به لطف رسانههای دیجیتال، راهحلهای نوین زیادی جهت کمک به متخصصان روابطعمومی برای اندازهگیری مسائلی نظیر موارد زیر وجود دارد:
- مدیا منشن (ذکر نام برند، صحبت درباره آن و… در شبکههای اجتماعی)
- میزان دسترسی به مخاطبان هدف (Reach) و میزان اثرگذاری (Impressions)
- تحلیل احساسات
- تجزیه و تحلیل ترافیک اتاق خبر
بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از بهترین ابزارهای روابطعمومی برای تجزیه و تحلیل دادهها:
ابزارهای روابطعمومی برای نظارت: Google Analytics
ابتدا از این ابزار مشهور و رایگان شروع کنیم. جذابیت گوگل آنالیتیکس در این است که میتواند از اطلاعات زیادی در مورد عملکرد وبسایتتان پرده بردارد.
شما میتوانید مواردی مانند: بازدیدکنندگان، ارجاعات کانالهای مختلف و نرخ تبدیل را پیگیری و مشاهده کنید. همچنین میتوانید اطلاعات جمعیتشناختی بازدیدکنندگان خود را ببینید و دریابید که آنها چگونه به سایت شما آمدهاند و چه مدت را در آنجا گذراندهاند، سپس مجموعه دادهها را با دورههای قبلی مقایسه کنید. همچنین به شما این دید را میدهد که چه کسی به سایت شما لینک داده و میتواند به مسدودسازی رسانههای اکتسابی کمک کند.
این ابزار میتواند به همان سادگی یا به همان پیچیدگی که میخواهید باشد؛ اما در هر صورت با اعداد سروکار دارد. شما حتی میتوانید کمپینها را خط زده و حاشیهنویسی کنید تا بتوانید تأثیر واقعی هر عملی را که انجام میدهید مشخص کنید. مزیت دیگر این است که میتوانید از گوگل آنالیتیکس برای دریافت بازخورد دقیق از تعامل اتاق خبر و اخبار آنلاین خود استفاده کنید.
این مورد برای بازاریابی دیجیتال کمی دلهرهآور به نظر میرسد اما خوشبختانه، گوگل راهنمای مبتدی خود را برای استفاده از این پلتفرم ارائه کرده است.
ابزارهای روابطعمومی برای نظارت و تأثیرگذاری: (TrendKite (Cision
ترندکیت برای سالهای سال ابزار بسیار خوبی برای هوشمندسازی روابطعمومی بود؛ به طوریکه در سال ۲۰۱۹ به یکی از ابزارهای محبوب و کاربردی در روابطعمومی تبدیل شد. این روزها میتوانید بقایای آن را در بخش محصولات تحلیلی و تأثیر آن را در سایت Cision پیدا کنید. به لطف ترندکیت، Cision اکنون به شما اجازه میدهد تا دادههای خود را به گونهای سازماندهی کنید که برای متخصصان روابطعمومی معنادارتر باشد. این ابزار میتواند از طریق جایی که ترافیک شما از آنجا میآید، منشن مدیا و تأثیر سئو بر روی کارتان را به تصویر بکشد.
ابزارهای روابطعمومی برای گزارش: Coveragebook
Coveragebook راه سادهای برای ایجاد گزارشهای روابطعمومی براساس عملکرد کمپینهای شما یا به عبارت دیگر، پوشش رسانهای شماست. همانطور که همه ما میدانیم، پیگیری و گزارشدهی در مورد پوشش رسانهای، یکی از اصول اساسی روابطعمومی است (یعنی اگر میخواهیم ارزش خودمان را ثابت کنیم و همچنان حقوق دریافت کنیم این امر ضروری است!).
ایدهی این ابزار ساده است. شما تمام بخشهای پوشش رسانهایتان و لینکهای آن را در Coveragebook کپی میکنید. آن ابزار برای شما یک گزارش تولید میکند که براساس مطالبی که ارائه میدهید، کامل میشود. معیارهای آن شامل مواردی مانند بخشهای پوشش، درآمد، سهام اجتماعی، لینکهای منتسب به پوشش، مشتریان جدید و خوانندگان آنلاین هستند.
ابزارهای ارتباطی برای اشتراکگذاری صدا: Meltwater
Meltwater در دنیای تجزیه و تحلیل روابطعمومی یک ابزار بسیار کاربردی است. وقتی پای مدیا منشن (صحبت درباره برند شما، ذکر نام آن و…) در میان باشد، پایگاه داده رسانهای بزرگی که Meltwater در اختیار دارد، آن را به یک ابزار پیشرو تبدیل میکند. این وبسایت همچنین مجموعهای از ابزارها را توسعه داده که به شما امکان میدهد مواردی مانند سهم صدا، ترافیک وبسایت، تخمینی از احتمال دسترسی و بسیاری موارد دیگر را اندازهگیری کنید.
نرمافزار روابطعمومی برای نظارت بر رسانهها: CARMA
کارما با بیش از ۳۰ سال سابقه، خدمات 7/24 (24 ساعت در 7 روز هفته) خود را در زمینه راهکارهای نظارت، ارزیابی و ارزشیابی و همچنین خدمات مشاورهای ارائه میدهد تا به شما در ایجاد یک استراتژی ارتباطی منسجم و کاهش هزینههای غیرضروری کمک کند. بخش نظارت بر رسانههای کارما، CustomScoop نام دارد که در داشبورد 7/24، نمایی کلی از اخبار آنلاین و پوشش توییتر به شما ارائه میدهد.
ابزارهای روابطعمومی برای نظارت بر شبکههای اجتماعی: Falcon.io
Falcon.io یک ابزار بسیار خوب برای بازاریابی شبکههای اجتماعی است که در بررسی آنها تخصص دارد. با استفاده از این ابزار میتوانید شهرت برند، ترندهای صنعت و عملکرد کمپین خود را زیر نظر داشته باشید و ببینید مردم در رسانههای اجتماعی درباره شما چه میگویند.
نرمافزار روابطعمومی برای تحلیل احساسات: Brand24
Brand24 یکی دیگر از ابزارهای نظارت بر رسانهها است که زندگی شما را کمی آسانتر خواهد کرد. آنچه برند ۲۴ به خوبی ارائه میدهد، تجزیه و تحلیل میزان اثرگذاری شماست. آنها دادهها و منشنها را از همهجا جمعآوری کرده و تصور درستی از شهرتتان در اینترنت به شما ارائه میدهند. شما میتوانید منشنمدیاهایتان را بخشبندی و موارد مختلفی را تجزیه و تحلیل کنید.
ابزارهای روابطعمومی برای تحلیل کمپین: Prezly
آخرین اما نه کماهمیتترین ابزار، Prezly است که میتوانید تجزیه و تحلیل کمپین خود را در آن صورت بخشید. ویژگی ابزار «نمای کلی کمپین» در Prezly به خوبی با بسیاری از ابزارهای دیگر که پیش تر ذکر شد، هماهنگ میشود تا به شما کمک کند از آن دسته از مخاطبین رسانهایتان در PR CRM (مدیریت روابط مشتری در روابطعمومی) که با بیانیه مطبوعاتی یا داستانهای شما بیشتر درگیر هستند، تصویر کاملی داشته باشید. این کار به شما کمک میکند تا لیستهای تماس خود را کنترل و بهراحتی هر ایمیل ناکارآمدی را پاک کنید. همچنین در زمینه طراحی کمپینها و نحوه پیگیری ایمیلهای تبلیغاتیتان به شما یاری میرساند.