رباتها قرار است جای ما را بگیرند؟ با رشد پرسرعت دنیای هوش مصنوعی، بسیاری از مردم با این پرسش مهم اما دشوار مواجه شدهاند. اما حقیقت این است که فناوری زندگی شخصی و حرفهای ما را دگرگون کرده و اثرات آن نیز وسیع است.
تمام ابعاد کارهای روزانه ما تحتتأثیر هوش مصنوعی قرار گرفتهاند؛ از پیشنهاد کالا و خدمات به افراد طبق سلیقه شخصی آنها گرفته تا خانههای هوشمند و ردیاب سلامتی. این تأثیر شامل زندگی حرفهای ما نیز میشود. یافتن صنعتی که هنوز ساختار خود را تغییر نداده تقریباً غیرممکن است؛ بخش روابطعمومی و رسانه که ما در آن کار میکنیم، نیز تغییر کرده است.
هوش مصنوعی چگونه حوزه رسانه و بازاریابی را دگرگون میکند؟
استفاده از فناوری کاملاً چشمانداز رسانه را عوض کرده و انقلابی در نوع تولید و مصرف محتوا رقم زده است. از ورودی اخبار شخصیشده برای افراد گرفته تا افزایش مقالات تولیدشده با هوش مصنوعی، این فناوری صنعت را کاملاً متحول کرده است، روشهای سنتی را به چالش کشیده و فرایندها را تغییر داده است.
اخیراً بازفید اعلام کرد که قصد دارد هوش مصنوعی را به هسته کسبوکار خود اضافه کند و از آن برای تولید آزمون و دیگر انواع وبگاه خود بهره گیرد. پیشبینیهای مؤسسه جهانی مککینزی نشان میدهد با اینکه هوش مصنوعی تقریباً در همه چالشهای کسبوکاری در تمام نقاط جهان به کار برده میشود، دو صنعتی که بیشتر حضور آن را حس میکنند، بازاریابی و فروش هستند.
بیایید مکدونالد، یعنی دومین شرکت رستورانی بزرگ دنیا را بررسی کنیم. آنها استفاده از نرمافزارهای هوش مصنوعی را با ابزارهای خودکار خرید غذا در ماشین و پیشبینی سفارش مشتریان آغاز کردند. استارباکس که بزرگترین سازمان فروش قهوه در جهان است، از هوش مصنوعی در مدل کسبوکاری خود استفاده کرده تا تجربه مشتری را بهبود ببخشد، کارآمدی مجموعه را ارتقاء دهد و باعث سوددهی بیشتر شود.
کسانی که در صنعت رسانه کار میکنند نگران هستند که هوش مصنوعی شغلشان را تحتتأثیر قرار دهد و حق با آنهاست. اگر یک بستر مبتنی بر هوش مصنوعی مانند چت جیپیتی میتواند به سرعت داستان تولید کند، هیچ عنصری نمیتواند سازمانها را از استفاده از این فناوری و پیشروی در رقابت با دیگران منصرف کند. بهترین کاری که متخصصان روابطعمومی میتوانند انجام دهند این است که برای استفاده از آن آماده شوند، راههایی برای ادغام هوش مصنوعی در حرفه خود پیدا کنند و تجربه مشتری را بهبود ببخشند.
چگونه از هوش مصنوعی در روابطعمومی استفاده کنیم؟
صنعت روابطعمومی یکی از صنایعی است که به اشکال مختلف از هوش مصنوعی بهره میبرد. به این روشها توجه کرده و در اقدامات روابطعمومی هوش مصنوعی را به کار ببندید.
استفاده از تحلیل داده
ابزارهای تحلیلی مجهز به هوش مصنوعی مانند ابزار تحلیلگر گوگل میتوانند به متخصصان روابطعمومی کمک کنند تا میزان زیادی داده را از منابع متنوعی (مانند رسانههای جمعی، رسانههای خبری، انجمنهای برخط و…) جمعآوری و تحلیل کنند، سپس ترندها را تشخیص دهند و میزان اثربخشی کمپینهای روابطعمومی را ردیابی کنند. ابزارهای نظارت بر رسانه به ما کمک میکنند تا میزان ذکر برند توسط مشتریان را در رسانههای اجتماعی ردیابی کرده و مباحث وسیعتری مربوط به برند یا محصول را بسنجیم.
استفاده از فناوریهای تبدیل صوت به متن
این فناوری به دلایل مختلفی برای روابطعمومی اهمیت دارد. تبدیل صوت مصاحبهها به متن، ثبت نکات و ایدهها و تولید محتوای مؤثرتر بهوسیله تصحیح املای لغات آسانتر میشود. تمام این موارد جریان کارمان را بهبود بخشیده و بینش عمیقتری درباره حضور رسانهای مشتری در صنعت ارائه میدهد.
شخصیسازی پیام
هوش مصنوعی میتواند با قابلیت تنظیم آسانتر پیام برای مخاطبان خاص، ارتباطگیری با افراد کلیدی صنعت را بهبود ببخشد و از طرف دیگر میزان اثرگذاری ارتباطات ما را افزایش دهد.
پیشبینی احتمال پوششدهی مقاله
ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی زیادی هستند که به متخصصان روابطعمومی کمک میکنند تا مقالات خود را آماده کنند و احتمال پوششدهی رسانهای آنها را افزایش دهند. از جمله این ابزارها میتوان به گرامرلی، سیسیون و ملتواتر اشاره کرد.
هوش مصنوعی با ارائه ابزارها و قابلیتهای جدید تلاش میکند به متخصصان روابطعمومی کمک کند تا دقیقتر، مؤثرتر و راهبردیتر عمل کنند، اما نمیتواند جای هوش و درایت انسان را پر کند. عنصر انسانی نمیتواند با فناوری جایگزین شود.
راهبردهای روابطعمومی موفق، به تخصص و تجربه متخصصان مستعد نیاز دارند. به یاد داشته باشید که هوش مصنوعی ابزار است؛ نه انسان و فاقد احساسات موردنیاز در بعضی بخشهای مخصوص کسبوکاری است. هوش مصنوعی قرار نیست ناپدید شود، آن به بخش مهمی از چشمانداز کسبوکار تبدیل شده است. اما بسیاری از افراد به جای نگاه به این تغییرات با دید منفی، این واقعیت را میپذیرند که فناوریهای ماندگار فرصتهای جدیدی برای رشد و توسعه فراهم میکنند. با ادامه رشد هوش مصنوعی در سالهای آینده، صنایعی مانند رسانه و روابطعمومی برای تغییر و تحول بیشتر آماده میشوند.