چه کسی باید روابط عمومی را اندازه گیری کند
همانطور که ما نمیتوانیم نقش تحقیق و پژوهش در روابطعمومی را انکار کنیم، بر این حقیقت نیز اتفاق نظر داریم که مؤلفههایی مانند ارزش آگهی، تعداد نمایش و تعداد کلیک، به تنهایی نمیتواند معیاری برای اندازهگیری آگاهی مخاطب از وجود برند و نتایج دیگر باشد.
بنابراین، اگر برنامهریزی و اندازهگیری جامعی نداشته باشید، احتمال موفقیت کمپین شما کاهش مییابد و یا حداقل، کارتان در حد و اندازه یک متخصص واقعی نخواهد بود.
بگذارید واضحتر توضیح دهیم. هرگز مزایای سنجش کمپینهای روابطعمومی خود را دست کم نگیرید. بدون معیار و یا با معیارهای خنثی و بیفایده آنها را نسنجید. از همه مهمتر، یک سرویس سنجش و ارزیابی مستقل برای روابطعمومی را به کار گیرید. از این سه مؤلفه برای به دست آوردن بینشی استفاده کنید که نه تنها در به کار بستن استراتژی درست و مناسب به شما کمک میرساند، بلکه برنامهریزی کمپینهای آینده را نیز برای شما تسهیل خواهد کرد. وقتی در حرفه روابطعمومی کلمات تحقیق، ارزیابی یا سنجش را میشنویم، باید توجه کنیم انجام درست آنهاست که اهمیت دارد.
اینکه خودتان یا کوچکترین عضو تیمتان را مجبور کنید که فقط با چند مصرفکننده تماس بگیرید تا دریابید که آنها در مورد مسئلهای خاص چطور فکر میکنند کار جالبی نیست. در آژانسها این تحقیقات بیکیفیت در زمان بسیار کوتاهی انجام داده میشوند. خیلی مهم است که شما هر چه زودتر این کار را متوقف کنید. سنجش روابطعمومی یک مسئله جدی است. هر کسی که قرار است تحقیقات ارتباطی، اعم از پایهای یا عمیق را انجام دهد، باید برای این کار، آموزش دیده و دارای گواهی باشد.
آیا شما مدیریت مشتری را انجام میدهید؟ آیا میدانید که کار شما صرفاً یک پیادهروی ساده برای انتقال ارزش روابطعمومی به مشتری نیست؟ شما حتی نمیدانید که چگونه این کار را پیش ببرید و این باعث میشود که به خودتان هم کمکی نکنید. پاسخهای شما به سؤالات، آنقدر ناقص و گیجکننده خواهد بود که منتج به برنامههایی نادرست و ناکارآمد خواهد شد.
کمی صبر کنید، آیا بازهم باید چراغ پژوهش را روشن کنیم؟ آیا هنوز به پاسخ سؤال «چهکسی باید روابطعمومی را اندازهگیری کند؟» نیاز داریم؟ خیر، نیازی نداریم! واضح است، انجام این کار، وظیفه یک سرویس رسانهای سنجش و اطلاعرسانی برند است. آنها مسلح هستند، اما شما نیستید. لطفا در هر پژوهش از آنها استفاده کنید.
شما در واقع برای اینکه در سنجش و ارزیابی ارتباطات، فردی شایسته باشید، به سرمایهگذاری کلان نیاز دارید. کارشناسان سنجش روابطعمومی، هر آنچه را که برای انجام تحقیقات معتبر لازم است، انجام دادهاند، اما شما چنین تجربهای نداشتهاید و ممکن است نتوانید از عهده این کار برآیید.
به عنوان مثال، یک مشاور سنجش روابطعمومی قوی، مثل خدمات اندازهگیری P+ را در نظر بگیرید. کاری که P+ انجام داد مثالزدنی است. از همان ابتدا، آژانس خود را موظف کرد تا به یکی از اعضای انجمن بینالمللی اندازهگیری و ارزیابی ارتباطات، یعنی AMEC تبدیل شود. به خاطر داشته باشید که AMEC بدنه سنجش روابطعمومی در سطح جهانی است.
ممکن است از خود بپرسید: «این مورد چه فایدهای برای من دارد؟» فوایدی بسیار! اتخاذ اصول سنجش تأیید شده توسط سازمان جهانی سنجش، چیزی است که به شما کمک میکند تا ارزش واقعی خود را ثابت کنید. عینیت در کیفیت اندازهگیری و ارزیابی تضمین شده است. همیشه توصیه میشود در همه شئون کار و زندگی، از افراد حرفهای برای نتایج مفید استفاده کنید.