پرش به محتوا
  • سرآغاز
  • جدیدراه‌کارهای ما

      توانمندسازی دانشی

      • به‌روزرسانی و ارتقاء دانشی نیروها و سازمان‌ها • برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی و عمومی شخصی‌سازی‌شده • گفتگوها و تاک‌های تخصصی ارتباطات و رسانه •  مهارت‌‌افزایی تیم‌ها 

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      آکادمی رسانیوم

      پژوهش و توسعه

      • طراحی و اجرای انواع پژوهش‌ها • ارائه توصیه‌های کاربردی و مدیریتی کاملاً کاربردی منطبق بر سازمان یا کسب‌وکار شما • انجام نظرسنجی‌ها و پیمایش‌های مبتنی بر روش‌های علمی •  تهیه گزارش‌های ارزیابی عملکرد

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      استودیوی پژوهشی

      رویدادهای مسئله‌محور

      • طراحی خلاقانه و اجرای نوآورانۀ رویدادهای رسانه‌ای و ارتباطی • بازطراحی ارتباط سازمانی و ارتباط با مشتریان از طریق رویدادها

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      رویدادیتور

      مشاوره و راهبری تخصصی

      • راهبری کسب‌وکارهای رسانه‌ای •  مشاوره و طراحی رسانه‌ای کسب‌وکار •  برنامه‌ریزی و راهبرهای بازاریابی و تبلیغات

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      یاربوم

      ایده‌یابی، سناریونویسی و تولید محتوا

      • سناریونویسی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی • خلق محتواهای دانشی در حوزه رسانه • برنامه‌سازی

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      کارخانه تولید محتوا

      سامانه‌های خودکارسازی

      • طراحی و اجرای انواع سامانه‌های ارزیابی عملکرد • طراحی و پیاده‌سازی ساامنه‌های نظام پیشنهادات

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      مدیانیزه

      ایده‌یابی، سناریونویسی و تولید محتوا

      • سناریونویسی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی • خلق محتواهای دانشی در حوزه رسانه • برنامه‌سازی

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      کارخانه تولید محتوا
  • جدیدمحتواها و منابع
      No content found
  • داستان ما
      No content found
  • تماس با ما
  • فرصت‌های کاری

نگاهی به چیستی بلاکچین و کاربردهای آن در ژورنالیسم

  • admin
  • 26 تیر 1401

آخرین نوشته‌ها

  • شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

    2 مرداد 1402 اخبار, مطالب, مکث
  • سه نکته برای توسعه پیام در جهت هدف برند

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • دوران پساکرونا، کار حضوری یا دورکاری

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • پنج مانع در مسیر بهتر نوشتن

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • استخدام یک آژانس روابط‌عمومی یا به‌کارگیری روابط‌عمومی داخلی

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • هفت مهارت روابط‌عمومی برای موفقیت در آینده

    26 تیر 1402 بلاگیوم

دسته‌بندی‌ها

  • Resanium TV (15)
  • Uncategorized (3)
  • آکادمی رسانیوم (25)
  • اخبار (34)
  • استودیو پژوهشی رسانیوم (2)
  • بلاگیوم (103)
  • بولتن خبری و تحلیلی (16)
  • تب‌وتاب نوآوری (5)
  • تجربه‌خوانی (5)
  • دسته‌بندی نشده (5)
  • دوره‌های سفارشی (9)
  • دوره‌های مستقل (4)
  • دوشنبه‌های رسانیومی (31)
  • رشته‌های علوم ارتباطات (13)
  • سفرنامه‌خوانی (11)
  • کارخانه تولید محتوا (3)
  • گرا (4)
  • مطالب (8)
  • مقالات (6)
  • مقاله خوانی (15)
  • مکث (15)

بلندپروازانه که می‌تواند به کمک خبرنگاری و ژورنالیسم بیاید؟

برگرفته از: London School of Economics and Political Science

بلاک‌چین (Block Chain) چیست؟
«بلاک‌چین»، واژه‌ای ترکیبی از دو کلمه Block و Chain بوده که معنای لغوی آن «زنجیره‌ای از بلوک‌ها» است. اما مفهوم بلاک‌چین دقیقاً چیست و چگونه کار می‌کند؟
به عبارت ساده، می‌توان گفت فناوری بلاکچین، یا همان زنجیره بلوکی، پایگاه داده‌ای است که فهرستی از سوابق عملیات‌ها و تراکنش‌های دیجیتال را دربرمی‌گیرد. به این سوابق دیجیتال، بلاک (Block) می‌گویند که از طریق رمزنگاری (Cryptography) به یکدیگر متصل می‌شوند. بلاک‌چین دارای خصوصیات منحصربه‌فرد و معینی است که قوانینی را درباره چگونگی اضافه کردن داده به آن داشته است و بعد از ذخیره‌سازی داده‌ها، حذف یا تغییر دادن آن تقریباً غیر ممکن است.

