با فعالیت در صنعت ارتباطات همه میدانیم که شبکههای اجتماعی به همان اندازه که مفید هستند، میتوانند در صورت استفادهٔ اشتباه به ما آسیب برسانند. این آسیبها بیش از همه در زمینهٔ ترندهای شبکههای اجتماعی صدق میکنند.
ترندهای شبکههای اجتماعی دو حالت دارند: فعالیت یا کنشی هستند که در بسترهای جمعی طرفداران زیادی دارند یا موضوعاتی هستند که جامعه به شکل گذرا به آنها علاقهمند است.به دلیل چرخش مداوم اطلاعات در این شبکهها، شناخت ترندها به حضوری دائمی نیاز دارد.
چالش اصلی در استفادهٔمؤثر از این ترندهاست. متخصصان روابطعمومی باید بدانند که چطور در شبکههای اجتماعی مسیریابی کنند و چگونه ترندها را تشخیص دهند. این دانش میتواند حضور سازمانها و برندها در شبکههای اجتماعی را پررنگ کند.
زیرساخت خوب
صرف پیگیری ترندهای شبکههای اجتماعی کافی نیست تا دنبالکنندگان و تعاملی باکیفیت را انتظار داشت. متخصصان روابطعمومی باید در ابتدا حضوری قوی در شبکههای اجتماعی داشته باشند و طرح و محتوایی را در شبکههای خود به کار بگیرند که با خطمشیهای سازمان همسو باشد. زیرساخت خوب حیاتی است. کسانی که شما دنبال میکنید باید مخلوطی از سهامداران شامل مشتریان، اعضای گروه، روزنامهنگاران، فروشندگان، اینفلوئنسرها و… باشد.
حتی اگر دنبالکنندگان شما کم است هم تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا بیشتر دیده شوید. با جستوجو برای محتوای مرتبط و تعامل با سازمانها و افرادی که در این موضوعات صاحبنظر هستند میتوانید به هدف خود برسید. با پست مجدد محتوا، ارسال بازخورد و نظرات ارزشمندتان با مخاطب گفتوگو کنید. شبکههای اجتماعی به هیچ عنوان نباید تکگویی باشد. صفت «اجتماعی» در شبکههای اجتماعی را فراموش نکنید.
کیفیت مهمتر از کمیت
بسترهای شبکههای اجتماعی بسیار زیاد هستند و پیگیری همه آنها کاری طاقتفرسا و زمانبر است. اما لازم نیست در تمام این شبکهها حضور داشته باشید؛ مخصوصاً اگر فکر میکنید که جامعه مخاطب شما از آن شبکه استفاده نمیکند یا فضای کلی آن مناسب شما نیست. به جای آن بهتر است در چند پلتفرم محدود بهترین عملکرد خود را نشان دهید و سهم صدای برند بیشتری را به خود اختصاص دهید.
با تمرکز روی چند شبکه تعاملیتر به نظر میرسید و مجبور نیستید چندین وظیفه سنگین و بینتیجه برای خود تعریف کنید. زمانی که پلتفرمهای هدف خود را مشخص کردید باید در آنها به شکل مکرر فعالیت کنید. هیچ چیزی بیشتر از یک صفحه غیرفعال در شبکههای اجتماعی مخاطب را از سازمان شما دور نمیراند.
پیوستن به ترندها
زمانی که بسترهای هدف خود را مشخص کردید و حس کردید که آماده هستید تا در یک ترند مشارکت کنید، به یاد داشته باشید که بررسی ترند پیش از تصمیم برای درگیری با آن مهم است. از منبع خلق آن ترند آغاز کنید و سعی کنید به ویژگیها و انگیزه او پی ببرید. اگر متوجه شدید که ارزشهای آنها همسو با ارزشهای شما نیستند، شاید بهتر باشد که به دنبال ترند دیگری باشید.
اگر منبع نامشخص بود، قدم بعدی این است که به دنبال بازخوردهای مرتبط به ترند بگردید. اگر اکثریت این بازخوردها مثبت بودند به احتمال زیاد با مشارکت در آن خطری شما را تهدید نمیکند. اما باز هم وظیفه خود را انجام دهید؛ بهخصوص زمانی که شهرت سازمان شما موضوع بحث باشد.
