شِنفت اجتماعی فرایند استفاده از نرمافزارها برای مرور رسانههای جمعی و یافتن میزان منشن برند شما، رقبایتان و استفاده از قلابهای خاص، هشتگها و کلمات کلیدی است. یکی از اهداف اصلی شنفت اجتماعی، یافتن بینشهای مفیدی است که برای موفقیت کسبوکارتان اهمیت دارد. نظر مشتریان، اینفلوئنسرها و احساس کلی مخاطبان در مورد صنعت، سیاست، موضوع، سازمان، کمپین یا حتی رویدادی خاص اهمیت دارد.
با استفاده از شنفت اجتماعی، سازمانها میتوانند اطلاعات را از رسانههای اجتماعی پرطرفدار جمعآوری کرده و تحلیل کنند. سپس این اطلاعات به کار گرفته میشوند و روی استراتژیهای بازاریابی اثر میگذارند، برنامههای خدمات مشتری را توسعه داده و حتی برنامههای ارتقاء محصول را خلق میکنند.
چرا شِنفت اجتماعی مهم است؟
رسانههای اجتماعی به ما اجازه میدهند تا نهتنها با دوستان و خانواده، بلکه با اینفلوئنسرها، جوامع دیجیتال و برندها ارتباط برقرار کنیم. جدا از وقتکشی و ارتباطگیری با افرادی که میشناسیم، ما از رسانههای جمعی استفاده میکنیم تا اخبار را مطالعه کنیم، به محتواهای جالب دست بیابیم، متوجه شویم که در مورد چه چیزها یا افرادی بحث میشود و ببینیم چه کارهایی باید انجام دهیم و چه محصولاتی را خریداری کنیم.
رسانههای اجتماعی یکی از بهترین بسترها برای برندهاست تا با مخاطبانشان ارتباط برقرار کنند. شنفت اجتماعی نیز اولین قدم برای تقویت این ارتباطات و کمک به برندها برای یافتن ارتباطاتی است که میتوانند به بخشی از آن بدل شوند.
مزایای شِنفت جمعی
کشف گفتههای مشتریان در مورد سازمانتان میتواند به شما کمک کند تا ابعاد زیادی از سازمانتان را بشناسید. باید حتماً روی برند خود در شبکههای اجتماعی نظارت داشته باشید تا گفتوگو و ارتباطگیریهای مهم را کشف کنید. تشخیص اینفلوئنسرها و پستهایی که به احتمال زیاد در پیشرفت سازمان شما اثر مثبت یا منفی دارند بسیار مهم است؛ زیرا میتوانید با شناخت آنها اقدامات آینده خود را بهتر تنظیم کنید.
شنفت اجتماعی بخش مهمی از استراتژی روابطعمومی است. چون راهی است برای سنجش دیدگاه کلی برند، محصولات یا خدمات. این کار همچنین به شما کمک میکند تا ببینید مردم در مورد برند شما چه میگویند و طبق ترندهای برتر صنعت خود پیش روید. شنفت اجتماعی با رونمایی از بینشهای انتقادی در حوزه کسبوکار و با بصریسازی دادهها، گزارشها و اخبار رسانههای اجتماعی را برای شما به کار میگیرد. این اقدام اجازه میدهد تا شما به راحتی ترندها، میزان درگیری مخاطب و احساس آنها را درک کنید و ارزش روابطعمومی و ارتباطات را برای مدیران ارشد شرح دهید.
معیارهای شِنفت جمعی
احساسات
– احساسات به سه دسته تقسیم میشود: منفی، خنثی و مثبت
– احساسات به ارتباطات و تعاملها هویت میبخشد.
– تعامل داشتن جالب است تا وقتی که متوجه میشوید ۹۰ درصد پستها یا نظرات منفی و کینهتوزانه هستند؛ اینجاست که داستان به کلی عوض میشود.
درگیری
– شما معمولاً با معیارهایی مانند میزان لایک، به اشتراکگذاری و نظرات آشنا هستید. شاید به تنهایی معیارهای پوچی به نظر برسند، اما وقتی برای شفافسازی مکالمات مرتبط با مخاطبان استفاده میشوند مانند راهنما عمل میکنند و نشانهای برای اکتشاف بیشتر میشوند.
– همچنین نشاندهنده این هستند که آیا مخاطبان به شکل منفعل واکنش نشان میدهند (لایک، ریتوئیت) یا واکنش آنها فعالانه است (نظر دادن، ارجاع به توئیت).
تحلیل ترندها
– ترندها به شما کمک میکنند تا به عقب بازگردید و پیش از هر گونه اقدام، تصویر کلی را ببینید.
– کشف کنید که چگونه میزان تعامل و احساسات مخاطبان با دورههای قبلی مقایسه میشوند.
– بررسی کنید که چرا بعضی دادهها پرت هستند. نتایج پلتفرمها را با هم مقایسه کنید.
ادغام نظارت بر رسانه با شِنفت جمعی
شنفت جمعی باید به عنوان مکمل نظارت بر رسانهها به شکل سنتی در نظر گرفته شود؛ نه جایگزینی برای آن و بالعکس. بعضی پلتفرمهای نظارت بر رسانه دادههایی را برای شما جمعآوری میکنند. اما شنفت اجتماعی به لطف در نظر گرفتن احساسات مخاطبان، میزان تعامل و تحلیل ترندهای مرتبط با بازخورد مخاطبانتان، بینشهایی کاربردی به شما ارائه میدهد.
استفاده مؤثر از شِنفت اجتماعی
برای اینکه مطمئن شوید که تیم شما برای موفقیت آماده است میتوانید هشدارهایی را در رسانههای اجتماعی ایجاد کنید تا ببینید در کجا از برند شما استفاده میشود. علاوه بر این به غلطهای تایپی رایج، اسامی مستعار، محصولات مهم برند و شرایط صنایع مرتبط نیز توجه داشته باشید. با دریافت این هشدارها تیم روابطعمومی شما میتواند از طرف برندتان در رسانههای سنتی و مجازی اقدامات لازم را انجام دهد.
از شِنفت اجتماعی سود ببرید
یکی از مزایای اصلی شنفت اجتماعی که بسیاری از کسبوکارها به آن پی بردهاند این است که باید روی مشتریها تمرکز داشته باشند. شنفت اجتماعی به شما این توانایی را میدهد تا به شکایات و مسائل مختلف در همان زمان وقوع توجه کنید. این کار رضایت مشتری و وفاداری آنها به برند را نیز افزایش میدهد. از جمله موارد استفاده از شنفت اجتماعی میتوان به این موارد اشاره کرد: روایتگری مستقیم، آمادهسازی کمپینی جدید، پاسخ به پرسشهای متداول و ارسال پیام به بخشهای مختلف.