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • استخدام یک آژانس روابط‌عمومی یا به‌کارگیری روابط‌عمومی داخلی

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • هفت مهارت روابط‌عمومی برای موفقیت در آینده

    26 تیر 1402 بلاگیوم

دسته‌بندی‌ها

  • Resanium TV (15)
  • Uncategorized (3)
  • آکادمی رسانیوم (25)
  • اخبار (34)
  • استودیو پژوهشی رسانیوم (2)
  • بلاگیوم (103)
  • بولتن خبری و تحلیلی (16)
  • تب‌وتاب نوآوری (5)
  • تجربه‌خوانی (5)
  • دسته‌بندی نشده (5)
  • دوره‌های سفارشی (9)
  • دوره‌های مستقل (4)
  • دوشنبه‌های رسانیومی (31)
  • رشته‌های علوم ارتباطات (13)
  • سفرنامه‌خوانی (11)
  • کارخانه تولید محتوا (3)
  • گرا (4)
  • مطالب (8)
  • مقالات (6)
  • مقاله خوانی (15)
  • مکث (15)

سوگیری‌های شناختی (Cognitive biases)، خطاهای موجود در شیوه‌ درک از محیط و قضاوت‌های ما هستند و چون این خطاها تقریباً بر همه‌ ما تأثیر می‌گذارند، بازاریاب‌ها می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند.

تکنیک‌های بازاریابی در عصر مدرن تکامل زیادی پیدا کرده است. امروزه، بازاریابی فقط به ایده‌ تبلیغات و برندسازی محصولات محدود نمی‌شود بلکه به ایجاد آگاهی در خصوص محصولات در ذهن مصرف‌کننده نیز مربوط می‌شود؛ به نحوی که ممکن است یک محصول خاص، توجه بیشتری را جلب کند.

امروزه فعالیت‌های بازاریابی بسیار هدفمندتر شده است. این فعالیت‌ها به دنبال تأثیرگذاری بر مشتریان بالقوه‌ای هستند که احتمالاً یک محصول را خریداری خواهند کرد. هدف‌گیریِ مشتری را می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی انجام داد. یکی از متداول‌ترین تکنیک‌های به‌کاررفته برای این منظور، استفاده از خطای‌های شناختی است. این خطا‌ها جزء ویژگی‌های ذاتی انسان هستند و می‌توانند بر منطق مصرف‌کننده و توانایی استدلال او تأثیر بگذارند. یک ضرب‌المثل قدیمی در استراتژی بازاریابی می‌گوید: «هرچه یک محصول بیشتر جلوی دید باشد، فروش بیشتری خواهد داشت.» اکنون به گروهی از خطای‌های شناختی‌ که سبب کارآمدترشدن استراتژی‌های بازاریابی می‌شوند، می‌پردازیم:

  1. زیان‌گریزی (Loss aversion)

یکی از قدیمی‌ترین ترفندهای بازاریابی، بیان‌ استدلال نادرست در مورد ضرر و زیان احتمالی یک چیز است. اگر برندی بتواند این تصور را در ذهن مصرف‌کنندگان ایجاد کند که با نخریدن یک محصول خاص، چیزی را از دست خواهند داد، در نتیجه، این برند می‌تواند با موفقیت به فروش بالاتر محصولات خود برسد؛ زیرا افراد، تمایل بیشتری به اجتناب از ضرر و زیان دارند تا به دست‌آوردن سود.

  1. خطای حمایت از انتخاب (Choice supportive bias)

معمولاً انسان‌ها اول دست به انتخاب می‌زنند و سپس آن را برای نزدیکان و عزیزان خود توجیه می‌کنند. طبق این خطای شناختی، مصرف‌کنندگان غالباً خریدهای غیرمنطقی انجام می‌دهند و بعد برای توجیه خرید خود استدلال‌های منطقی ارائه می‌کنند. از دیدگاه بازاریابی، اگر محصولی بتواند عامل مطلوب‌بودن را در ذهن مخاطب ایجاد کند، مصرف‌کننده، آن محصول را خریداری کرده و بعد تصمیم خود را توجیه می‌کند.

