پرش به محتوا
  • سرآغاز
  • جدیدراه‌کارهای ما

      توانمندسازی دانشی

      • به‌روزرسانی و ارتقاء دانشی نیروها و سازمان‌ها • برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی و عمومی شخصی‌سازی‌شده • گفتگوها و تاک‌های تخصصی ارتباطات و رسانه •  مهارت‌‌افزایی تیم‌ها 

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      آکادمی رسانیوم

      پژوهش و توسعه

      • طراحی و اجرای انواع پژوهش‌ها • ارائه توصیه‌های کاربردی و مدیریتی کاملاً کاربردی منطبق بر سازمان یا کسب‌وکار شما • انجام نظرسنجی‌ها و پیمایش‌های مبتنی بر روش‌های علمی •  تهیه گزارش‌های ارزیابی عملکرد

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      استودیوی پژوهشی

      رویدادهای مسئله‌محور

      • طراحی خلاقانه و اجرای نوآورانۀ رویدادهای رسانه‌ای و ارتباطی • بازطراحی ارتباط سازمانی و ارتباط با مشتریان از طریق رویدادها

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      رویدادیتور

      مشاوره و راهبری تخصصی

      • راهبری کسب‌وکارهای رسانه‌ای •  مشاوره و طراحی رسانه‌ای کسب‌وکار •  برنامه‌ریزی و راهبرهای بازاریابی و تبلیغات

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      یاربوم

      ایده‌یابی، سناریونویسی و تولید محتوا

      • سناریونویسی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی • خلق محتواهای دانشی در حوزه رسانه • برنامه‌سازی

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      کارخانه تولید محتوا

      سامانه‌های خودکارسازی

      • طراحی و اجرای انواع سامانه‌های ارزیابی عملکرد • طراحی و پیاده‌سازی ساامنه‌های نظام پیشنهادات

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      مدیانیزه

      ایده‌یابی، سناریونویسی و تولید محتوا

      • سناریونویسی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی • خلق محتواهای دانشی در حوزه رسانه • برنامه‌سازی

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      کارخانه تولید محتوا
  • جدیدمحتواها و منابع
      No content found
  • داستان ما
      No content found
  • تماس با ما
  • فرصت‌های کاری

تلفیق بازاریابی محتوا با روابط‌عمومی

  • admin
  • 22 خرداد 1402

آخرین نوشته‌ها

  • شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

    2 مرداد 1402 اخبار, مطالب, مکث
  • سه نکته برای توسعه پیام در جهت هدف برند

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • دوران پساکرونا، کار حضوری یا دورکاری

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • پنج مانع در مسیر بهتر نوشتن

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • استخدام یک آژانس روابط‌عمومی یا به‌کارگیری روابط‌عمومی داخلی

    26 تیر 1402 بلاگیوم
  • هفت مهارت روابط‌عمومی برای موفقیت در آینده

    26 تیر 1402 بلاگیوم

دسته‌بندی‌ها

  • Resanium TV (15)
  • Uncategorized (3)
  • آکادمی رسانیوم (25)
  • اخبار (34)
  • استودیو پژوهشی رسانیوم (2)
  • بلاگیوم (103)
  • بولتن خبری و تحلیلی (16)
  • تب‌وتاب نوآوری (5)
  • تجربه‌خوانی (5)
  • دسته‌بندی نشده (5)
  • دوره‌های سفارشی (9)
  • دوره‌های مستقل (4)
  • دوشنبه‌های رسانیومی (31)
  • رشته‌های علوم ارتباطات (13)
  • سفرنامه‌خوانی (11)
  • کارخانه تولید محتوا (3)
  • گرا (4)
  • مطالب (8)
  • مقالات (6)
  • مقاله خوانی (15)
  • مکث (15)

با توجه به تقاضای فزاینده مخاطبان حتی در شرایط دشوار اقتصادی، خلق محتوای باکیفیتی که موردتوجه قرار بگیرد یکی از بهترین راه‌ها برای تعامل با مخاطبان هدف است. امروزه فقط خلق محتوای خاص برندتان کافی نیست؛ زیرا موردتوجه قرارگرفتن و متمایزبودن با سایر برندها روزبه‌روز دشوارتر می‌شود. برای اینکه مخاطبان درستی را متوجه برند و محتوای خود سازید، به یک استراتژی بازاریابی محتوای قوی نیاز دارید که دربرگیرنده فعالیت‌های روابط‌عمومی نیز باشد.

