تعریف هویت بصری
هویت بصری متشکل از تمام تصاویر گرافیکی و اجزای «بصری» برند شما است. هر چیزی که مشتریان شما میتوانند ببینند و هر چیزی که با کسب و کارتان مرتبط باشد، میتواند بخشی از هویت بصری شما را تشکیل دهد. هویت بصری شامل نشان یا نماد، بستهبندی، وبسایت و حتی قالبهای ایمیل شما میشود.
دهها دارایی بصری مرتبط با برندهای مدرن وجود دارد و هرکدام نقشی در هویت برند شما دارند. نشان یا لوگوی شما نیز کمک میکند تا مشخص شود که فعالیت شرکت شما در چه حوزهای است و بلافاصله توجه مخاطب را به خود جلب میکند. همچنین تایپوگرافی شما عناصری از شخصیت و هویت برند شما را منتقل میکند.
هویت بصری در مقابل برندسازی
با این همه، هویت بصری چه تفاوتی با برندسازی اولیه یا هویت برند دارد؟ برندسازی یا هویت برند، به بیان کلی، به هر چیزی که شرکت شما هست اشاره دارد. بخش مهمی از این مفهوم، تصویر، رنگها و گرافیک استفاده شده توسط شما و غیره است.
هویت بصری برندسازیشده شما به تمام چیزهایی اشاره دارد که مشتری میتواند ببیند و به وسیله آن با شما ارتباط برقرار کند. دستورالعملهای برند به این امر اشاره دارد که شرکت شما به چه چیزی شهرت داشته، چه احساسی در تعامل با مشتریان دارد و چه نوع ویژگیهای منحصر به فردی را نشان میدهد.
دستورالعملهای برند و هویت بصری باید همسو با یکدیگر باشند. به طور مثال (Innocent Drink) هویت بصری سرزنده و جذابی دارد که با رنگهای روشن، طرحهای با دست کشیده شده و فونت عجیب غریب شناخته میشود.
اساس هویت این برند، سرگرمکننده است اما در عینحال توجه را به عناصر عمیقتر هدف شرکت، مانند استفاده از مواد سازگار با محیط زیست، جلب میکند.
هویت بصری به همه نشان میدهد که شرکت شما از بیرون چه چیزی است و هویت برند شما نشان می دهد که کسب و کار شما از درون چیست. هر دو مفهوم به منظور حفظ حضور درست، باید با یکدیگر همسو باشند.
هویت برند خود را چگونه تعریف میکنید؟
آیا برندتان سرزنده و جوان است یا بالغ و پیچیده؟ شخصیت برند شما، هر چند کوچک، باید در تمام جهات تصویر کسب و کار شما نفوذ کند. مشتریان شما چه کسانی هستند؟
با هویت بصری خود میخواهید چه نوع مخاطبینی را به دست آورید و آنها توسط چه تصاویری جذب شوند.
با وجود تمام این اطلاعات، میتوانید بر اساس این عناصر، کارخود را شروع کنید:
- پالت رنگ
شاید بتوان گفت پالت رنگ بدیهیترین بخش سیستم هویت بصری است که شما باید در هر استراتژی بازاریابی از آن استفاده کنید. در دنیای برندینگ، رنگ گویای عاطفه و احساس است. رنگهایی که انتخاب میکنید باید مختص برند شما باشند.شما میتوانید رنگهای خود را به هر چیزی که در دستورالعملهای برندتان قرار دارد، از لوگو تا طراحی وبسایت و حتی پویش یا کمپینهای بازاریابی رسانههای اجتماعی، اختصاص دهید.
- تایپوگرافی
انتخاب فونت یا قلم مناسب برای هویت بصری شما، از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا نقش مهمی در ایجاد تاثیر عاطفی بر مخاطبان ایفا میکنند. هنگامی که تایپوگرافی خود را انتخاب میکنید، به یاد داشته باشید که روانشناسی فونت را نیز در نظر بگیرید.
فونتها را تنها برای نشان تجاری یا لوگوی بررسی نکنید. به یاد داشته باشید که تمام فونتهای مورد استفاده در وبسایت، سرفصلها، ایمیلها و حتی برنامههای گوشی هوشمند نیز مهم هستند.
3.گرافیک
گرافیک به عنوان میزبانی برای تصاویر دیجیتالی است و شامل تمام جنبههای ساده هویت برند شما است. طرحهای گرافیکی میتوانند شامل اشکال ساده، نمادها، تصاویر در مقیاس کامل، اینفوگرافیکها (اطلاعات نگاشتها) و حتی تصاویری برای پستهای وبلاگ شما باشند.
- تصویرسازی
تصویرسازی، در هویت بصری شما شبیه گرافیک اما فراتر از اشکال و نمادهای اصلی است. تا حد امکان، در استفاده از عکس آرشیوی اکیداً خودداری کنید، اینگونه میتوانید منحصر به فرد بودن تصویر را حفظ کنید.
هنگام ایجاد دستورالعملهای بصری خود، دقیقاً نوع هویتی که میخواهید با عکسها، ویدیوها و تصاویر نشان دهید را برجسته کنید. حتی میتوانید به مواردی مانند نور و رنگهای پسزمینه توجه داشته باشید.
- داراییهای فیزیکی
داراییهای فیزیکی به محصولات آفلاین اشاره دارد که حاوی تصویر یا هویت شما است و اکثراً با مواردی مانند علائم، طراحی در ادارات و فروشگاههای خردهفروشی آغاز میگردد و میتوانند شامل مواردی چون بروشورهای چاپی، بنرها و ابزارهای تبلیغاتی برای رویدادها و کنفرانسها و مواردی مانند طرحبندی و طراحی فروشگاه شما نیز باشند. علاوه بر این، لباسهای کارکنان و بستهبندی محصولات شما نیز جزو داراییهای فیزیکی به حساب میآیند.
- لوگو یا نشان تجاری
لوگو از اولین ابزار زیبایی شناختیای است که مشتری برای شناسایی شما و شرکتتان از آن استفاده میکند و از بخشهای بسیار مهم برندینگ است؛ زیرا کل شخصیت و ارزشهای برند شما را در قالب یک تصویر ساده تعریف میکند. یک لوگوی خوب، قلب تپنده تمام کارهایی است که شما به عنوان برند انجام میدهید و حتی میتواند در مواردی مانند انتخاب رنگ برند نیز کمک کند.
چگونگی طراحی هویت بصری
یک هویت بصری خوب باعث میشود شرکت شما عالی به نظر برسد، اما در عینحال نقش مهمی در ایجاد ارتباطات عاطفی با مخاطبان هدف شما ایفا میکند. در صورت نداشتن یک هویت بصری قدرتمند، شما در افزایش وفاداری نسبت به آن برند دچار مشکل خواهید شد. بنابراین از کجا شروع کنید؟
گام اول: هویت برند خود را تعریف کنید.
گام دوم: به جنبه خلاقانه برند خود توجه کنید.
گام سوم: از جلوههای بصری فراتر بروید.
گام چهارم: ساده بگیرید.
گام پنجم: منحصر به فرد باشید، نه گیجکننده.
گام ششم: با چندین رسانه سازگار شوید.
گام هفتم: ثبات را حفظ کنید .