پرش به محتوا
  • سرآغاز
  • جدیدراه‌کارهای ما

      توانمندسازی دانشی

      • به‌روزرسانی و ارتقاء دانشی نیروها و سازمان‌ها • برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی و عمومی شخصی‌سازی‌شده • گفتگوها و تاک‌های تخصصی ارتباطات و رسانه •  مهارت‌‌افزایی تیم‌ها 

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      آکادمی رسانیوم

      پژوهش و توسعه

      • طراحی و اجرای انواع پژوهش‌ها • ارائه توصیه‌های کاربردی و مدیریتی کاملاً کاربردی منطبق بر سازمان یا کسب‌وکار شما • انجام نظرسنجی‌ها و پیمایش‌های مبتنی بر روش‌های علمی •  تهیه گزارش‌های ارزیابی عملکرد

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      استودیوی پژوهشی

      رویدادهای مسئله‌محور

      • طراحی خلاقانه و اجرای نوآورانۀ رویدادهای رسانه‌ای و ارتباطی • بازطراحی ارتباط سازمانی و ارتباط با مشتریان از طریق رویدادها

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      رویدادیتور

      مشاوره و راهبری تخصصی

      • راهبری کسب‌وکارهای رسانه‌ای •  مشاوره و طراحی رسانه‌ای کسب‌وکار •  برنامه‌ریزی و راهبرهای بازاریابی و تبلیغات

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      یاربوم

      ایده‌یابی، سناریونویسی و تولید محتوا

      • سناریونویسی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی • خلق محتواهای دانشی در حوزه رسانه • برنامه‌سازی

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      کارخانه تولید محتوا

      سامانه‌های خودکارسازی

      • طراحی و اجرای انواع سامانه‌های ارزیابی عملکرد • طراحی و پیاده‌سازی ساامنه‌های نظام پیشنهادات

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      مدیانیزه

      ایده‌یابی، سناریونویسی و تولید محتوا

      • سناریونویسی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی • خلق محتواهای دانشی در حوزه رسانه • برنامه‌سازی

      دراین‌باره بیشتر بدانید
      کارخانه تولید محتوا
  • جدیدمحتواها و منابع
      No content found
  • داستان ما
      No content found
  • تماس با ما
  • فرصت‌های کاری

استفاده از تفکر طراحی در روابط‌عمومی

  • admin
  • تیر 17, 1402

آخرین نوشته‌ها

  • فرم ثبت‌نام دوره چهارم مدرسه پژوهش کیفی

    1403/02/18 آکادمی رسانیوم
  • مدرسه پژوهش کیفی دوره چهارم، ترم اول

    1403/02/18 آکادمی رسانیوم, اخبار
  • شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

    1402/05/02 اخبار, مطالب, مکث
  • سه نکته برای توسعه پیام در جهت هدف برند

    1402/04/26 بلاگیوم
  • دوران پساکرونا، کار حضوری یا دورکاری

    1402/04/26 بلاگیوم
  • پنج مانع در مسیر بهتر نوشتن

    1402/04/26 بلاگیوم

دسته‌بندی‌ها

  • Resanium TV (15)
  • Uncategorized (3)
  • آکادمی رسانیوم (27)
  • اخبار (35)
  • استودیو پژوهشی رسانیوم (2)
  • بلاگیوم (103)
  • بولتن خبری و تحلیلی (16)
  • تب‌وتاب نوآوری (5)
  • تجربه‌خوانی (5)
  • دسته‌بندی نشده (5)
  • دوره‌های سفارشی (9)
  • دوره‌های مستقل (4)
  • دوشنبه‌های رسانیومی (31)
  • رشته‌های علوم ارتباطات (13)
  • سفرنامه‌خوانی (11)
  • کارخانه تولید محتوا (3)
  • گرا (4)
  • مطالب (8)
  • مقالات (6)
  • مقاله خوانی (15)
  • مکث (15)

روابط‌عمومی در واقع داشتن فهم کاملی از این است که مخاطب هدف شما کیست، چه چیزی می‌خواهد، به چه چیزی نیاز داشته و چه انتظارتی از شما دارد. همان‌طور که احتمالاً هر متخصص روابط‌عمومی می‌داند رسیدن به پاسخ این سؤالات کار آسانی نیست. مخاطبان همیشه در حال تغییر هستند؛ متخصصان روابط‌عمومی باید به‌دقت مشاهده‌گر و چابک باشند تا محتوایی را که تولید می‌کنند به دست مخاطبانشان رسانده و به نتایج مطلوب خود دست پیدا کنند.

گفت‌وگو در روابط‌عمومی تنها به‌معنی ارتباط‌گیری نیست؛ بلکه به ارتباط‌گیری برای رسیدن به یک هدف مشخص کسب‌وکاری دلالت دارد. فراتر از این، انتقال صرف پیام کافی نیست؛ پیام‌های شما باید نتیجه‌بخش بوده و اثری روی مخاطب بگذارند. بنابراین متخصصان روابط‌عمومی وظیفه دارند که هم ارتباط خوب و مناسبی برقرار کنند و هم تحلیل‌گران کسب‌وکاری دقیقی باشند. با این دیدگاه یک متخصص روابط‌عمومی باید دارای مجموعه‌ای از مهارت‌ها باشد که معمولاً ترکیب آن‌ها آسان نیست.

