تعریف مدیریت شهرت
مدیریت اعتبار یا شهرت، اصطلاحی رایج در روابطعمومی است که به تاثیرگذاری، کنترل، افزایش یا پنهان کردن شهرت یک فرد یا گروه به ویژه به صورت آنلاین اشاره دارد. رشد اینترنت و رسانههای اجتماعی منجر به نیاز روزافزون به پرورش و نگهداری شهرت دیجیتال فرد شده و نتایج جستجو به عنوان بخش اصلی از این شهرت است. مدیریت شهرت آنلاین (که به اختصارORM نامیده میشود) بر مدیریت نتایج موتورهای جستجو، ساخت کمپینهای رهبری افکار، دیده شدن رسانهها و چندین جنبه دیگر تمرکز دارد و بر آنچه مردم هنگام جستجوی نام شما میبینند، تاثیر میگذارد.
تفاوت روابطعمومی و بازاریابی
به یاد داشته باشیم که آژانسهای بازاریابی دیجیتال، اغلب خدمات مدیریت شهرت ارائه میدهند و مهم است که روابطعمومی را از بازاریابی متمایز و اهداف هر دو را به صورت مجزا درک کنیم. بازاریابی فرآیند تبلیغ، فروش و توزیع یک محصول تولید شده یا خدمت انجام شده مربوط به انتقال کالا از تولید کننده به مصرفکننده است. همانطور که مشاهده میکنید، بازاریابی و فروش، کاملا به یکدیگر مرتبط هستند، در حالی که روابطعمومی حوزهای کاملا متفاوت است.
روابطعمومی حرف اول را میزند
روابطعمومی عبارت از ایجاد تمایل، اعتماد، درک و حسن نیت نسبت به یک شخص، کسب وکار یا موسسه در بین مخاطبان است. اگر قرار باشد شما یک تماس تلفنی سرد و از روی بیحوصلگی بگیرید و سعی کنید محصول یا خدمتی را به یک مشتری ناشناس بفروشید، انرژی و زمان زیادی صرف میشود تا طرف مقابل تماس متوجه شود که شما چه کسی هستید، چه میفروشید و چرا آنها باید به شنیدن صحبتهای شما علاقهمند باشند یا حتی به آن اهمیت دهند. این کار زیر نظر بخش فروش انجام میشود. اگر قرار باشد برخی بخشهای تبلیغاتی مانند: کارت پستال یا ایمیل ارسال کنید و یا بیلبورد و… نصب کنید، زیر چتر بازاریابی یا تبلیغات قرار گرفتهاید. اما اگر زمان خود را صرف آموزش مشتریان بالقوه خود از طریق مجموعهای از پستهای وبلاگ، مقالات مجلات، حضور در تلویزیون، مصاحبههای پادکستی و غیره کردهاید، اساسا با این روشها توجه مردم را به خود جلب میکنید و به آنها میگویید که شما چه کسی هستید و چه چیزی ارائه میدهید؛ بدون اینکه سعی کنید چیزی به آنها بفروشید. این بر عهده روابطعمومی است. بنابراین با فراهم شدن این بستر، آن بیلبورد یا آن فراخوان بی روح، بهتر و موثرتر از قبل خواهد شد. آنها از قبل میدانند که شما چه کسی هستید و حس تمایل یا حسن نیت به شما، شرکت، محصول و خدماتتان در آنها ایجاد شده است. یک کمپین روابطعمومی که به خوبی اجرا شده باشد، کار بازاریابی و فروش را بسیار آسان میکند.
چگونه میتوان یک کمپین روابطعمومی دیجیتال خوب را اجرا کرد؟
هیچ راهحل همه جانبهای وجود ندارد. این موضوع بستگی به این دارد که شما چه چیزی را به عنوان یک محصول یا سرویس ارائه میدهید و کاملا به این بستگی دارد که شما چه کسی هستید و چه فعالیتی انجام میدهید. خلق یک روایت خوب در مورد شما و محصول یا سرویسی که ارائه میدهید بسیار ضروری است و منجر به ارتباط بسیار موثرتر با مخاطبان شما خواهد شد. وقتی به کمپین روابطعمومی دیجیتال خود فکر میکنید، باید چند سوال از خود بپرسید: شما چه کسانی هستید؟ پیشینه شما چیست؟ چرا این محصول یا سرویس را به عنوان کسبوکار خود انتخاب کردهاید؟ شما با ارائه این محصول سعی دارید چه مشکلی را برای مردم حل کنید؟ چرا وضعیت شما نسبت به رقبایتان بهتر است؟ ممکن است برخی از این سوالات در زمان راهاندازی یک کمپین بازاریابی نیز از شما پرسیده شود.
تناسب مدیریت شهرت با روابطعمومی چگونه است؟
به این موضوع فکر کنید؟ آیا از کسی که به او اعتماد ندارید چیزی میخرید؟
اعتماد اولین چیزی است که مردم خریداری میخرند. گذشته از کیفیت محصول، قیمت و برخی عوامل دیگر؛ اعتماد در صدر این فهرست قرار دارد. پس حالا تصور کنید که قصد دارید به صورت آنلاین به دنبال شرکتی بگردید که علاقهمند به تجارت با آن هستید و وقتی درمورد آنها جستجو میکنید؛ با نقدها و نکات منفی در مورد صاحب شرکت، نارضایتی کارمندان سابق و….. مواجه میشوید. بدیهی است که این موضوع مستقیما به فاکتور اعتماد شما ضربه میزند و به احتمال زیاد بر تصمیم شما برای تجارت با آنها نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.
اما برای لحظهای تصور کنید که شما مالک آن شرکت هستید و زمان و تلاش زیادی را صرف ساخت یک جلوه دقیقتر از خود یا شرکت خود به صورت آنلاین نکردهاید .اینترنت گاهی اوقات میتواند به عنوان یک جادوگر دیجیتالی عمل کند و خبر بد این است که هیچ کس نمیتواند این نقدهای تند و تیز را از ترولهای اینترنتی پاک کند. بنابراین یک استراتژی هوشمندانه روابطعمومی دیجیتال و مدیریت اعتبار آنلاین، حداقل دیدی منصفانه و متعادل از شما به مردم میدهد و بسته به اندازه مشکل، زمان کافی، دیدی مثبت، صادقانه و دقیق از شما یا شرکت شما در اختیار عموم قرار خواهد داد .