کافی است در گوگل عبارت «کدام شغل برای والدین مناسبتر است؟» را جستوجو کنید؛ خواهید دید که روابطعمومی در بالای فهرست قرار میگیرد.
در روابطعمومی، انعطافپذیری کار بسیار بالا است و افراد میتوانند برنامه زمانی خود را داشته باشند. همچنین مجموعه مهارتهای مورد نیاز سازمانهای روابطعمومی برای استخدام افراد با برخی ویژگیهایی که والدین باید هنگام مواجهه با کودکان داشته باشند، همسو است.
آیا تربیت فرزندان موجب تقویت روابطعمومی افراد میشود؟
اگر دارای فرزند هستید و به دنبال شغلی در روابطعمومی میگردید، یا قرار است بعد از مرخصی زایمان به شغل خود در روابطعمومی بازگردید، احتمالاً بیش از آن چه انتظار دارید، برای این کار مناسب هستید. تربیت فرزندان باعث ایجاد و تقویت مهارتهای بسیاری میشود که ممکن است شما قبلاً روی آنها تمرکز نکرده باشید. در این جا به پنج ویژگی مطلوب مراقبت از فرزندان میپردازیم که سازمانهای روابطعمومی در انتخاب افراد خود به دنبال آن هستند.
1– نظم داشتن
اگر نظم نداشته باشید، دعوتنامههای مهم جشن تولد، آماده کردن ناهار برای اردوی مدرسه یا اسباببازی مهم موقع خواب را هنگام اقامت شبانه در خارج از خانه فراموش میکنید. فرزند داشتن به شما نظم را میآموزد. خیلی زود متوجه خواهید شد که اگر منظم نباشید، نمیتوانید پایتان را از خانه بیرون بگذارید.
در روابطعمومی نیز دقیقاً همینطور است. باید عملکرد خوبی در سازماندهی خود، گروه و مشتریانتان داشته باشید تا جلسات، ارائهها، رویدادهای مطبوعاتی و معرفی محصولاتی که مسئولشان هستید، منظم و طبق برنامه پیش بروند. مشتریان از شما انتظار دارند آنها را به خوبی مدیریت کرده و بر حجم کاری خود نظارت داشته باشید. بنابراین، اگر میخواهید با فشارهای ضربالاجل مختلفی که در روابطعمومی با آنها مواجه میشوید کنار بیایید، باید مهارت خوبی در سازمان دهی و مدیریت زمان داشته باشید.
2- ارتباط، ارتباط، ارتباط!
بچهها نمیخواهند کارها را فقط به این دلیل انجام دهند که والدینشان میگویند. باید بتوانیم انتظارات خود را از آنها بهگونهای بیان کنیم که متوجه شوند. وقتی با یک کودک در مورد مشکلی صحبت میکنیم، باید آن را توضیح داده و احساساتمان را طوری نشان دهیم که منظورمان را بفهمند.
اگر بتوانید ارتباط مؤثری برقرار کنید، در روابطعمومی شانس خوبی خواهید داشت. مهارتهای ارتباطی اولین موضوعی است که کارفرما از شما انتظار دارد. باید بتوانید با مشتریان خود و مخاطبان هدف ارتباط برقرار کنید. برای برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان، باید محتوا و لحن بیانتان را با هم تطبیق دهید. به طور خلاصه، متخصصان روابطعمومی باید با خوب گوش دادن، در پرورش و توسعه روابط قابل اعتماد مهارت داشته باشند و این دقیقاً همان کاری است که اکثر والدین به دنبال انجام آن هستند.
3- خلاقیت داشتن
احتمالاً وقتی میخواستید فرزندتان را به کاری تشویق کنید، کمی خلاقیت در آستین داشتهاید. متوجه شدهاید که از طریق داستانسرایی، بازی، نقش بازی کردن یا سخت نگرفتن زندگی برای کودکان، میتوانید راهی برای متقاعد کردن و به راه آوردنشان بیابید. به این ترتیب، روابطعمومی میتواند شغل مناسبی برای شما باشد! خلاقیت، برنده میدانهای روابطعمومی است و یک مزیت رقابتی در اختیار شما قرار میدهد. با خلاقیت، میتوانید با بودجه کمی، تأثیر قابل توجهی گذاشته و با راهحلهایتان ایده خود را به گوش سایر افراد برسانید.
4- صداقت؛ بهترین خطمشی
بهعنوان پدر و مادر توقع داریم فرزندانمان با ما صادق باشند. میتوانیم برای آنها الگوی رفتاری مناسبی باشیم. مثلاً میتوانیم در مورد همه مسائل با هم حرف بزنیم و وقتی اشتباه میکنیم، آن را بپذیریم.
اگر یک تاجر در بیان داستانش صادق نباشد، حذف میشود. اگر دروغتان فاش شد، سعی در پنهان کردن آن نداشته باشید؛ چراکه رسانههای اجتماعی تمام تلاش خود را خواهند کرد تا دیدگاه منفی نسبت به شما جهانی شود. در مدیریت مالی نیز باید صادق باشید و نظرتان را با اعتماد به نفس بیان کنید. مدیران و حسابداران روابطعمومی باید در بیان نتایج کارزارهای تبلیغاتی شفاف باشند.
5- تابآوری کلیشهای نیست
بزرگ کردن فرزندان کار سختی است. گاهی گریههای قبل از خواب و لجبازی کودک نوپا خستهکننده است. خداحافظی با فرزندتان در اولین روز مدرسه شما را احساساتی میکند. شنیدن اینکه کودکتان را به بازی راه ندادهاند، ناراحتکننده است. اما، تشخیص احساساتی که این تجارب در شما ایجاد میکنند و درک اینکه نمیتوانید از فرزندتان در برابر هر آسیبی محافظت کنید، باعث میشود استقامت شما زیاد شود. کسانی که یاد میگیرند با استرسهای روزمره زندگی کنار بیایند و بحرانهای گاهبهگاه را بپذیرند، تابآوری بالایی دارند. بچهها به شما یاد میدهند (در واقع مجبورتان میکنند یاد بگیرید) استقامت و قدرت درونی لازم برای مقابله با زمانهایی که همه چیز آنطور که میخواهید پیش نمیرود را داشته باشید. با این کار، شما در این زمینه نسبت به گذشته توانمند میشوید؛ زیرا میدانید نحوه برخورد شما با سختیها به نوبه خود بر نگرش فرزندتان نسبت به شما تأثیر میگذارد.
در روابطعمومی نیز باید به تعبیری پوستتان کلفت باشد؛ زیرا شما مسئول مشتریان خود هستید. باید استقامت داشته باشید تا بعد از زمین خوردن، بلند شوید. همیشه کارزارهای تبلیغاتی یا بیانیههای مطبوعاتی آنطور که انتظار میرود، پیش نمیروند. در این مرحله، باید بتوانید با مشتریان خود صحبت کرده، شکست را بپذیرید و از اشتباهاتتان نیز درس بگیرید.