باتوجه به توسعه و اصلاح بسیاری از ابزارهای دیجیتال، این پتانسیل برای هوش مصنوعی وجود دارد که روابطعمومی را به سمت خود برگرداند.
به اطراف خود نگاهی بیندازید. فناوریهای هوش مصنوعی (AI) زندگی همه ما را تحت تأثیر خود قرار داده و انتظار میرود در آینده شتاب تحول دیجیتال در نتیجه همهگیری بیشتر شود.
بر اساس پیشبینی مؤسسه جهانی «مککینزی»، باتوجه به اینکه هوش مصنوعی در تمام بخشهای اقتصاد جهانی جهت تجارت به کار میرود، به مرور تأثیر برنامههای آن در بازاریابی و فروش بیشتر احساس خواهد شد. این شرکت تحقیقاتی خاطرنشان میکند که هوش مصنوعی میتواند تا 2.6 تریلیون دلار ارزش تجاری را در بخش فروش و بازاریابی بالا ببرد.
استارباکس در این زمینه مثال خوبی است. در اوایل سال جاری، کوین جانسون، مدیرعامل شرکت، به تحلیلگران گفت که این شرکت برای تعیین تأثیر نرخ واکسیناسیون بر رشد فروش، نیاز دارد به پیشبینیهای فناوری هوش مصنوعی تکیه کند.
همانطور که خردهفروشانی مانند استارباکس، تأثیر هوش مصنوعی را در ارزیابی بازار احساس میکنند، قطعاً مصرفکنندگان و در نتیجه روابطعمومی و بازاریابی نیز چنین احساسی دارند.
در حالت ایدهآل، فناوری باید سنگینی بار افراد را کاهش داده و موجب خلاقیت شود. بهطور مثال، ما در حال حاضر از ابزارهایی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Google Analytics و Cision استفاده میکنیم تا فرایند را کارآمدتر کنیم. فنآوریهای هوش مصنوعی این توانایی را دارند که دست متخصصان روابطعمومی را باز گذاشته تا بتوانند بیشتر بر روی کارهای خلاقانه مانند ایجاد پیامهای قانعکننده یا برنامهریزی برای گسترش رسانههای استراتژیک تمرکز کنند.
امروزه امکان تجزیه و تحلیل احساسات، پیشبینی مسائل، رباتهای گفتوگو و تولید زبان طبیعی (NLG) تأثیر مستقیمی بر صنعت ما دارند. بر اساس گزارشی که اخیراً توسط Public Relations Today منتشر شده، چند راه وجود دارد که هوش مصنوعی میتواند به فعالیتهای روابطعمومی کمک کرده یا در آینده نزدیک این کار را انجام دهد:
فناوری تبدیل گفتار به نوشتار: این فناوری میتواند به رونوشت مصاحبههای رسانهای، پادکستها یا کنفرانسهای مطبوعاتی کمک کند.
پیگیری پوشش خبری با هوش مصنوعی: اگرچه این موضوع هنوز کاملاً به اجرا درنیامده، اما ابزارهایی وجود دارند که با کمک آنها میتوان خبرنگاران یا رسانههایی که تجارت ما را پوشش خبری میدهند، هدف قرار داد و به راحتی شناسایی کرد.
تجزیه و تحلیل پیشبینیکننده: استارتآپهای فناوری روابطعمومی با تمرکز بر تجزیه و تحلیل پیشبینیکننده، ابزارهایی ارائه دادهاند که به شما کمک میکنند زوایای موضوع را بر اساس علایق، مواردی که در گذشته رخ داده، شخصیتها و پیشبینی احتمال پوشش خبری یک روزنامهنگار برای سایرین سفارشی کنید.
نظارت بر اصالت ویدئو: ابزارهایی وجود دارد که میتوان از آنها برای نظارت بر ویدئوهای جعل عمیق «deep fake» استفاده کرد. این ویدئوها میتوانند بر شهرت برند و مشتریها تأثیر منفی بگذارند.
تولید زبان طبیعی (NLG): همانطور که در اولین بیانیه مطبوعاتی نوشته شده توسط هوش مصنوعی آورده شد، ماشینها میتوانند با استفاده از NLG تولید محتوا و آن را به چندین زبان برای توزیع گستردهتر ترجمه کنند. اگرچه این فناوریها نیاز به اصلاح دارند، اما امروزه با سرعت در حال توسعه هستند.
تجزیه و تحلیل احساسات: ابزارهایی نیز برای انجام تجزیه و تحلیل احساسات پیشرفته در پستهای رسانههای اجتماعی و موارد دیگر در حال توسعه هستند.
انتساب برای رسانههای کسبشده: ابزارهای فناوری روابطعمومی، مانند «Cision Impact» و «Oclusive»، میتوانند نتایج فروش را به پوشش رسانهای موردنظر نسبت دهند. این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اما میتواند یک تغییر بازی برای صنعتی باشد که تشنه روشی عینی برای بازگشت سرمایه است.
همه این موارد بسیار هیجانانگیز است، اما صحبت از تحول دیجیتال و یادگیری ماشینی بهطور اجتنابناپذیری به پرسشهایی منتهی میشود که احساس منسوخ شدن را ایجاد میکند: آیا هوش مصنوعی در نهایت جایگزین متخصصان روابطعمومی خواهد شد؟ یک تغییر در نوع تفکر میتواند نگرانیها را تا حد زیادی کاهش دهد. اگر به دنبال راههایی باشیم که فناوری بتواند با آزاد گذاشتن ما برای ارائه ایدههای بهتر و فراهم کردن فرصتهایی برای کشف این ایدهها، به ما کمک کند با این موج نوآوری بالا خواهیم رفت.