روابطعمومی یکی از جدیدترین صنایعی است که مورد تهاجم تکنولوژی هوش مصنوعی واقع شده است. شاید گفته شود روابطعمومی در سال 1762 و زمانی آغاز شد که «بنجامین فرانکلین» از آن برای عرضه کسبوکار چاپخانهاش استفاده کرد. از آن زمان به بعد، روابطعمومی به موضوع ارتقاء و مدیریت مرتبط شده است.
هنگامیکه اصطلاح هوش مصنوعی (artificial intelligence) را میشنویم، اغلب به این فکر میکنیم که شبیه چیزی در فیلم ترمیناتور یا ماتریکس در حال تسخیر انسانها است. معنای هوش مصنوعی اصلاً این نیست! هوش مصنوعی فقط اجرای کارهای از قبل تعیینشده نیست، بلکه برای انجام کارها برنامهریزی شده است. برای مثال، عملکرد تکمیل خودکار موتور جستجو را در نظر بگیرید که کلماتی مرتبط با چیزی که تایپ میکنید را پیشنهاد میدهد تا نیاز نباشد قبل از دریافت کلمه مد نظرتان کل آن را تایپ کنید.
هوش مصنوعی از جایگاه ویژهای در روابطعمومی برخوردار است. بهعنوان مثال، تکنولوژیای مانند ربات گفتگو میتواند برای تقویت حضور یک شرکت در شبکههای اجتماعی سودمند باشد. اما هوش مصنوعی میتواند برای ایجاد همان پستهای شبکههای اجتماعی نیز استفاده شود و اینجاست که مرز میان بازاریابی و روابطعمومی شروع به محوشدن میکند.
هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی (AI) حوزهای از علوم کامپیوتر، ریاضیات و مهندسی است. هوش مصنوعی قادر است محیط خود را پردازش کرده، از این تعاملات بیاموزد و سپس از دانش کسب شده بشود برای اقدامکردن استفاده کند.
ما واقعاً نمیدانیم که چه اتفاقی برای هوش مصنوعی خواهد افتاد. دانشمندانی هستند که معتقدند هوش مصنوعی هیچ تأثیری بر مشاغل نخواهد گذاشت. بعضی دیگر میگویند هوش مصنوعی سبب ایجاد مشاغل بیشتری برای آنها میشود و بعضی از افراد گمان میکنند که هوش مصنوعی بهطور کلی جایگزین مشاغل میشود. در هر صورت، اکنون این اتفاق در حال رخ دادن است، برای مثال، رباتهای خبری مبتنی بر هوش مصنوعی داستانهایی مینویسند که هیچوقت قدیمی نمیشوند. ما شاهد آن هستیم که رباتهای گفتگو به مرکز پشتیبانی شرکتهای فناوری تبدیل میشوند. حتی از طریق دستیارهای مجازی مانند اَلِکسا با هم صحبت میکنیم. هوش مصنوعی در همین جا متوقف نمیشود؛ بلکه تولیدکنندگان خودرو، ارائهدهندگان خدمات بهداشتی و دارویی نیز از آن استفاده میکنند.
هوش مصنوعی، پتانسیل فراوانی برای تغییر نحوه زندگی، کار، بازی و ارتباطات ما با یکدیگر دارد. همچنین، فرصتهای جدید و بیشماری را برای متخصصان کسبوکار و رقبای آنها ایجاد میکند تا از طریق اتوماسیون بتوانند بهرهوری را بالا ببرند. اگر در حال حاضر پیادهسازی راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را در اقدامات ارتباطی سازمانتان در نظر نگرفته باشید، احتمالاً در طول زمان از رقابت عقب خواهید ماند؛ چون شرکتهای دیگر این کار را با موفقیت انجام خواهند داد.
هوش مصنوعی (AI) در روابطعمومی حائز اهمیت است؛ چون میتوانند به ما کمک کنند تا کارهای بسیار بیشتری انجام دهیم. یک مورد این است که میتواند کارهای خستهکننده مانند تماس با افراد، پیداکردن مشتریان یا ارسال دعوتنامه برای رویدادها را خودکارسازی کند. برای مثال، وقتی هوش مصنوعی، فردی را در فید شبکههای اجتماعی یک اینفلوئنسر شناسایی میکند که ممکن است به کمپین شما مرتبط باشد، به طور خودکار با او تماس برقرار میکند و اطلاعات بیشتری درباره شرکت شما در اختیار وی قرار میدهد.
هنوز نمیدانیم وقتی هوش مصنوعی خودآگاه شود چه اتفاقی خواهد افتاد، اما از خوشاقبالی ماست که تا آن زمان هوش مصنوعی کارهای زیادی برای آسانکردن زندگی ما انجام میدهد. اکنون سؤال این نیست که آیا باید نگران باشیم که هوش مصنوعی از ما باهوشتر میشود یا خیر؛ بلکه سؤال این است که چقدر سریع میتوانیم سازگار شویم و جلوتر باقی بمانیم؟
چالشهای پیادهسازی هوش مصنوعی:
پیادهسازی هوش مصنوعی در روابطعمومی مزایای بسیاری دارد اما چالشهایی نیز با آن همراه است. متداولترین چالش، مدیریت دادهها است. تمام محتوای هوش مصنوعی باید قبل از استفاده در آن بارگذاری شود. برای انجام این کار، هوش مصنوعی ممکن است به میلیونها مقاله نیاز داشته باشد. مسأله دیگر این است که اگر هوش مصنوعی بهدرستی برنامهریزی نشود، ممکن است نتایج سوگیرانه یا خطاهایی مانند موارد زیر را ایجاد کند: نقل قول اشتباه یا تولید اشتباهات تایپی یا تصحیح خودکار اطلاعات غلط که میتواند شرکت شما را بیاعتبار کند.
هوش مصنوعی (AI) هم مورد تحسین واقع شده و هم مورد انتقاد قرار گرفته است. هوش مصنوعی اغلب بهعنوان توانایی فکرکردن همانند انسان توصیف شده است، درحالی که دیگران میگویند هوش مصنوعی مشاغل را از افراد میگیرد. یکی از راههای کاستن این نقاط ضعف، افزایش درک و آگاهی در هر دو طرف است. یعنی، شرکتها باید بدانند هوش مصنوعی چطور عمل میکند و چه انتظاراتی باید از آن داشته باشند، ضمن اینکه کاربران باید با کاری که هوش مصنوعی انجام میدهد و اینکه چگونه به بهترین وجه با آنها تعامل کنند، آشنا شوند. صنعت روابطعمومی در یک وضعیت تغییر دائم قرار دارد، اما استراتژی روابطعمومی با کمک هوش مصنوعی و الگوریتمها کنترلپذیرتر شده است.