دارد. همانگونه که اغلب به فرزندانمان میگوییم، ابراز و نشان دادن تأسف، بسیار بهتر از گفتن و بیان کردن آن است. اما در روابطعمومی، واکنش سریع و عذرخواهی با سرعت برقآسا بابت یک موقعیت بهوجود آمده، سبب کاهش پیامدهای احتمالی یا توقف جنجال بیشتر میشود.
با اینحال، یک عذرخواهی نامناسب، میتواند برعکس عمل کرده و مشکلات بیشتری ایجاد کند.
دارد. همانگونه که اغلب به فرزندانمان میگوییم، ابراز و نشان دادن تأسف، بسیار بهتر از گفتن و بیان کردن آن است. اما در روابطعمومی، واکنش سریع و عذرخواهی با سرعت برقآسا بابت یک موقعیت بهوجود آمده، سبب کاهش پیامدهای احتمالی یا توقف جنجال بیشتر میشود.
با اینحال، یک عذرخواهی نامناسب، میتواند برعکس عمل کرده و مشکلات بیشتری ایجاد کند.
آیا استفاده از کلمه «متأسفم»، معنای عذرخواهی را تغییر میدهد؟
در سطح مدیران ارشد (C-Suite) جای کمی برای اشتباه وجود دارد. بر اساس «شاخص اعتماد ادلمن»، افراد بیشتری قبول کردهاند که معمولاً به آنها دروغ گفته میشود. رهبران جامعه از جمله روزنامهنگاران، رهبران تجاری و رهبران دولتی، عمدتاً سعی میکنند مردم را با گفتن چیزهایی که میدانند نادرست یا اغراقآمیز است، گمراه کنند.
در دنیایی که عذرخواهی کردن، راهی مهم و حیاتی برای باقی ماندن و همراه بودن با مردم است، حد و اندازه عذرخواهی دغدغهای جدی است.
آیا استفاده از کلمه «متأسفم»، معنای عذرخواهی را تغییر میدهد؟
در سطح مدیران ارشد (C-Suite) جای کمی برای اشتباه وجود دارد. بر اساس «شاخص اعتماد ادلمن»، افراد بیشتری قبول کردهاند که معمولاً به آنها دروغ گفته میشود. رهبران جامعه از جمله روزنامهنگاران، رهبران تجاری و رهبران دولتی، عمدتاً سعی میکنند مردم را با گفتن چیزهایی که میدانند نادرست یا اغراقآمیز است، گمراه کنند.
در دنیایی که عذرخواهی کردن، راهی مهم و حیاتی برای باقی ماندن و همراه بودن با مردم است، حد و اندازه عذرخواهی دغدغهای جدی است.
در اینجا به برخی سؤالاتی که قبل از پذیرش اشتباه و عذرخواهی باید پرسید، اشاره میکنیم:
۱. ما برای چه چیزی مسئولیتپذیر هستیم؟ اگر فرد یا سازمانی به نتایج یا اقدامات بهتر متعهد نباشد، ابراز «تأسف» بیمعنی است.
۲- تجربه عذرخواهی ما در چیست؟ نگاهی به تأثیر عذرخواهیهای گذشته بیندازید که شما و یا صنعت شما را تحت تأثیر قرار میدهند.
به عنوان مثال، چندین شرکت هواپیمایی با انتشار بیانیههای متعدد از تأخیرها و لغو پروازها در فصل کریسمس سال ۲۰۲۱ عذرخواهی کردند. مردم تعدادی از آنها را به یاد میآورند یا باور دارند؟ خودتان را جای مردم بگذارید. آنها ممکن است از این عذرخواهیهای بدون نتیجه خسته شده باشند.
۳. مراحل بعدی را با دقت برنامهریزی کنید. آیا عذرخواهی پایان بحث است یا آغاز بحثی جدید؟ به جای اینکه فرض کنید عذرخواهی شما به خوبی پذیرفته خواهد شد، به این فکر کنید که اگر اینگونه نباشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
۴. آرامش خود را حفظ کنید. مطمئن شوید که فشار و عجله برای حل و فصل یک موقعیت باعث نمیشود که شما یک عذرخواهی ضعیف و نامناسب انجام دهید که بعداً مجبور شوید بابت آن نیز دوباره عذرخواهی کنید.