با اینکه بسیاری از سازمان‌ها یا برندها بازاریابی محتوا و روابط‌عمومی را با هم تلفیق نمی‌کنند، اما جمع این دو باعث می‌شود تا تلاش برای ارتباط‌گیری، نتایج بهتری به بار آورد. به‌هم‌پیوستن این حوزه‌ها ممکن است اختلافاتی درباره مرز فعالیت هر کدام پدید آورد؛ اما وقتی تلفیق آنها به درستی انجام شود می‌تواند نتایج بسیار خوبی در پی داشته باشد.

اگر در سازمانتان فرصت تلفیق این دو حوزه وجود دارد، اولین کاری که باید انجام دهید تعیین اهداف بلندمدت است. فقط اهداف کوتاه‌مدت تعیین نکنید؛ راه‌حل بهتر این است که به شکل گروهی در این مورد تصمیم بگیرید و به شکل راهبردی عمل کنید تا محتوای تولیدشده را به حداکثر برسانید. حرکت راهبردی از ابتدا به موفقیت شما کمک خواهد کرد.

تفاوت عملکردی این دو حوزه چیست؟

پیش از پرداختن به جنبه‌های مشترک این دو حوزه، بهتر است تفاوت‌های روابط‌عمومی و بازاریابی محتوا را بررسی کنیم:

اول: سازوکار روابط‌عمومی برای تأثیرگذاری، تعامل و برقراری ارتباط با ذی‌نفعان کلیدی به‌منظور ساخت تصور عمومی از سازمان‌ها در بسترهای متعدد است. روابط‌عمومی به ایجاد روابط متقابل سودمند بین سازمان و مخاطبانش کمک می‌کند.

دوم: از سوی دیگر بازاریابی محتوا یک رویکرد خاص بازاریابی است که روی خلق و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و منسجم تمرکز می‌کند تا جامعه مخاطبان مشخصی را جذب کرده و حفظ نماید. تمرکز بازاریابی محتوا روی توزیع مستمر محتواهایی مفید است. این استمرار به جذب مخاطب هدف کمک می‌کند و مشتری را وادار به کلیک‌کردن روی لینکی در ایمیل یا دانلود کوپن تخفیف فروشگاه یا هر دارایی دیجیتال دیگری می‌کند.

همان‌طور که می‌بینید روابط‌عمومی و بازاریابی محتوا متفاوت هستند؛ اما پایه و اساس یکسانی دارند. جذب مخاطب و وفادارسازی آنها به برند از اهداف هر دو شاخه است. داستان‌سرایی منسجم و جذابی که با برند همخوانی دارد و برای جامعه مخاطبان خاصی طراحی شده است، کاری است که هر دو شاخه سعی در انجام آن دارند.

تفاوت اصلی بین روابط‌عمومی و بازاریابی محتوا این است که روابط‌عمومی با مخاطبان موجود ارتباط برقرار می‌کند؛ مثلاً خوانندگان یک مجله یا کارمندان سازمانی که در حال گوش‌دادن به یک سخنرانی هستند. اما بازاریابی محتوا خودش مخاطبان خود را پیدا می‌کند. هر دو شاخه مزایایی دارند. استفاده از مخاطبان موجود مفید است؛ زیرا پیام از کانالی معتبر و معتمد به مخاطبان منتقل می‌شود. پیداکردن مخاطبی که شما «مالک» آن هستید نیز مفید است. به جای اینکه مجبور باشید از کسی مانند سردبیر اجازه بگیرید، می‌توانید هر زمان که خواستید به مخاطبان خاص خود دسترسی داشته باشید.

اهداف مشترک روابط‌عمومی و بازاریابی محتوا

با اینکه روش این دو حوزه متفاوت است، اما اهداف مشترکی دارند:

  • دستیابی به جامعه مخاطب هدفی معین
  • تقویت آگاهی از برند
  • ایجاد و اشتراک محتوای رسانه‌ای که توجه عموم را به خود جلب کند
  • ایجاد سرنخ‌های جدید
  • تقویت روابط بین کارشناسان و افراد تأثیرگذار بر صنعت

 

چرا ترکیب بازاریابی محتوا و روابط‌عمومی؟

زمانی که بخش‌های روابط‌عمومی و بازاریابی محتوا اهداف مشابهی دارند، استفاده از رویکرد ترکیبی، مزایای فراوانی دارد. بعضی از مزایای ترکیب استراتژی‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

فراهم‌ساختن بستری یکپارچه‌ برای اشتراک‌ ایده‌ها

چه در زمینه بازاریابی محتوا فعالیت کنید و چه از متخصصین روابط‌عمومی باشید، کار شما پیگیری آخرین پیشرفت‌ها و ترندهای صنایع متعدد است. زمانی که روابط‌عمومی با راهبرد بازاریابی محتوا ترکیب می‌شود، بستری یکپارچه برای تبادل ایده‌ها بین دو تیم مهیا می‌کند. بینش تیم روابط‌عمومی می‌تواند به تیم بازاریابی برای تولید محتوا بر اساس آخرین ترندهای بازار کمک کند. از طرف دیگر ایده‌های خلاقانه بازاریابان محتوا به تیم روابط‌عمومی برای فهمیدن محتوایی موردنیاز مخاطب هدف کمک خواهد کرد.

