نظارت بر رسانه و ابزارهای گوشدادن به شبکههای اجتماعی (Social Listening)، قابلیت تجزیه و تحلیل احساسات مخاطبان را فراهم میکند.
چرا احساسات برای روابطعمومی مهم است؟
نظارت و بررسی احساسات مثبت و منفی مخاطب، اعتبار شما در رسانهها (از جمله رسانههای اجتماعی) را میسنجد. اعتبار شما با شهرتتان مرتبط است؛ زیرا شهرت شامل باورها یا نظراتی است که دیگران درباره شما دارند. احساسات میتواند نشان دهد که آیا شما کار خود را درست انجام میدهید و باید در مسیر باقی بمانید یا کارتان اشتباه است و باید به سرعت به عقب برگردید؟
چگونه از احساسات استفاده کنیم؟
سنجش احساسات، معیاری مفید در روابطعمومی است. اینکه شما تنها بدانید احساسات مثبت ۱۰ درصد یا احساسات منفی ۳ درصد افزایش یافته، کافی نیست. شما باید بدانید چرا این احساسات افزایش یا کاهش یافتهاند و چه معنایی میتواند برای کار یا مشتریان شما داشته باشد که البته این کار به بررسی عمیق نیاز دارد.
چند مثال از معانی احساسات:
یک بحران بالقوه
افزایش شدید احساسات منفی یا توجه بیش از حد به موضوعی منفی در بین رسانهها میتواند نشانه شکلگیری یک بحران باشد. شما باید ببینید کدام رسانهها یا مکالمات اجتماعی تحتعنوان موارد منفی طبقهبندی میشوند و چه موضوعاتی را در مورد حرفه شما انتقال میدهند. به عنوان مثال، آیا اخیراً در مورد اشتباه مدیرعامل شما صحبت می کنند یا در مورد محصول یا خدمتی که مورد استقبال مشتریان شما قرار نگرفته است؟
اندازه گیری روند بهبود شهرت
شما میتوانید به احساسات کلی خود نگاه کنید تا ببینید آیا تلاشهایی که برای بهبود شهرت خود انجام دادهاید، تأثیر داشته است یا خیر؟ معیاری را انتخاب کنید تا بتوانید دقیقاً تعیین کنید آیا شهرت شما پیشرفت داشته یا خیر؟
شکاف شهرت
احساسات منفی همیشه به این معنا نیستند که بحران در حال شکلگیری است بلکه میتواند شکاف بالقوه را بین آنچه شما در مورد شهرت برند خود فکر میکنید و آنچه رسانهها و مردم درمورد آن میگویند، برجسته کند. سپس میتوانید استراتژی روابطعمومی خود را محور قرار دهید و به این شکاف رسیدگی کنید تا به یک مسئله یا بحران تبدیل نشود.
سرعت رصد احساسات
نظارت و گوش دادن مدام و سریع به شبکههای اجتماعی به شما این امکان را میدهد تا احساسات را در سطح بالایی بین شبکههای اجتماعی تجزیه و تحلیل کنید. پایش سریع احساسات توسط الگویی اتفاق میافتد که کلمات کلیدی یا عبارات تعیینشده مربوط به احساسات را مییابد. کلمات براساس آنچه «مثبت» یا «منفی» در نظر گرفته میشوند دارای ارزش مرتبط هستند. برای نگاهی عمیقتر به اینکه چرا موضوعی تحتعنوان احساسات مثبت یا منفی طبقهبندی شده، میتوانید منشنها، پستها و حتی هشتگها را رصد کنید.