به طور کلی، بلاک‌چین چه مزیتی دارد؟
پاسخ این پرسش را می‌توان در استفاده از این فناوری، به‌عنوان ابزاری برای هماهنگی امور بین افراد ناآشنا و غریبه در ابعاد گسترده و نیز در ترکیب با سایر تکنولوژی‌ها یافت. بلاک‌چین به عنوان پایگاه داده‌ای که بین کاربران مختلف به اشتراک ‌گذاشته‌شده ولی تحت کنترل هیچ فرد خاصی قرار ندارد، ایفای نقش نماید. از دیدگاهی دیگر، دیتابیس، به طور همزمان، تحت اختیار همه کاربران است. اعضای سیستم، در هر زمان درباره شکل پایگاه داده با یکدیگر به توافق می‌رسند. این شبکه‌های توزیع شده، فاقد اداره‌کننده یا کنترل‌کننده‌ای مرکزی، هستند.
مثالی ساده برای درک نحوه عملکرد بلاک‌چین، مقایسه‌ی آن با سرویس آنلاین Google Doc است. آیا تا به حال یک سند را به صورت مشترک با همکارتان ویرایش کردید؟ زمانی‌که کاربری سندی را در این سرویس ایجاد می‌کند و آن را با گروهی، به اشتراک می‌گذارد؛ در واقع، این سند به‌ جای آن‌که کپی و یا به فرد دیگری از گروه واگذار شود؛ بین آنان فقط توزیع می‌گردد. این فرایند، زنجیره‌ و شبکه‌ی توزیع را به صورت غیر متمرکز به وجود می‌آورد که باعث می‌گردد همه‌ی افراد به‌صورت هم‌زمان، به آن سند، دسترسی داشته باشند. فعالیت هیچ‌یک از افراد در انتظار اعمال تغییرات توسط فرد دیگری مختل و یا مسدود نمی‌گردد و تمام اصلاحات روی سند بدون معطلی ثبت می‌شوند و اعمال تغییرات کاملاً شفاف صورت می‌پذیرد. البته که فناوری بلاک‌چین بسیار پیچیده‌تر از این مثال است.

کاربردهای بلاک‌چین برای خبرنگاری و ژورنالیسم
فناوری «بلاک‌چِین» مشکلات مربوط به درآمدزایی، اعتماد، یکپارچگی محتوا، مشارکت کاربران، تمرکز، حکم‌رانی و حتی مالکیت را می‌تواند حل کند. اما معلوم نیست که این موارد مشخصاً در زمینه روزنامه‌نگاری و ژورنالیسم، چگونه می‌تواند تحقق پیدا کند یا کاربرد داشته باشد.
تا اینجا، کاربرد بلاک‌چین، در زمینه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری، چندان چشم‌گیر نبوده است. در واقع، شرکت‌هایی که از بلاک‌چین استفاده می‌کنند، بیشتر شامل شرکت‌های زیرساختی، سازندگان مرورگرها یا پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. اما از آنجایی که مرورگرها و پلتفرم‌های اجتماعی، کاربردهای بسیاری در روزنامه‌نگاری دیجیتال دارند احتمالاً اثرات مستقیمی بر روزنامه‌نگاری و خبر خواهند داشت.

ذخیره‌سازی فراداده‌های محتوایی
معمولی‌ترین کاربرد بلاک‌چین، «ذخیره فراداده‌های محتوایی» است. به این معنی که می‌توانیم مطلبی را با مشخصاتی خاص در بلاک‌چین ایجاد کنیم. از این ترفند برای مقابله با مطالبی که از منابع نامتعبر استاده می‌کنند مقابله کرد. همچنین، سوابق مربوط به این فراداده نیز می‌تواند میزان قابل اعتماد بودن محتوا را نشان دهد.

تعامل و مشارکت بیشتر کاربران
یکی دیگر از خدماتی که برخی از استارت‌آپ‌ها در این حوزه، ارائه می‌دهند؛ مشارکت کاربران است. این ویژگی معمولاً اطلاعات ورودی کاربر را با تولید محتوای حرفه‌ای ترکیب می‌کند. این ویژگی می‌تواند به ایجاد دموکراسی و اهمیت روزنامه‌نگاری در جامعه تأکید می‌کند. تلاش برای تمرکززدایی یکی از مشخصه‌های شناخته شده جنبش بلاک‌چین است و چه بسا مهم‌تر از خود این فناوری باشد.

جمع‌بندی: چشم‌اندازی بلندمدت با اثراتی در کوتاه مدت
به نظر نمی‌رسد که بلاک‌چین در آینده‌ای نزدیک، راه‌حلی برای مرتفع نمودن مشکلات روزنامه‌نگاری، ارائه دهد. اما این اتفاق، به آن معنی نیست که به کل، کاربرد این فناوری را در خبرنگاری کنار بگذاریم. روزنامه نگاران یا سیاستگذاران باید به ایده‌های بالا توجه کنند. چراکه هم استفاده از فراداده عمومی و هم تعامل با کاربران می‌تواند با بلاک‌چین و یا بدون آن تحقق یابد.
در بلندمدت، مهم آن است که بلاک‌چین را بخشی از فرایند بزرگ‌تری بدانیم که در بهترین حالت می‌تواند منجر به یک فضای اینترنتی غیرمتمرکز شود. این پروژه، می‌تواند برای هر شرکت رسانه‌ای که در فضای آنلاین کنونی با سلطه تعداد انگشت‌شماری از غول‌های اینترنتی، دست‌وپنجه نرم می‌کند، جالب توجه باشد.