  1. اثر قالب‌بندی (Framing effect)

بر مبنی اثر قالب‌بندی، مصرف‌کنندگان بیشتر بر اساس نحوه‌ ارائه‌ یک محصول خرید می‌کنند. برای مثال، اگر از طریق بازی با کلمات بتوانیم نقص یک محصول را به‌عنوان یک ویژگی مفید نشان دهیم، احتمال موفقیت فروش این محصول بیشتر خواهد شد. خطای قالب‌بندی یکی از خطاهای پرکاربرد در دنیای بازاریابی است

. اثر دسته‌ای یا هم‌رنگی با جماعت (Bandwagon effect)

اثر دسته‌ای یا هم‌رنگی با جماعت، یک خطای شناختی است که شرکت‌های کالاهای مصرفی و نیز سازمان‌های سیاسی از آن بسیار استفاده می‌کنند. طبق این اصل، مصرف‌کننده احتمالاً محصولی را خریداری می‌کند که توسط دیگران نیز خریداری می‌شود. این خطا می‌تواند تصور مفید‌بودن را ایجاد کند. یک شیوه‌ مناسب برای بازاریاب‌ها در استفاده از اثر دسته‌ای عبارت است از نمودارهای محبوبیت محصول و همچنین ایجاد محتوای تبلیغاتی متمرکز بر فروش بالایی که محصول به آن دست یافته است. این امر سبب جذب مشتریان جدید شده و به فروش بیشتر نیز کمک می‌کند.

 

  1. تمرکز بر نکات برجسته (Salience)

این خطا از تمایل انسان به خرید محصولاتی نشأت می‌گیرد که نسبت به سایر محصولات متمایز و برتر هستند. بازاریاب‌ها می‌توانند با ارائه‌ بسته‌بندی یا برندینگ جذاب برای محصولات خود از این خطای شناختی استفاده کنند. اگر محصولی دارای بسته‌بندی یا برچسب کاملاً منحصر‌به‌فرد باشد، به احتمال زیاد در ذهن مصرف‌کننده خواهد ‌ماند. همچنین، اگر محصولی دارای یک ویژگی منحصر‌به‌فرد باشد که آن را از بقیه متمایز ‌کند، احتمال خرید آن بیشتر خواهد بود. بازاریاب‌ها می‌توانند از کلماتی مانند «انحصاری» استفاده کنند تا از این خطا بهره ببرند و فروش محصولات خود را افزایش دهند.

  1. لنگر انداختن (Anchoring)

بنابر خطای تکیه‌گاه، مصرف‌کننده محصولی را خریداری می‌کند که بخشی از اطلاعات محصول از قبل به او ارائه شده باشد. تکیه‌گاه، یک یادآور برند در ذهن مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند که سبب فروش یک محصول خاص می‌شود. فروشندگان در فروشگاه‌ها می‌توانند از خطای تکیه‌گاه استفاده کنند تا از افزایش فروش یک محصول خاص مطمئن شوند.

7. خطای تأیید (Confirmation bias)

خطای تأیید یکی دیگر از انواع رایج خطاهای شناختی است. براساس این خطا، اطلاعات جدیدی که توسط ذهن انسان پردازش‌ شده، باورهای پیشین را تأیید می‌کند. معمولاً انسان‌ها به‌شدت به باورهای خود پایبند و به دنبال تأیید این باورها هستند. برای مثال، اگر یک برند بتواند موقعیتی ایجاد کند که سبب تأیید باور مصرف‌کننده در رابطه با اجزاء خاصی از یک محصول شود، احتمال موفقیت آن در بازار بیشتر خواهد بود.

. خطای تمایل به ریسک صفر (Zero-risk bias)

بنابر خطای تمایل به ریسک صفر، اگر مصرف‌کننده احساس کند که محصولی ریسک پایینی دارد، احتمال این‌که آن محصول را خریداری کند بیشتر است؛ حتی اگر این موضوع کاملاً درست نباشد. برای مثال، اگر برندی بتواند تصور دوام و ماندگاری یک محصول را در افراد ایجاد کند، احتمال خرید آن از سوی مصرف‌کنندگان بیشتر می‌شود. این امر در مورد تجهیزات الکتریکی بیشتر صدق می‌کند چراکه ممکن است در عمل ریسک‌های ذاتی خاصی داشته باشند. اگر مصرف‌کننده متقاعد شود که ریسک محصول صفر است، فروش این محصول افزایش می‌یابد.

  1. اثر آشنایی یا مواجهه‌ صِرف (Mere exposure effect)

همان‌طور که از نام آن مشخص است، آشنایی یا مواجهه‌ صِرف با یک محصول می‌تواند سبب تغییر تصمیم خرید مصرف‌کنندگان شود. اگر محصولی در فروشگاه کاملاً جلوی دید باشد، مصرف‌کننده به احتمال زیاد فکر می‌کند که این محصول محبوب است، بنابراین محرکی برای تصمیم خرید ایجاد می‌شود. صنعت کالاهای مصرفی معمولاً از چنین خطایی استفاده می‌کند. قفسه‌های فروشگاه پر از کالاهایی است که حاشیه سود بیشتری دارند تا مصرف‌کننده به سراغ آن محصولات خاص برود و در نتیجه فروش بهتری داشته باشند.