عملگرا باشید
قبل از پیوستن به ترند یا جنبش موردنظر خود، میزان عملیبودن آن را بسنجید. به طور مثال در سال گذشته لایو استریم بسیار پرطرفدار بود و در صورتی که زمان و منابع لازم برای انجام آن را داشتید، میتوانستید آن را عملی کنید؛ اما اگر اینطور نبود میتوانستید از گزینههای جایگزین مانند ویدئوهای کوتاه در توئیتر یا فیسبوک و یا قابلیت ریلز اینستاگرام استفاده کنید.
اگر قصد داشتید محتوای ترندی را دوباره تولید کنید، قبل از پیوستن به آن میزان ارتباطش به سازمان خود را در نظر بگیرید. همچنین بررسی کنید که باید با مباحث وابسته به رویداد یا جنبشی بیارتباط به سازمان خودتان درگیر شوید یا نه. شاید بخواهید در مسئلهای اخلاقی صدای سازمان خود باشید و به سرمایهگذاران نشان دهید که در این بین چه جایگاهی دارید. در این موارد اعمال شما قویتر از کلماتتان هستند. بنابراین در پی صحبتهایتان، به شکلی مثبت و قاطع عمل کنید.
شناخت ترندهای منفی
ترندهای منفی میتوانند به بازخوردهای منفی و نفرت از برند یا اشخاص یا گروه خاصی بینجامند. سازمانهایی که تصمیم میگیرند به یک ترند بپیوندند معمولاً با قصد خاصی این کار را نمیکنند، اما ممکن است در ارتباطگیری با مخاطب به یک سو رانده شوند؛ بهخصوص اگر به جای سکوت دائماً نظر دهند. دانستن زمان مناسب برای ترک یک موقعیت بسیار مهم است.
استفاده از هشتگها نیازمند احتیاط فراوان است. این موارد میتوانند برای جستوجو و افزایش تعاملات عالی باشند. اما با هشتگهایی که از آنها استفاده میکنید آشنا شوید و اطمینان حاصل کنید که مخاطبان درستی را به محتوای شما هدایت میکنند. باید روی هشتگهایی تمرکز کنید که مرتبط هستند. نه هشتگهایی که پرطرفدارند؛ اما ارتباطی به محتوای شما ندارند و صرفاً ترند شدهاند.
استفاده بیش از حد از هشتگها هم بر ظاهر پست و هم بر میزان اعتبار سازمان اثر منفی میگذارد. هشتگهای بیش از حد بدون هیچ هدف خاصی پست را طولانی میکند و مخاطب هدف را از هدف اصلی محتوا منحرف میسازد. همچنین این کار فهم سازمان از کارکرد اصلی شبکههای اجتماعی را زیر سؤال میبرد.
دنبالکنندگان جعلی
یکی از ترندها که قطعا باید برای استفاده از آن به شما هشدار دهیم، خرید دنبالکنندگان یا لایک است. بهطبع سازمانها میخواهند که جامعه مخاطب وسیعتری داشته باشند. اما خرید دنبالکنندگان جعلی راهحل خوبی نیست. این کار باعث میشود که مخاطبان به شکل نامتناسبی با سازمان تعامل داشته باشند و بازدیدکننده به وضوح تشخیص میدهد که حساب کاربری ما، مخاطبین جعلی دارد و این نشانه خوبی به شمار نمیآید.
سخن پایانی
با اینکه ترندهای شبکههای اجتماعی به سرعت تغییر میکنند، این شبکهها در دنیای روابطعمومی همیشه مؤثر خواهند بود. شما همیشه میتوانید از این شبکهها برای تعامل با مخاطبین استفاده کنید. اما فراموش نکنید که با درایت تصمیم بگیرید. صرف وایرالشدن محتوایی در فضای مجازی دلیل خوبی برای پیوستن به آن نیست. اما وقتی به یک ترند پیوستید، این کار را با اشتیاق و انگیزه و در ادامه، با اجرای آن در دنیای واقعی همراه کنید.