نگران نباشید که با اصطلاح فضای تاریک آشنا نیستید؛ شما تنها نیستید. با این حال، تحقیقات نشان داده که بیشتر محتوای روابطعمومی در شبکههای اجتماعی تاریک به اشتراک گذاشته شده و در مورد آن صحبت میشود.
این درست است ما نمیتوانیم فضای تاریک را ببینیم؛ اما این موضوع باعث نمیشود تا روابطعمومی از توجه به آن غافل شود.
پلتفرمهایی مانند متا، توییتر، پینترست و ردیت دادههای مربوط به نحوه تعامل مردم با محتوا را به اشتراک میگذارند. آنها سیستمعاملهای اجتماعی «باز» هستند. در مقابل، فضای تاریک کانالهای اجتماعی چنین اطلاعاتی را رد میکنند. فعالیت پشت درهای بسته اغلب در میان گروههای دوستان، خانواده و همکارانِ به دقت کنترلشده رخ میدهد.
به عنوان مثال، اگر محتوایی را از طریق پیامرسانهای رایج به اشتراک گذاشته یا دریافت کردهاید، از یک پلتفرم اجتماعی تاریک استفاده کردهاید. ایمیل و پیامک را نیز فراموش نکنید.
احتمالاً در سی دقیقه گذشته از یک پلتفرم اجتماعی با فضای تاریک استفاده کردهاید. eMarketer میگوید سال گذشته ۳.۰۹ میلیارد کاربر ماهانه از نرمافزارهای پیامرسان در سراسر جهان استفاده کردهاند که نسبت به سال گذشته ۶.۱ درصد افزایش داشته است. همچنین پیشبینی شده که در سال ۲۰۲۴ بیش از سه چهارم کاربران اینترنت در سراسر جهان به صورت ماهانه از یک نرمافزار پیامرسان استفاده خواهند کرد.
دو محرک اصلی برای گسترش فضای تاریک وجود دارد:
اضطراب
همانطور که میدانیم، استفاده از رسانههای اجتماعی میتواند باعث ظهور استرس و اضطراب بهویژه در میان کاربران جوان شود. تحقیقات نشان میدهد که ۴۵٪ از پاسخدهندگان نسل Z (که اولین نسل بشر هستند که در عصر دیجیتال به دنیا آمدهاند) احساس میکنند که «فشاری بیش از حد در رسانههای اجتماعی در تمام جوانب وجود دارد».
در این زمینه به راحتی میتوان درک کرد که چرا اغلب افراد صمیمیت کانالهای اجتماعی تاریک را به دور از چشمان تیزبین و قضاوتهای تند ترجیح میدهند. با استفاده از این نرمافزارها ضمن تقویت رابطه با کسانی که بیش از همه به آنها اهمیت میدهیم، فشار کمتر و اغلب پاداش بیشتری دریافت میکنیم.
محرک دوم حریم خصوصی است. در طول چند سال گذشته، مردم نگران این موضوع هستند که چگونه شرکتهای رسانههای اجتماعی از اطلاعات شخصی برای پیشبرد منافع تجاری خود استفاده میکنند. معمولاً کانالهای اجتماعی با فضای تاریک، کنترل بیشتری در این زمینهها ارائه کردهاند. پیامها رمزگذاری شده و تبلیغکنندگان نیز به اطلاعات دسترسی ندارند. در اینجا اعتماد عنصری حیاتی است و اشتباه کردن تبعاتی به دنبال دارد.
فضای تاریک، محتوای روابطعمومی را میبلعد
حجم فعالیتی که پشت درهای بسته یا در همان فضای تاریک صورت میگیرد سرسامآور است. RadiumOne میگوید ۸۴٪ از سهم محتوای پلتفرمهای اجتماعی در فضای تاریک تولید میشوند. مفاهیم روابطعمومی و صنایع رسانههای اجتماعی هنگام بررسی نوع محتوایی که به اشتراک گذاشته میشود، روشن خواهد شد. لینکهای اخبار، وبسایتها و وبلاگها به شدت در اشتراکگذاری مطالب نقش دارند. بخش عمدهای از این محتوا مطالبی با موضوعات روزمره را شامل میشود. در بسیاری از موارد، کاربران داستانهای خبری را در پلتفرمهای اجتماعی پیدا کرده و سپس آنها را در شبکههای خصوصی به اشتراک میگذارند؛ جاییکه احساسات به شکل جدیتر مورد بحث قرار میگیرند.
فرصت روابطعمومی
خبرنگاران مدتهاست پذیرفتهاند که پوشش رسانهای آغاز یک داستان است؛ نه پایان آن. روابطعمومی با تصور اینکه تصویر کامل همه چیز را میبیند سعی میکند تا واکنشها را در رسانههای اجتماعی ردیابی کند.
این موضوع بههیچوجه صحت ندارد
مسلماً اکثر اقدامات خارج از دید مخاطبان اتفاق میافتند. در واقع ممکن است برخی از داستانهایی که به نظر میرسد کشش لازم برای مخاطب را ندارد، در میان برخی گروهها بسیار فراگیر شده باشد. همچنین دیدهایم که اختلاف قابلتوجهی درخصوص احساسات مکالمات عمومی در مقابل ارتباطگیریهای خصوصی وجود دارد. اما فرصتی که این امر فراهم میکند به طور بالقوه زیاد است.
میتوانیم فرض کنیم که وقتی دوستان در محیطی امن مطالب خود را با یکدیگر به اشتراک میگذارند، تأثیر آن بیشتر است. درک نگرانیهای مخاطبان، به ویژه اعضای جوانتر نسبت به امن بودن فضا، احتمالاً استفاده از فضای تاریک را در سالهای آینده افزایش میدهد. با توجه به پتانسیل بینظیر آن برای ایجاد تعامل و حرکت، نمیتوان نقش فضای تاریک را دستکم گرفت.