پرش به محتوا
  • سرآغاز
  • جدیدراه‌کارهای ما

      توانمندسازی دانشی

      • به‌روزرسانی و ارتقاء دانشی نیروها و سازمان‌ها • برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی و عمومی شخصی‌سازی‌شده • گفتگوها و تاک‌های تخصصی ارتباطات و رسانه •  مهارت‌‌افزایی تیم‌ها 

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      آکادمی رسانیوم

      پژوهش و توسعه

      • طراحی و اجرای انواع پژوهش‌ها • ارائه توصیه‌های کاربردی و مدیریتی کاملاً کاربردی منطبق بر سازمان یا کسب‌وکار شما • انجام نظرسنجی‌ها و پیمایش‌های مبتنی بر روش‌های علمی •  تهیه گزارش‌های ارزیابی عملکرد

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      استودیوی پژوهشی

      رویدادهای مسئله‌محور

      • طراحی خلاقانه و اجرای نوآورانۀ رویدادهای رسانه‌ای و ارتباطی • بازطراحی ارتباط سازمانی و ارتباط با مشتریان از طریق رویدادها

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      رویدادیتور

      مشاوره و راهبری تخصصی

      • راهبری کسب‌وکارهای رسانه‌ای •  مشاوره و طراحی رسانه‌ای کسب‌وکار •  برنامه‌ریزی و راهبرهای بازاریابی و تبلیغات

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      یاربوم

      ایده‌یابی، سناریونویسی و تولید محتوا

      • سناریونویسی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی • خلق محتواهای دانشی در حوزه رسانه • برنامه‌سازی

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      کارخانه تولید محتوا

      سامانه‌های خودکارسازی

      • طراحی و اجرای انواع سامانه‌های ارزیابی عملکرد • طراحی و پیاده‌سازی ساامنه‌های نظام پیشنهادات

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      مدیانیزه

      ایده‌یابی، سناریونویسی و تولید محتوا

      • سناریونویسی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی • خلق محتواهای دانشی در حوزه رسانه • برنامه‌سازی

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      کارخانه تولید محتوا
  • جدیدمحتواها و منابع
      No content found
  • داستان ما
      No content found
  • تماس با ما
  • فرصت‌های کاری

فضای تاریک انچه که هر متخصص باید بداند!

  • admin
  • 1 دی 1401

آخرین نوشته‌ها

  • شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

    2 مرداد 1402 اخبار, مطالب, مکث
  • سه نکته برای توسعه پیام در جهت هدف برند

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • دوران پساکرونا، کار حضوری یا دورکاری

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • پنج مانع در مسیر بهتر نوشتن

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • استخدام یک آژانس روابط‌عمومی یا به‌کارگیری روابط‌عمومی داخلی

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • هفت مهارت روابط‌عمومی برای موفقیت در آینده

    26 تیر 1402 بلاگیوم

دسته‌بندی‌ها

  • Resanium TV (15)
  • Uncategorized (3)
  • آکادمی رسانیوم (25)
  • اخبار (34)
  • استودیو پژوهشی رسانیوم (2)
  • بلاگیوم (103)
  • بولتن خبری و تحلیلی (16)
  • تب‌وتاب نوآوری (5)
  • تجربه‌خوانی (5)
  • دسته‌بندی نشده (5)
  • دوره‌های سفارشی (9)
  • دوره‌های مستقل (4)
  • دوشنبه‌های رسانیومی (31)
  • رشته‌های علوم ارتباطات (13)
  • سفرنامه‌خوانی (11)
  • کارخانه تولید محتوا (3)
  • گرا (4)
  • مطالب (8)
  • مقالات (6)
  • مقاله خوانی (15)
  • مکث (15)

نگران نباشید که با اصطلاح فضای تاریک آشنا نیستید؛ شما تنها نیستید. با این حال، تحقیقات نشان داده که بیشتر محتوای روابط‌عمومی در شبکه‌های اجتماعی تاریک به اشتراک گذاشته شده و در مورد آن صحبت می‌شود.

این درست است ما نمی‌توانیم فضای تاریک را ببینیم؛ اما این موضوع باعث نمی‌شود تا روابط‌عمومی از توجه به آن غافل شود.

پلتفرم‌هایی مانند متا، توییتر، پینترست و ردیت داده‌های مربوط به نحوه تعامل مردم با محتوا را به اشتراک می‌گذارند. آنها سیستم‌عامل‌های اجتماعی «باز» هستند. در مقابل، فضای تاریک کانال‌های اجتماعی چنین اطلاعاتی را رد می‌کنند. فعالیت پشت درهای بسته اغلب در میان گروه‌های دوستان، خانواده و همکارانِ به دقت کنترل‌شده رخ می‌دهد.

به عنوان مثال، اگر محتوایی را از طریق پیام‌رسان‌های رایج به اشتراک گذاشته یا دریافت کرده‌اید، از یک پلتفرم اجتماعی تاریک استفاده کرده‌اید. ایمیل و پیامک را نیز فراموش نکنید.