نشانک‌گذاری (0)

لطفا برای نشانک وارد شوید

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

سرفصل مطالب

مطالب مرتبط

شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

اخبار مطالب مکث 2 مرداد 1402

شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد! مکث، توقفی برای بیشترین‌ها! اهم مطالب این شماره:تولید بیانیه مطبوعاتی در قالب ویدئوده نکته برای موفقیت کنفرانس‌های ویدئوییایجاد کمپین‌های روابط‌عمومی با قابلیت دسترسی برای افراد…

خواندن

سه نکته برای توسعه پیام در جهت هدف برند

بلاگیوم 26 تیر 1402

این روزها مشتریان انتظار بیشتری از سازمان‌ها دارند. از موضع‌گیری در مورد مسائل اجتماعی گرفته تا پرداختن به مسئولیت‌های زیست‌محیطی، راهبرد اصلی سازمان می‌تواند باعث اعتماد به برند شود. به‌طور مثال به تعهد «پاتاگونیا» برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی که مورداستقبال همگان قرار گرفت یا به تلاش‌های سازمان«متا» برای اجتناب از موضع‌گیری و در نتیجه اجازه‌دادن به گسترش لفاظی‌های خشونت‌آمیز و نفرت‌انگیز در بسترهای فضای مجازی توجه کنید؛ هدف مهم است.

خواندن

دوران پساکرونا، کار حضوری یا دورکاری

بلاگیوم 26 تیر 1402

شیوع ویروس کرونا به‌طور قابل‌توجهی رویکرد سازمان‌ها را در انتخاب دورکاری یا کار در دفتر تغییر داد. برخی از سازمان‌ها دورکاری کامل و برخی دیگر مدل ترکیبی را انتخاب کردند؛ در مدل ترکیبی، کارمندان بیشتر روزها از خانه کار می‌کردند و تنها بعضی روزهای خاص در دفتر حضور داشتند.

خواندن

پنج مانع در مسیر بهتر نوشتن

بلاگیوم 26 تیر 1402

عوامل خارجی زیادی می‌توانند بر نوشته شما تأثیر بگذارند و جلوی ارتقای آن را بگیرند. یک مهلت زمانی کم یا یک کار نامشخص می‌تواند بهترین نویسندگان را هم غافلگیر کند. در این مقاله قرار است روی موانعی تمرکز کنیم که در مسیر نوشتن با آن‌ها مواجه می‌شویم. همه این‌ها تله‌هایی هستند که می‌توان به‌سادگی در آن‌ها گرفتار شد؛ اما می‌توانیم با کمی آگاهی و تفکر، راه خروج از آن‌ها را پیدا کنیم.

خواندن
استخدام یک آژانس روابط‌عمومی یا به‌کارگیری روابط‌عمومی داخلی

استخدام یک آژانس روابط‌عمومی یا به‌کارگیری روابط‌عمومی داخلی

بلاگیوم 26 تیر 1402

سازمان‌های روبه‌رشد در مقطعی با این چالش روبرو می‌شوند که آیا باید یک آژانس روابط‌عمومی استخدام کنیم یا تیم روابط‌عمومی خودمان را در سازمان تشکیل دهیم؟ در این مقاله به…

خواندن
هفت مهارت روابط‌عمومی برای موفقیت در آینده

هفت مهارت روابط‌عمومی برای موفقیت در آینده

بلاگیوم 26 تیر 1402

اینکه بگوییم صنعت روابط‌عمومی تغییر کرده، به‌معنی دست‌کم‌گرفتن اوضاع است. سال 1399 به‌طرز بی‌رحمانه‌ای نشان داد که اوضاع چقدر سریع می‌تواند دگرگون شود. در طی این سال‌ها متخصصان روابط‌عمومی روزهای…

خواندن
Prevمطلب قبلیاثرات سو ناشی از تکرار عذرخواهی
مطلب بعدیفضای تاریک انچه که هر متخصص باید بداند!Next

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

بخش‌های رسانیوم

آکادمی

استودیو پژوهشی

شارجت

مکتوبات

بلاگیوم

کارخانه تولید محتوا

یاربوم

درباره ما

خانواده ما

اهداف اصلی ما

بیانیه مأموریت

مخاطبین ما

شبکه‌های اجتماعی

Youtube Instagram Linkedin Telegram Cube

ایمیل

resanium.ir@gmail.com

شماره تماس

۰۹۳۰۹۶۶۵۶۵۵

نشانی

تهران،  خیابان آزادی، خیابان حبیب‌الله، بالاتر از میدان حسن حسینی،  ایستگاه نوآوری شریف، مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر آومیک، طبقه اول

© رسانیوم 1402 | 2023

ساخته شده با ❤️ | تمامی حقوق سایت متعلق به خودمونه و شما هم از خودمونید!