به یاد دارم که حدود ۱۰ سال پیش بر روی کمپینهای ارتباطی یک برند معروف کار میکردم و دنیای ارتباطات در آن زمان نسبت به اکنون بسیار متفاوت بود. در آن زمانها حتی نام روابطعمومی دیجیتال نیز به گوش نمیخورد. اگر کسی اجرای یک کمپین در فیسبوک یا یک پورتال آنلاین را توصیه میکرد، به احتمال زیاد به عنوان چیزی کاملا بیاهمیت رد میشد.
با این حال، زمانه امروز تغییر کرده است. ظهور اینترنت و رسانههای اجتماعی دیجیتال، شیوه طراحی کمپینهای روابطعمومی را تغییر داده است. امروزه، تعدادی از نشریات رسانهای بر حالت دیجیتال متمرکز شدهاند و دسته جدیدی از رسانههای عصر جدید وجود دارند که دیجیتال هستند. خوانندگان آنلاین روز به روز در حال افزایش هستند. برندها متوجه شدهاند که در دوران کنونی اگر تنها بر روی یک کمپین روابطعمومی سنتی تمرکز کنند، قطعا فرصت تاثیرگذاری بزرگی را از دست خواهند داد.
بیایید نگاهی به روابطعمومی دیجیتال بیندازیم
روابطعمومی به طور فزایندهای برای برندها اهمیت پیدا کرده است؛ زیرا روابطعمومی از ارسال بیانیههای مطبوعاتی و ایجاد روابط با روزنامهنگاران، به درک مخاطبان، جامعه هدف و ایجاد روابط با طیفی از سهامداران از جمله روزنامهنگاران، وبلاگنویسان، اینفلوئنسرها و تحلیلگران تکامل یافته است.
روابطعمومی دیجیتال بر ایجاد میدان دید برای یک برند در دنیای دیجیتال متمرکز است. روابطعمومی تنها بر نشریات آنلاین، وبلاگها و افراد تاثیرگذار تمرکز میکند و هدف آن ایجاد یک تصویر مثبت از برند در میان مخاطبان هدف و افزایش حضور آنلاین آن است. همچنین روابطعمومی تلاش میکنند تا از طریق ایجاد شهرت و افزایش آگاهی، زمینهساز افزایش اعتبار شود و به ایجاد حضور آنلاین و قوی برای بهبود SEO و ایجاد ترافیک ارجاعی کمک کند.
یکی از ساده و در عین حال ارزانترین راهها برای افزایش ترافیک وبسایت، ترافیک ارجاعی است. هر وقت کاربری لینکی که مربوط به وبسایت شماست را در دیگر وبسایتها مشاهده کند و با کلیک روی آن وارد سایت َشما شود، اصطلاحاً یک ترافیک ارجاعی برای شما ثبت خواهد شد.
یک کمپین روابطعمومی دیجیتال خوب به ایجاد اعتبار مثبت برای یک برند کمک میکند و مشتریان بیشتری را برای ارتباط با برند، تحت تاثیر قرار میدهد. رویکرد صحیح در روابطعمومی دیجیتال، شناسایی روزنامهنگاران، وبلاگنویسان و اینفلوئنسرها و تلاش برای ایجاد رابطه سازنده با آنها است.
یکی از ارکان کلیدی روابطعمومی دیجیتال، تولید محتوا است. برای این کار: انجام یک تحقیق کامل، همسوسازی اطلاعات بهدست آمده با برند و سپس ایجاد یک خط داستانی متقاعدکننده برای محتوا ضروری است. از این رو برای برندها مهم است که مخاطبان هدف خود را بهخوبی بشناسند. بنابراین مهم است که پلتفرمهای دیجیتالی مورد نظر آنها را بشناسید. کمپین روابطعمومی دیجیتال خوب باعث قرارگیری و انتشار برند شما در رسانههای ترجیحی مخاطبان هدف میشود و در نتیجه چشمانداز مناسبی را به خود اختصاص میدهد
چرا روابطعمومی دیجیتال مهم است؟
در عصر حاضر، روابط عمومی دیجیتال مزایای بی شماری دارد.
برندهای متعددی برای تثبیت نام و ایجاد اعتبار برای برند خود، کمپینهای روابطعمومی دیجیتال موفقی را اجرا کردهاند. بهترین مثال در این زمینه استارتآپهایی هستند که هوشمندانه از رسانههای دیجیتال و اجتماعی برای ایجاد اعتبار و ارتباط با مخاطبان هدف خود استفاده کردهاند.
به این دلایل توصیه میشود که هر برندی بر روی روابطعمومی دیجیتال تمرکز کند.:
کمک به هویت برند و افزایش آگاهی از برند
مانند یک کمپین روابطعمومی به شکل قدیمی، روابطعمومی دیجیتال میتواند به یک برند کمک کند تا هویت خود را بسازد و برای خود در میان سهامداران اصلی جایگاه خوبی ایجاد کند. با دریافت اخبار منظم از یک شرکت، مخاطبان هدف درک بهتری از چشمانداز و محصولات آن پیدا میکنند. مزیت بزرگ روابطعمومی دیجیتال این است که آنچه در دنیای دیجیتال ظاهر میشود میتواند برای همیشه باقی بماند. برخلاف رسانههای سنتی که مدت زمان ماندگاری خاصی برای اخبار آنها وجود ندارد.