احتمالاً در سی دقیقه گذشته از یک پلتفرم اجتماعی با فضای تاریک استفاده کرده‌اید. eMarketer می‌گوید سال گذشته ۳.۰۹ میلیارد کاربر ماهانه از نرم‌افزارهای پیام‌رسان در سراسر جهان استفاده کرده‌اند که نسبت به سال گذشته ۶.۱ درصد افزایش داشته است. همچنین پیش‌بینی شده که در سال ۲۰۲۴ بیش از سه‌ چهارم کاربران اینترنت در سراسر جهان به صورت ماهانه از یک نرم‌افزار پیام‌رسان استفاده خواهند کرد.

دو محرک اصلی برای گسترش فضای تاریک وجود دارد:

اضطراب

همان‌طور که می‌دانیم، استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند باعث ظهور استرس و اضطراب به‌ویژه در میان کاربران جوان شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ۴۵٪ از پاسخ‌دهندگان نسل Z (که اولین نسل بشر هستند که در عصر دیجیتال به دنیا آمده‌اند) احساس می‌کنند که «فشاری بیش از حد در رسانه‌های اجتماعی در تمام جوانب وجود دارد».

در این زمینه به راحتی می‌توان درک کرد که چرا اغلب افراد صمیمیت کانال‌های اجتماعی تاریک را به دور از چشمان تیزبین و قضاوت‌های تند ترجیح می‌دهند. با استفاده از این نرم‌افزارها ضمن تقویت رابطه با کسانی‌ که بیش از همه به آنها اهمیت می‌دهیم، فشار کمتر و اغلب پاداش بیشتری دریافت می‌کنیم.

محرک دوم حریم خصوصی است. در طول چند سال گذشته، مردم نگران این موضوع هستند که چگونه شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی از اطلاعات شخصی برای پیشبرد منافع تجاری خود استفاده می‌کنند. معمولاً کانال‌های اجتماعی با فضای تاریک، کنترل بیشتری در این زمینه‌ها ارائه کرده‌اند. پیام‌ها رمزگذاری شده و تبلیغ‌کنندگان نیز به اطلاعات دسترسی ندارند. در اینجا اعتماد عنصری حیاتی است و اشتباه کردن تبعاتی به دنبال دارد.

فضای تاریک، محتوای روابط‌عمومی را می‌بلعد

حجم فعالیتی که پشت درهای بسته یا در همان فضای تاریک صورت می‌گیرد سرسام‌آور است. RadiumOne می‌گوید ۸۴٪ از سهم محتوای پلتفرم‌های اجتماعی در فضای تاریک تولید می‌شوند. مفاهیم روابط‌عمومی و صنایع رسانه‌های اجتماعی هنگام بررسی نوع محتوایی که به اشتراک گذاشته می‌شود، روشن خواهد شد. لینک‌های اخبار، وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها به شدت در اشتراک‌گذاری مطالب نقش دارند. بخش عمده‌ای از این محتوا مطالبی با موضوعات روزمره را شامل می‌شود. در بسیاری از موارد، کاربران داستان‌های خبری را در پلتفرم‌های اجتماعی پیدا کرده و سپس آنها را در شبکه‌های خصوصی به اشتراک می‌گذارند؛ جایی‌که احساسات به شکل جدی‌تر مورد بحث قرار می‌گیرند.

فرصت روابط‌عمومی

خبرنگاران مدت‌هاست پذیرفته‌اند که پوشش رسانه‌ای آغاز یک داستان است؛ نه پایان آن. روابط‌عمومی با تصور اینکه تصویر کامل همه چیز را می‌بیند سعی می‌کند تا واکنش‌ها را در رسانه‌های اجتماعی ردیابی کند.

این موضوع به‌هیچ‌وجه صحت ندارد

مسلماً اکثر اقدامات خارج از دید مخاطبان اتفاق می‌افتند. در واقع ممکن است برخی از داستان‌هایی که به نظر می‌رسد کشش لازم برای مخاطب را ندارد، در میان برخی گروه‌ها بسیار فراگیر شده باشد. همچنین دیده‌ایم که اختلاف قابل‌توجهی درخصوص احساسات مکالمات عمومی در مقابل ارتباط‌گیری‌های خصوصی وجود دارد. اما فرصتی که این امر فراهم می‌کند به طور بالقوه زیاد است.

می‌توانیم فرض کنیم که وقتی دوستان در محیطی امن مطالب خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، تأثیر آن بیشتر است. درک نگرانی‌های مخاطبان، به ویژه اعضای جوان‌تر نسبت به امن بودن فضا، احتمالاً استفاده از فضای تاریک را در سال‌های آینده افزایش می‌دهد. با توجه به پتانسیل بی‌نظیر آن برای ایجاد تعامل و حرکت، نمی‌توان نقش فضای تاریک را دست‌کم گرفت.

