راهاندازی روابطعمومی برای کسبوکارهای کوچک، برای فردی که هیچ تجربهای در این زمینه ندارد فرایندی پیچیده و طاقتفرسا است. در این مقاله به اصول اولیه روابطعمومی و همچنین چگونگی شروع در مسیری درست، میپردازیم. مزایای زیادی برای گنجاندن روابطعمومی در استراتژی کسبوکار شما وجود دارد.
حضور روابطعمومی در کسبوکارهای کوچک میتواند برای ایجاد اعتبار و اعتماد مخاطبان هدف و همچنین بهبود تصویر و شهرت نام تجاری کسبوکار کمکرسان باشد. علاوه بر این، روابطعمومی میتواند به ایجاد پوشش رسانهای برای هر کسبوکاری کمک کرده و منجر به افزایش دیدهشدن نام تجاری شود. بهطور کلی، روابطعمومی میتواند ابزاری قدرتمند برای کمک به رشد کسبوکار باشد.
جهت راهاندازی روابطعمومی برای کسبوکارهای کوچک باید چه اقداماتی انجام دهید؟
1) تحقیق کنید تا بدانید دقیقاً چه کاری میخواهید انجام دهید
قبل از شروع، باید دقیقاً بدانید که میخواهید چه کاری انجام دهید. ممکن است هدفی در ذهن داشته باشید؛ مانند جذب مشتری بیشتر یا افزایش فروش. شاید فقط نیاز به پوشش خبری داشته باشید. هدف شما هرچه باشد، مطمئن شوید که آن را به خوبی درک کرده تا در مسیر درست رسیدن به هدف خود قرار گیرید. در غیر این صورت هرگز نمیدانید که موفق میشوید یا شکست خواهید خورد.
۲) محدوده مخاطبان خود را مشخص کنید
زمانی که متوجه شدید میخواهید چه کاری انجام دهید، باید مشخص کنید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ چه افرادی از خروجی روابطعمومی شما سود خواهند برد؟ آیا افرادی هستند که هنوز در مورد شما چیزی نمیدانند؟ زمانی که مخاطبان خود را بشناسید، میتوانید تصمیم بگیرید چگونه به آنها دسترسی یابید.
۳) استراتژی خود را انتخاب کنید
حال که مخاطبان خود را شناختید، باید یک استراتژی مناسب انتخاب کنید. بهترین راه برای دسترسی به این افراد چیست؟
آیا استفاده از رسانههای اجتماعی روش درستی است؟ استفاده از روزنامهها چطور؟ کدام سرویس خبری مناسبتر است؟ برای هر کدام چقدر باید زمان صرف کرد؟ این سؤالات به شما کمک میکنند تا بهترین استراتژی را برای دسترسی به مخاطبان خود تعیین کنید.
۴) محتوا تولید کنید
قدم بعدی تولید محتوا است. بازاریابی محتوا در واقع هر چیزی است که شما مینویسید یا تولید میکنید و به ترویج نام تجاری و کسبوکار شما کمک میکند. این کار میتواند به معنای نوشتن پست در وبلاگ، مقاله، ویدئو یا حتی اینفوگرافیک باشد. نکته این است که محتوایی تولید کنید که برای مخاطبان شما مفید باشد. به یاد داشته باشید که لازم نیست محتوا کامل باشد؛ فقط باید به اندازه کافی خوب باشد تا توجه آنها را به خود جلب کند.
۵) با رسانهها ارتباط برقرار کنید
با اصحاب رسانه، خبرنگاران، اینفلوئنسرها و … که میتوانند محتوای مربوط به کار شما را از طریق کانالهای خود به دست مخاطبانتان برسانند، ارتباط برقرار کنید؛ زیرا آنها قادرند برای شما پوشش خبری خوبی ایجاد کنند.
از کجا بدانیم با این روش کارمان را خوب انجام میدهیم؟
پاسخ به این سؤال راحت نیست؛ در نهایت شما باید به غرایز و قضاوت خود تکیه کنید تا ببینید آیا تلاشهای شما در روابطعمومی نتیجه میدهند یا خیر. با این حال، چند شاخص کلیدی وجود دارد که میتوانید آنها را در نظر داشته باشید. این شاخصها به شما کمک میکنند تا از نحوه عملکرد کمپین خود مطلع شوید:
– آیا بازخورد مثبتی از مشتریان، همکاران یا رسانهها دریافت میکنید؟
– آیا مخاطبان هدف شما با محتوایی که تولید میکنید درگیر میشوند؟
– آیا شما شاهد افزایش فروش یا ترافیک وب خود هستید؟
اگر پاسخ همه این سؤالات مثبت است، پس احتمال اینکه شما در مسیر درستی قرار گرفتهاید، زیاد است؛ بنابراین همچنان به کار خود ادامه دهید.