معمولاً وقتی صحبت از «بازاریابی اینفلوئنسری» میشود، برندها تصور میکنند که تعداد بالای دنبالکننده (فالوور)، نشاندهنده محبوبیت بیشتر است. اما حقیقت این است که کمیت همیشه بهمعنای کیفیت نیست. از «تیکتاک» گرفته تا «لینکدین»، دنبالکنندههای جعلی در شبکههای اجتماعی بسیار فراوان هستند و اینفلوئنسرهای جعلی (و حتی افراد مشهور و چهرههای مطرح) از آنها برای افزایش فهرست دنبالکنندههای خود استفاده میکنند.
به طور معمول بازاریابها نخست به اینستاگرام و توییتر وارد میشوند تا اینفلوئنسرها، کارشناسان و پیشگامانی را پیدا کنند که در کمپینهای مختلف با آنها شریک شوند. با درنظر گرفتن این موضوع، ما به کاربران اینستاگرام و توییتر میپردازیم و آن چه باید در مورد دنبالکنندههای جعلی بدانید را توضیح میدهیم تا نکات و دستورالعملهای ما را برای تشخیص هشدارها و پیشگیری از افتادن در دام اینفلوئنسرهای جعلی به کار ببرید.
دنبالکنندههای جعلی در شبکههای اجتماعی چه کسانی هستند؟
همانطور که از نام آنها پیداست، دنبالکنندههای جعلی پروفایلهایی در شبکههای اجتماعی هستند که توسط حسابهای کاربری دیگر استفاده میشوند تا این تصور غلط را ایجاد کنند که واقعی یا مهم هستند. درحالیکه بعضی از آنها دنبالکننده روح و بدون هیچگونه تعامل یا مشارکت و برخی دیگر رباتهایی برای عملکردهای خودکار مانند بازتوییت، ارسال درخواستهای دوستی یا ارسال نظرات و پاسخهای جعلی هستند.
دنبالکنندههای جعلی چگونه کار میکنند؟
خریداران از چند پنی تا چند صد دلار به هر جایی میپردازند تا تعداد زیادی دنبالکننده دریافت کنند تا بتوانند تأثیر زیادی بر حضور آنلاین آنها داشته باشند.
چرا دنبالکنندههای جعلی زیانآور هستند؟
حسابهای کاربری که دنبالکنندههای جعلی را خریداری میکنند، معیارهایی جعلی برای استفاده از شبکههای اجتماعی دارند که بازاریابها و برندها هنگام جستجوی اینفلوئنسرها برای کمپینهای بازاریابی از آنها استفاده میکنند. در سال 2019، برندها 3.1 میلیارد دلار بهخاطر کلاهبرداری اینفلوئنسرها ضرر کردند؛ اینفلوئنسرهایی با دنبالکنندههای جعلی و حسابهای اینفلوئنسری جعلی!
همچنین، کلاهبرداران از رباتهای مخربی استفاده میکنند تا در لباس دنبالکنندههای جعلی، هرزنامهها و بدافزارها را پخش کرده و در «دزدیهای دیجیتال» اطلاعات شخصی شرکت کنند.
بهعنوان بخشی از اقدامات ثابت امنیت سایبری شرکتتان، باید حسابهای کاربری شبکههای اجتماعی برند خود را مرتباً حسابرسی کنید. از سوی دیگر، بسیاری از حسابهای جعلی اینستاگرام و توییتر دارای عکس پروفایل افراد واقعی هستند که عکس و یا هویتشان به سرقت رفته است. این یکی از مواردی است که هر برند، شرکت یا اینفلوئنسر جویای نام و تازهکاری که وسوسه میشود تا دنبالکنندههای جعلی خریداری کند، باید به خاطر بسپارد.
چه تعداد از پروفایلهای شبکههای اجتماعی جعلی هستند؟
این اعداد ممکن است شما را شوکه کنند! در سال 2017، محققان دریافتند که تا 15درصد از حسابهای کاربری توییتر درواقع رباتهای توییتری هستند؛ یعنی برابر با 48 میلیون حساب کاربری. چهار سال بعد، مطالعه دیگری نشان داد که فقط 55درصد از پروفایلهای اینستاگرام افراد واقعی با حسابهای کاربری حقیقی هستند. با اینکه همه رباتها زیانآور نیستند، مانند رباتهایی که روزانه گزارشهای آب و هوا را توییت میکنند؛ اما به نظر میرسد که بسیاری از رباتهای مخرب و دنبالکنندههای جعلی در شبکههای اجتماعی به این زودیها از بین روند.
چگونه دنبالکنندههای جعلی را شناسایی کرده و از کلاهبرداری اینفلوئنسرها جلوگیری کنیم؟
چگونه بفهمیم آیا یک اینفلوئنسر تعداد زیادی دنبالکننده جعلی در فهرست دنبالکنندههای خود دارد؟ از روشها، دستورالعملها و نکتههای زیر برای بررسی پروفایلهای آنها و دنبالکنندگانشان، استفاده کنید:
شناسایی دستی دنبالکنندههای جعلی اینستاگرام
کار خود را با مشاهده نام کاربری و عکس پروفایل در فهرست دنبالکنندهها آغاز کنید. هر عکس پروفایل یا نام کاربری که بهنظر میرسد بهطورخودکار تولید شده (با کارکترهای بیمعنی و مجموعهای طولانی از اعداد) نشانهای از یک پروفایل جعلی است. همچنین به پروفایل و محتوای حساب کاربری نگاه کنید. آیا چیزی پست کرده است؟ آیا فعالیتی زیر پستها وجود دارد که آن را یک ربات یا کلاهبردار نشان دهد؟ از شهودتان استفاده کنید و برای جلوگیری از گزارش و مسدود شدن حسابهای کاربری دنبالکنندههای واقعی و مصرفکنندگان بالقوه تمام تلاش خود را به کار گیرید.