افزایش اعتبار کسب وکار
روابطعمومی دیجیتال میتواند در افزایش اعتبار کسب وکار در میان ذینفعان خود موثر باشد. این کار به موقعیتیابی مثبت برند و برجسته کردن زمینههای موفقیت آن کمک میکند. وقتی منابع خبری مشهور در مورد یک برند گزارش میدهند یا اینفلوئنسرها دیدگاه مثبتی نسبت به آن دارند، این امر به شهرت مثبت برند کمک بسیاری میکند. هر داستان موفقیتآمیز و تجربیات مشتری میتواند راهی طولانی را برای ارتباط با مخاطبان هدف و افزایش اعتبار و شهرت برند طی کند.
با این حال، لازم به ذکر است که مانعی نیز در این مسیر وجود دارد. احتمال دارد که یک نفر به جای تجربه مثبت، نظر منفی خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. یک مشتری ناراضی میتواند تجربه خود از یک برند را در کانالهای اجتماعی خود منتشر کند که اگر به موقع مدیریت نشود، میتواند تاثیر منفی بر شهرت برند داشته باشد. روابطعمومی دیجیتال در اینجا مفید است، زیرا این قدرت را دارد که چنین موقعیتهایی را تبدیل به فرصت برای برند کند.
رهبری فکری
برندها میتوانند از روابطعمومی دیجیتال استفاده کنند تا خود را به عنوان رهبران فکری و تعیینکنندگان روند جامعه قرار دهند. برندها با استفاده از محتوای مناسب براساس تحقیقات کسبوکار و هوش بازاریابی، این فرصت را دارند که به عنوان متخصصان جامعه خود و کسانی که جلوتر از رقبا هستند دیده شوند.
بکلینکهای وبسایت و بهبود رتبه جستجو
این یک روش بسیار جدید برای کسانی است که به روابطعمومی سنتی عادت کردهاند و موفقیتشان را با تعداد داستانها، نوع رسانه، دسترسی کلی و همچنین ارزش تبلیغاتی اندازهگیری میکنند. روابطعمومی دیجیتال میتواند بک لینکهای وب سایت را افزایش دهد و رتبه جستجو برای برند را بهبود بخشد. افزایش لینکهای با کیفیت از منابع معتبر و مرتبط (با تعداد زیادی دنبالکننده) در وبسایت یک برند، کمک بسیاری به افزایش سئو میکند. اگر اخبار و اطلاعیههای شرکت از منابع خبری مشهور منتشر شود، میتواند تاثیر مثبتی روی سئو برند و ترافیک معمول (ارگانیک) وبسایت بگذارد. (ترافیک ارگانیک اصطلاحی است که برای توصیف بازدید از یک وبسایت از نتایج ارگانیک موتور جستجو و عدم استفاده از تبلیغات پولی به کار برده میشود.) حتی اگر این برند به یک نشریه صنعتی خاص مرتبط باشد و لینکی را به وب سایت خود مرتبط کند، میتواند تاثیر مثبتی بر رتبهبندی وبسایت خود داشته باشد، چرا که الگوریتمهای گوگل، این نشریه را به عنوان منبعی قابل اعتماد شناسایی میکنند.
رابطه بهتر با مخاطب
روابطعمومی دیجیتال به برقراری ارتباط با مخاطب کمک میکند چرا که استراتژی آن مبتنی بر فشار محض نیست. برند میتواند از طریق داستانپردازی نوآورانه از کانالهای اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان خود استفاده کند. هرچه برند برای مخاطبان خود جذابتر یا قابل لمس و مرتبطتر باشد، این رابطه بهتر خواهد بود. مثالهای زیادی از برندها و اینکه چگونه از داستانهای نرم تر یا پر طرفدار برای ایجاد رابطه بهتر با مخاطبان خود استفاده کرده اند، وجود دارد.
افزایش مکالمات
مزیت روابطعمومی دیجیتال این است که فرصتهای خوبی را برای برندها فراهم میکند تا تعامل در رسانههای اجتماعی را افزایش دهند و همچنین یک گفتگو را با مخاطبانشان آغاز کنند. توصیه میشود کمپینهایی ایجاد شود که بتواند مردم را تشویق کند تا نظرات خود را به اشتراک بگذارند و در نتیجه، میزان مشارکت را افزایش دهند.
افزایش فروش
بله، درست خواندید. روابطعمومی میتواند به افزایش فروش کمک کند. منطق ساده این است که وقتی مخاطب از برند و محصولات شما آگاه باشد و با آن ارتباط برقرار کند، راحتتر میتوانید محصول خود را به او بفروشید. این یک شگفتی منحصر به فرد نیست و از این رو باید آن را به عنوان یک استراتژی بلندمدت در نظر گرفت. برندها به صورت فزایندهای اهمیت روابطعمومی را درک میکنند. این ابزار تنها یک پوشش رسانهای، به یکی از قدرتمندترین ابزارها برای برخی برندها تبدیل شده است.
کارشناسان روابطعمومی و ارتباطات، پیامهای کلی برند را تعریف میکنند و داستانهایی جذاب برای جلب نظر انواع مخاطبان میسازند. در این زمینه استارتاپها نیز وارد شدهاند و نمونههای زیادی از آنها وجود دارند که عمدتا براساس یک کمپین روابطعمومی بزرگ ساخته شدهاند. با انتقال سازمانها به یک استراتژی ارتباطی یکپارچه، کمپینهای ارتباطی بیشتر و بیشتری به سمت روابطعمومی دیجیتال حرکت خواهند کرد. در آینده نزدیک، شاهد اهمیت بیشتر روابطعمومی دیجیتال برای انواع برندها، صرف نظر از صنعت یا اندازه کسب وکار آنها خواهیم بود.