نشانک‌گذاری (0)

لطفا برای نشانک وارد شوید

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

سرفصل مطالب

مطالب مرتبط

شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

اخبار مطالب مکث 2 مرداد 1402

شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد! مکث، توقفی برای بیشترین‌ها! اهم مطالب این شماره:تولید بیانیه مطبوعاتی در قالب ویدئوده نکته برای موفقیت کنفرانس‌های ویدئوییایجاد کمپین‌های روابط‌عمومی با قابلیت دسترسی برای افراد…

خواندن

سه نکته برای توسعه پیام در جهت هدف برند

بلاگیوم 26 تیر 1402

این روزها مشتریان انتظار بیشتری از سازمان‌ها دارند. از موضع‌گیری در مورد مسائل اجتماعی گرفته تا پرداختن به مسئولیت‌های زیست‌محیطی، راهبرد اصلی سازمان می‌تواند باعث اعتماد به برند شود. به‌طور مثال به تعهد «پاتاگونیا» برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی که مورداستقبال همگان قرار گرفت یا به تلاش‌های سازمان«متا» برای اجتناب از موضع‌گیری و در نتیجه اجازه‌دادن به گسترش لفاظی‌های خشونت‌آمیز و نفرت‌انگیز در بسترهای فضای مجازی توجه کنید؛ هدف مهم است.

خواندن

دوران پساکرونا، کار حضوری یا دورکاری

بلاگیوم 26 تیر 1402

شیوع ویروس کرونا به‌طور قابل‌توجهی رویکرد سازمان‌ها را در انتخاب دورکاری یا کار در دفتر تغییر داد. برخی از سازمان‌ها دورکاری کامل و برخی دیگر مدل ترکیبی را انتخاب کردند؛ در مدل ترکیبی، کارمندان بیشتر روزها از خانه کار می‌کردند و تنها بعضی روزهای خاص در دفتر حضور داشتند.

خواندن

پنج مانع در مسیر بهتر نوشتن

بلاگیوم 26 تیر 1402

عوامل خارجی زیادی می‌توانند بر نوشته شما تأثیر بگذارند و جلوی ارتقای آن را بگیرند. یک مهلت زمانی کم یا یک کار نامشخص می‌تواند بهترین نویسندگان را هم غافلگیر کند. در این مقاله قرار است روی موانعی تمرکز کنیم که در مسیر نوشتن با آن‌ها مواجه می‌شویم. همه این‌ها تله‌هایی هستند که می‌توان به‌سادگی در آن‌ها گرفتار شد؛ اما می‌توانیم با کمی آگاهی و تفکر، راه خروج از آن‌ها را پیدا کنیم.

خواندن
استخدام یک آژانس روابط‌عمومی یا به‌کارگیری روابط‌عمومی داخلی

استخدام یک آژانس روابط‌عمومی یا به‌کارگیری روابط‌عمومی داخلی

بلاگیوم 26 تیر 1402

سازمان‌های روبه‌رشد در مقطعی با این چالش روبرو می‌شوند که آیا باید یک آژانس روابط‌عمومی استخدام کنیم یا تیم روابط‌عمومی خودمان را در سازمان تشکیل دهیم؟ در این مقاله به…

خواندن
هفت مهارت روابط‌عمومی برای موفقیت در آینده

هفت مهارت روابط‌عمومی برای موفقیت در آینده

بلاگیوم 26 تیر 1402

اینکه بگوییم صنعت روابط‌عمومی تغییر کرده، به‌معنی دست‌کم‌گرفتن اوضاع است. سال 1399 به‌طرز بی‌رحمانه‌ای نشان داد که اوضاع چقدر سریع می‌تواند دگرگون شود. در طی این سال‌ها متخصصان روابط‌عمومی روزهای…

خواندن
Prevمطلب قبلیحالت تمرکز «Focus Mode»
مطلب بعدیهوش مصنوعی بازی را برای متخصصان روابط عمومی تغیری می‌دهد.Next

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

بخش‌های رسانیوم

آکادمی

استودیو پژوهشی

شارجت

مکتوبات

بلاگیوم

کارخانه تولید محتوا

یاربوم

درباره ما

خانواده ما

اهداف اصلی ما

بیانیه مأموریت

مخاطبین ما

شبکه‌های اجتماعی

Youtube Instagram Linkedin Telegram Cube

ایمیل

resanium.ir@gmail.com

شماره تماس

۰۹۳۰۹۶۶۵۶۵۵

نشانی

تهران،  خیابان آزادی، خیابان حبیب‌الله، بالاتر از میدان حسن حسینی،  ایستگاه نوآوری شریف، مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر آومیک، طبقه اول

© رسانیوم 1402 | 2023

ساخته شده با ❤️ | تمامی حقوق سایت متعلق به خودمونه و شما هم از خودمونید!