بعضی از دنبالکنندههای اینستاگرام مانند دنبالکنندههای واقعی یا کاربران فعال به نظر میرسند. اما وقتی آنها را دنبال میکنید، یک پیام شخصی یا نظر حاوی پیشنهاد خرید دنبالکنندههای جعلی دیگر را برای شما ارسال میکنند. این نشاندهنده خودکار بودن این حساب کاربری است.
شناسایی دستی دنبالکنندههای جعلی توییتر
در توییتر نیز مانند اینستاگرام، فهرست دنبالکنندههای دارای حساب کاربری فاقد عکس پروفایل و دارای نام کاربری مشکوک یک زنگ خطر بزرگ برای شناسایی دنبالکنندههای جعلی است. اما از آنجاییکه این پلتفرم بیشتر برای گفتگو طراحی شده و نه تصاویر، باید چند عنصر مختلف را بررسی کرد. توییتها و پاسخهای آنها به توییتها را بررسی کنید. آیا آنها به شیوهای معتبر با حسابهای کاربری دیگر تعامل دارند؟ آیا تابهحال در مورد برند شما صحبت کرده یا برند شما را تگ کردهاند؟ چه مدت از ایجاد حساب کاربری آنها میگذرد؟ مانند روش فوق، این روش نیز زمانبر است و باتوجه به میزان حضور برند شما در شبکههای اجتماعی، ممکن است مقیاسپذیر نباشد.
استفاده از پلتفرمهای بازاریابی اینفلوئنسری و ابزارهای تحلیل شبکههای اجتماعی
با رشد صنعت بازاریابی اینفلوئنسری، بازار کلاهبرداری اینفلوئنسری نیز رشد میکند. برندهایی که میخواهند رویکردی کارآمد اما قوی داشته باشند از پلتفرمهای بازاریابی اینفلوئنسری و ابزارهای تحلیل شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
تعداد انگشتشماری از ابزارها و برنامههای آنلاین رایگان وجود دارد که میتوانند در بررسی این موضوع به شما کمک کنند که آیا پروفایلهای شبکههای اجتماعی فیک هستند یا خیر. دیگر ابزارها و برنامهها میتوانند به شما کمک کنند تا فهرست دنبالکنندهها را تحلیل و حسابهای کاربری شبکههای اجتماعی فیک را حذف کنید؛ یا میتوانند به شما نشان دهند که آیا یک پروفایل تعداد زیادی دنبالکننده یا دوست جدید را با سرعت مشکوکی دریافت کرده است یا خیر.
پلتفرم بازاریابی اینفلوئنسر اجتماعی «Meltwater» به شما کمک میکند تا نهتنها کمپینهای اینفلوئنسر را جستجو کرده و مدیریت کنید، بلکه بتوانید با استفاده از تحلیلهای پیشرفته و الگوریتمهای مبتنی بر هوش مصنوعی که رباتها و حسابهای کاربری روح را حذف میکنند، از دستیابی واقعی یک اینفلوئنسر نیز اطلاعات کسب کنید. با استفاده از ابزارهای پیشرفته مانند اینها، میتوانید اطلاعات دقیقتری از مخاطبان به دست آورید و کلاهبرداری بالقوه اینفلوئنسرها را ریشهکن کنید.
چگونه از شر دنبالکنندههای جعلی خود در شبکههای اجتماعی خلاص شویم؟
آیا تصور میکنید فهرست دنبالکنندههای برند شما پر از ربات است؟ آیا در گذشته دنبالکنندههای جعلی خریداری کردهاید؟ انجام حسابرسیهای توییتر و حسابرسیهای IG بهمنظور بررسی شبکههای اجتماعی برندتان برای مسدودسازی و گزارش هرگونه حساب کاربری فیک، هرزنامه، حساب کاربری مشکوک یا کلاهبرداری همیشه ایده سودمندی بوده است. اینکه هر چند وقت یکبار تصمیم به بررسی دنبالکنندههای جعلی میگیرید به خود شما بستگی دارد، اما بنابر تجربه بهتر است که این حسابرسیها را ماهیانه یا فصلی انجام دهید. شگفتزده خواهید شد وقتی ببینید که پاکسازی دورهای دنبالکنندههای شبکههای اجتماعی چگونه شما را از شر تعداد زیادی ربات خلاص میکند. با استفاده از نکات بالا، میتوانید دنبالکنندههای جعلی تأییدشده را تک به تک بررسی کرده و آنفالو کنید.
فهرست افرادی که دنبال میکنید را بررسی کرده و مطمئن شوید که این فهرست بهروز است. آخرین موضوعی که باید بدانید این است که برند شما حسابهای کاربری اسپم را دنبال میکند و بخشی از اعتبار شرکتی را که به سختی به دست آوردهاید به آنها میدهد. حتی میتوانید حسابرسیهای دنبالکننده مشابه با این را به بخشی از فرایند حسابرسی شبکههای اجتماعی بزرگتر خود تبدیل کنید.
نتیجهگیری
دنبالکنندههای جعلی و کلاهبرداری اینفلوئنسری موضوع رایجی نیست، اما دلیل خوبی برای ارزیابی حسابهای کاربری شبکههای اجتماعی و استراتژیهای بازاریابی اینفلوئنسری شما است. در این فرایند، حتی ممکن است به نظرات ارزشمند مخاطبان دست یابید یا متوجه نیاز به بررسی دقیقتر شوید.