زمانی که میخواهید در هر حوزهای استعدادهای برتر را استخدام کنید، باید درک روشنی از فرایند استخدام داشته باشید. چرا که این فرایند دقیقا به اندازه بازاریابی شرکت برای جذب مشتریان ثابت مهم است. اگر میخواهید از رقیبان خود جلوتر باشید، نقش روابطعمومی را دستکم نگیرید. مخصوصا حالا که پس از پایان دوره همهگیری، بیشتر کسبوکارها الگوی جدیدی را در پیش گرفتهاند و بخشی از کارمندان دورکاری میکنند.
ایجاد الگویی جدید
در گذشته ایجاد یک فرهنگ سازمانی مثبت آسان بود اما حالا که بخشی از کارکنان حتی یک بار هم به صورت حضوری در سازمان حاضر نمیشوند، ایجاد تغییر در فرهنگ سازمانی کار دشواری شده است. برای این منظور نیاز است فرهنگ سازمانی نوینی ایجاد شود که به اندازه کافی جذاب باشد تا توجه استعدادهای برتر هر حوزه را به خود جلب کند. چه کارکنان دورکاری کنند و چه در محل سازمان حضور یابند، باز هم کار روابطعمومی دشوار است. در این بین برای افراد این سؤال پیش میآید که این سازمان چه چیزی ارائه میکند که رقبای آن ارائه نمیکنند؟
تغییر در بسته مزایا مبتنی بر نیازهای جدید
با اتفاق افتادن همهگیری، نیاز به تغییر بسته مزایای کارمندان احساس شد. کسبوکارهایی که تا پیش از این تنها بر برنامههای بازنشستگی تمرکز داشتند، حالا باید به دنبال طرحهای بیمهای جدیدتری باشند. مثلا بعضی سازمانها که با چهار دهه سابقه فعالیت، هنوز بسته مزایای محدودی ارائه میدهند، بهتر است به سمت طراحی بسته مزایای متنوعتری بروند که متناسب با نیازهای جدید باشد.
در همهگیری کرونا، نیازهای پیشبینینشدهای پدید آمد که سازمانها پیش از این با آن مواجه نشده بودند و در نتیجه کارمندان با مشکلات زیادی مواجه شدند. بنابراین یک نمونه از این تغییرات میتواند شامل مواردی باشد که سازمان در نظر میگیرد تا در شرایط همهگیری بیماری، کارمندان خود را حمایت کند.
در این راستا روابطعمومیها میتوانند تمام تغییراتی را که سازمانها در بستهمزایای خود اعمال کردهاند برجستهکنند. یکی از این تغییرات میتواند تغییر در الگوهای همکاری باشد که کار در یک شرکت را در مقابل شرکت رقیب، جذابتر میکند و در نتیجه استعدادهای برتر هر حوزه، سازمان شما را به بقیه ترجیح خواهند داد.
فرایند استخدام مثل فرایند بازاریابی است و باید در هردو به گروه مخاطبان وسیعی دست پیدا کنید، با چنین رویکردی، به نقش مهم روابطعمومی در این فرایند پی میبرید.