گسترش دایره توزیع محتوا

در دنیای پرهیاهوی امروز برجسته‌شدن در حوزه دیجیتال سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. شما می‌توانید بهترین محتوا را تولید کنید؛ اما اگر به موقع به دست مشتریان بالقوه‌تان نرسد فایده‌ای نخواهد داشت. وقتی راهبرد بازاریابی محتوایتان با روابط‌عمومی ترکیب شود، انتشار محتوا روی یک وب‌سایت یا وبلاگ معتبر و رده‌بالا آسان‌تر خواهد شد.

ایجاد اعتماد و ارتباط

همان‌طور که پیش‌تر از این هم ذکر کردیم، هر متخصص روابط‌عمومی که کار رسانه‌ای انجام می‌دهد می‌داند که ایجاد روابط سودمند و متقابل با اینفلوئنسرها و روزنامه‌نگاران، یکی از چالش‌های بزرگ شغلی است. وقتی روابط‌عمومی و بازاریابی محتوا را با هم ترکیب می‌کنید، می‌توانید به صورت منظم محتوای تأثیرگذارتری را به دست اینفلوئنسرها و روزنامه‌نگاران برسانید. وقتی محتوای ارزشمندی را با آنها به اشتراک بگذارید احتمال بیشتری دارد که با شما ارتباط برقرار کنند.

بهبود سئوی سایت

محتوای چاپی معمولاً از طریق رسانه‌های جمعی آنلاین هم منتشر می‌شود؛ به همین خاطر می‌تواند یکی از ابزارهای سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو محسوب شود. زمانی که سئو را با بازاریابی محتوا ترکیب کنید می‌توانید محتوای چاپی خود را با کلمات کلیدی پیش‌فرض بهینه سازید. همچنین می‌توانید لینک‌های ورودی را به محتوای خود اضافه کنید تا ترافیک وب‌سایتتان افزایش پیدا کند. این کار می‌تواند تمام راهبردهای بازاریابی محتوایتان را تغییر دهد.

 سنجش موفقیت روابط‌عمومی و بازاریابی محتوا

موفقیت در هر کدام از این دو حوزه به‌دلیل تنوع شیوه‌های اجرایی، متفاوت به نظر می‌رسد. در روابط‌عمومی (یا روابط رسانه‌ای) ممکن است موفقیت با تعداد جانمایی رسانه‌ای و میزان اثرگذاری آن روی بیننده یا خواننده سنجیده شود. معیارهای دیگری مانند میزان بازدید از سایت یا سرنخ‌های تولیدشده از رسانه‌های خبری دیجیتال (برخلاف رسانه‌های چاپی و پخشی)، امکان ردیابی اقدامات خوانندگان را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، بازاریابان محتوا بیشتر روی دومی تمرکز می‌کنند و موفقیت را از طریق میزان ترافیک و معیارهای تعامل و نرخ تبدیل[1] می‌سنجند.

نتیجه‌گیری

ترکیب بازاریابی محتوا با روابط‌عمومی یکی از بهترین راه‌ها برای دوام‌آوردن در بازار تجاری متلاطم و فضای دیجیتالی شلوغ است. بازاریابی که هر دو رویکرد روابط‌عمومی و بازاریابی محتوا را با هم ترکیب کند در حقیقت دو جهان واقعی و مجازی را برای اثربخشی بیشتر با هم ترکیب می‌کند. قدرت این ترکیب می‌تواند پتانسیل بی‌نظیری را در اختیار شما قرار دهد. با ترکیب این دو می‌توانید حوزه دسترسی خود را افزایش دهید، جامعه مخاطبان را از برند خود آگاه کنید، رهبری فکری ایجاد کنید و در مصرف‌کننده علاقه و تقاضا را به وجود آورید. این ترکیب، واقعا ترکیب برنده است.

[1] نرخ تبدیل Conversion Rate معیاری است که نسبت درصد افراد یا بازدیدکنندگان یک وب سایت را نشان می‌دهد که در یک دوره معین به مشتری احتمالی تبدیل می‌شوند.