نشانک‌گذاری (0)

لطفا برای نشانک وارد شوید

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

سرفصل مطالب

مطالب مرتبط

شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

اخبار مطالب مکث 2 مرداد 1402

شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد! مکث، توقفی برای بیشترین‌ها! اهم مطالب این شماره:تولید بیانیه مطبوعاتی در قالب ویدئوده نکته برای موفقیت کنفرانس‌های ویدئوییایجاد کمپین‌های روابط‌عمومی با قابلیت دسترسی برای افراد…

خواندن

سه نکته برای توسعه پیام در جهت هدف برند

بلاگیوم 26 تیر 1402

این روزها مشتریان انتظار بیشتری از سازمان‌ها دارند. از موضع‌گیری در مورد مسائل اجتماعی گرفته تا پرداختن به مسئولیت‌های زیست‌محیطی، راهبرد اصلی سازمان می‌تواند باعث اعتماد به برند شود. به‌طور مثال به تعهد «پاتاگونیا» برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی که مورداستقبال همگان قرار گرفت یا به تلاش‌های سازمان«متا» برای اجتناب از موضع‌گیری و در نتیجه اجازه‌دادن به گسترش لفاظی‌های خشونت‌آمیز و نفرت‌انگیز در بسترهای فضای مجازی توجه کنید؛ هدف مهم است.

خواندن

دوران پساکرونا، کار حضوری یا دورکاری

بلاگیوم 26 تیر 1402

شیوع ویروس کرونا به‌طور قابل‌توجهی رویکرد سازمان‌ها را در انتخاب دورکاری یا کار در دفتر تغییر داد. برخی از سازمان‌ها دورکاری کامل و برخی دیگر مدل ترکیبی را انتخاب کردند؛ در مدل ترکیبی، کارمندان بیشتر روزها از خانه کار می‌کردند و تنها بعضی روزهای خاص در دفتر حضور داشتند.

خواندن

پنج مانع در مسیر بهتر نوشتن

بلاگیوم 26 تیر 1402

عوامل خارجی زیادی می‌توانند بر نوشته شما تأثیر بگذارند و جلوی ارتقای آن را بگیرند. یک مهلت زمانی کم یا یک کار نامشخص می‌تواند بهترین نویسندگان را هم غافلگیر کند. در این مقاله قرار است روی موانعی تمرکز کنیم که در مسیر نوشتن با آن‌ها مواجه می‌شویم. همه این‌ها تله‌هایی هستند که می‌توان به‌سادگی در آن‌ها گرفتار شد؛ اما می‌توانیم با کمی آگاهی و تفکر، راه خروج از آن‌ها را پیدا کنیم.

خواندن
استخدام یک آژانس روابط‌عمومی یا به‌کارگیری روابط‌عمومی داخلی

استخدام یک آژانس روابط‌عمومی یا به‌کارگیری روابط‌عمومی داخلی

بلاگیوم 26 تیر 1402

سازمان‌های روبه‌رشد در مقطعی با این چالش روبرو می‌شوند که آیا باید یک آژانس روابط‌عمومی استخدام کنیم یا تیم روابط‌عمومی خودمان را در سازمان تشکیل دهیم؟ در این مقاله به…

خواندن
هفت مهارت روابط‌عمومی برای موفقیت در آینده

هفت مهارت روابط‌عمومی برای موفقیت در آینده

بلاگیوم 26 تیر 1402

اینکه بگوییم صنعت روابط‌عمومی تغییر کرده، به‌معنی دست‌کم‌گرفتن اوضاع است. سال 1399 به‌طرز بی‌رحمانه‌ای نشان داد که اوضاع چقدر سریع می‌تواند دگرگون شود. در طی این سال‌ها متخصصان روابط‌عمومی روزهای…

خواندن
Prevمطلب قبلی10 سوگیری شناختی در بازاریابی کارآمد
مطلب بعدیروابط‌عمومی بهتر از تبلیغاتNext

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

بخش‌های رسانیوم

آکادمی

استودیو پژوهشی

شارجت

مکتوبات

بلاگیوم

کارخانه تولید محتوا

یاربوم

درباره ما

خانواده ما

اهداف اصلی ما

بیانیه مأموریت

مخاطبین ما

شبکه‌های اجتماعی

Youtube Instagram Linkedin Telegram Cube

ایمیل

resanium.ir@gmail.com

شماره تماس

۰۹۳۰۹۶۶۵۶۵۵

نشانی

تهران،  خیابان آزادی، خیابان حبیب‌الله، بالاتر از میدان حسن حسینی،  ایستگاه نوآوری شریف، مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر آومیک، طبقه اول

© رسانیوم 1402 | 2023

ساخته شده با ❤️ | تمامی حقوق سایت متعلق به خودمونه و شما هم از خودمونید!