نشانک‌گذاری (0)

لطفا برای نشانک وارد شوید

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

سرفصل مطالب

مطالب مرتبط

شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

اخبار مطالب مکث 2 مرداد 1402

شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد! مکث، توقفی برای بیشترین‌ها! اهم مطالب این شماره:تولید بیانیه مطبوعاتی در قالب ویدئوده نکته برای موفقیت کنفرانس‌های ویدئوییایجاد کمپین‌های روابط‌عمومی با قابلیت دسترسی برای افراد…

خواندن

سه نکته برای توسعه پیام در جهت هدف برند

بلاگیوم 26 تیر 1402

این روزها مشتریان انتظار بیشتری از سازمان‌ها دارند. از موضع‌گیری در مورد مسائل اجتماعی گرفته تا پرداختن به مسئولیت‌های زیست‌محیطی، راهبرد اصلی سازمان می‌تواند باعث اعتماد به برند شود. به‌طور مثال به تعهد «پاتاگونیا» برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی که مورداستقبال همگان قرار گرفت یا به تلاش‌های سازمان«متا» برای اجتناب از موضع‌گیری و در نتیجه اجازه‌دادن به گسترش لفاظی‌های خشونت‌آمیز و نفرت‌انگیز در بسترهای فضای مجازی توجه کنید؛ هدف مهم است.

خواندن

دوران پساکرونا، کار حضوری یا دورکاری

بلاگیوم 26 تیر 1402

شیوع ویروس کرونا به‌طور قابل‌توجهی رویکرد سازمان‌ها را در انتخاب دورکاری یا کار در دفتر تغییر داد. برخی از سازمان‌ها دورکاری کامل و برخی دیگر مدل ترکیبی را انتخاب کردند؛ در مدل ترکیبی، کارمندان بیشتر روزها از خانه کار می‌کردند و تنها بعضی روزهای خاص در دفتر حضور داشتند.

خواندن

پنج مانع در مسیر بهتر نوشتن

بلاگیوم 26 تیر 1402

عوامل خارجی زیادی می‌توانند بر نوشته شما تأثیر بگذارند و جلوی ارتقای آن را بگیرند. یک مهلت زمانی کم یا یک کار نامشخص می‌تواند بهترین نویسندگان را هم غافلگیر کند. در این مقاله قرار است روی موانعی تمرکز کنیم که در مسیر نوشتن با آن‌ها مواجه می‌شویم. همه این‌ها تله‌هایی هستند که می‌توان به‌سادگی در آن‌ها گرفتار شد؛ اما می‌توانیم با کمی آگاهی و تفکر، راه خروج از آن‌ها را پیدا کنیم.

خواندن
استخدام یک آژانس روابط‌عمومی یا به‌کارگیری روابط‌عمومی داخلی

استخدام یک آژانس روابط‌عمومی یا به‌کارگیری روابط‌عمومی داخلی

بلاگیوم 26 تیر 1402

سازمان‌های روبه‌رشد در مقطعی با این چالش روبرو می‌شوند که آیا باید یک آژانس روابط‌عمومی استخدام کنیم یا تیم روابط‌عمومی خودمان را در سازمان تشکیل دهیم؟ در این مقاله به…

خواندن
هفت مهارت روابط‌عمومی برای موفقیت در آینده

هفت مهارت روابط‌عمومی برای موفقیت در آینده

بلاگیوم 26 تیر 1402

اینکه بگوییم صنعت روابط‌عمومی تغییر کرده، به‌معنی دست‌کم‌گرفتن اوضاع است. سال 1399 به‌طرز بی‌رحمانه‌ای نشان داد که اوضاع چقدر سریع می‌تواند دگرگون شود. در طی این سال‌ها متخصصان روابط‌عمومی روزهای…

خواندن
Prevمطلب قبلیاستفاده از هوش مصنوعی در حوزه روابط‌عمومی
مطلب بعدیتولید ایده با ماتریس محتواNext

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

بخش‌های رسانیوم

آکادمی

استودیو پژوهشی

شارجت

مکتوبات

بلاگیوم

کارخانه تولید محتوا

یاربوم

درباره ما

خانواده ما

اهداف اصلی ما

بیانیه مأموریت

مخاطبین ما

شبکه‌های اجتماعی

Youtube Instagram Linkedin Telegram Cube

ایمیل

resanium.ir@gmail.com

شماره تماس

۰۹۳۰۹۶۶۵۶۵۵

نشانی

تهران،  خیابان آزادی، خیابان حبیب‌الله، بالاتر از میدان حسن حسینی،  ایستگاه نوآوری شریف، مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر آومیک، طبقه اول

© رسانیوم 1402 | 2023

ساخته شده با ❤️ | تمامی حقوق سایت متعلق به خودمونه و شما هم از خودمونید!