متخصصان روابط‌عمومی به‌طور فزاینده‌ای از تخصص سایر زمینه‌ها استفاده می‌کنند تا رویکردهای به‌کاررفته در حرفه خود را تقویت کنند. از جمله امیدوارکننده‌ترین آن‌ها، ادغام روابط‌عمومی با تفکر طراحی است که تجزیه و تحلیل رفتار مصرف‌کننده و برنامه‌ریزی راهبردی کسب‌وکار را برای توسعه کمپین‌های روابط‌عمومی ترکیب می‌کند.

تفکر طراحی در روابط‌عمومی چیست؟

تفکر طراحی رویکردی ایده‌پردازانه است که ریشه در طیف وسیعی از حرفه‌ها داشته و از آن‌ها سرچشمه می‌گیرد؛ از کارآفرینی گرفته تا توسعه وب. چیزی که اَشکال مختلف تفکر طراحی را متحد می‌کند تلاش برای تعریف و شکل‌دهی نوآروانه به تجربه مشتری در راستای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب است. تفکر طراحی مستلزم تدوین راهبردهایی توسط تیم‌های مرتبط با پروژه است که اول رفتار مشتری را تحت‌تأثیر قرار داده و سپس آن را به‌گونه‌ای تغییر دهد که اهداف تجاری و نیازهای مشتری را به طور متعادل پیش ببرد.

معمولاً این امر زمانی محقق می‌شود که تیم‌ها هدف موردنظر خود را بر اساس حل مشکلات مشتریان برنامه‌ریزی کنند. به‌طور مثال اگر هدف کسب‌وکار، راه‌اندازی موفق یک محصول جدید برای مراقبت از مو باشد، تفکر طراحی این پرسش را مطرح می‌کند که چگونه این محصول می‌تواند مشکلی شناسایی‌شده در بازار را برطرف کند.

از دیدگاه روابط‌عمومی مشکلی که در ابتدای راهبرد تفکر طراحی ایجاد شده است، در ارتباطات نیز مشکل ایجاد خواهد کرد. با بازگشت به مثال قبلی تفکر طراحی می‌تواند به تیم‌ها کمک کند تا با استفاده از همذات‌پنداری، راهبرد بهتری برای توسعه محصول ایجاد کنند و تشخیص دهند که چه کسانی تحت‌تأثیر آن شکافی در بازار هستند که این محصول قرار است پر کند.

سپس این فرایند به تلاشی برای درک دقیق نحوه تأثیرپذیری این گروه خاص از مخاطبان تبدیل خواهد شد. به‌عنوان مثال اگر این محصول برای تقویت مو یا جلوگیری از ریزش موی زنان طراحی شده باشد، رویکرد هم‌ذات‌پندارانه بر مشکلات عاطفی ناشی از ریزش مو در زنان تأکید می‌کند. بنابراین ارتباطات بر این پرسش متمرکز خواهد شد که چگونه می‌توان به مصرف‌کنندگانی دست یافت که قبلاً از محصولات مراقبت از مو استفاده کرده‌اند اما برایشان مؤثر نبوده و ناامید شده‌اند. این فرایند، تبدیل اطلاعات خشک کسب‌وکاری به روایتی انسان‌محور و دلسوزانه، برای استفاده از تفکر طراحی در روابط‌عمومی بنیادی است.

تفکر طراحی و تولید محتوا

همان‌طور که اشاره شد، تفکر طراحی اساساً تبدیل داده‌ها به روایت است. در این فرایند با مصرف‌کننده نه به‌عنوان یک واحد انسانی، بلکه به‌عنوان یک انسان متفکر و دارای حواس رفتار می‌شود. این تغییر نگاه، تیم‌های روابط‌عمومی را قادر می‌سازد تا کمپین‌هایی ایجاد کنند که هم با روحیات مخاطبان هدف سازگار بوده و هم اهداف تجاری را پیش ببرد.

تفکر طراحی در طول چرخه عمر پروژه _از تعریف مفهوم اولیه کمپین تا بررسی پسینی آن_  بسیار مفید بوده و اهمیت به‌سزایی دارد. غنی‌سازی فرایند تولید محتوا با استفاده از راهبردهای تفکر طراحی، هم تأثیر و هم کارایی فرایند توسعه کمپینتان را افزایش خواهد داد. به‌عنوان مثال اگر برای مؤسسه خیریه‌ای کار می‌کنید که می‌خواهد آگاهی از برند خود را بین والدین فرزندانی با نیازهای خاص افزایش دهد، بهتر است متوجه باشید که دسترسی به وب یک مشکل مهم است. بنابراین احتمالاً یکی از مهم‌ترین راهبردهای تیم شما تولید محتوایی است که کاملاً به‌شکل برخط قابل‌دسترسی باشد. استفاده از قالب‌های جایگزین مانند محتوای مناسب‌سازی‌شده برای متن‌خوان‌ها، محتوای دارای زیرنویس و دیگر فرم‌های مناسب افراد کم‌توان، کارایی پیام و رسانه را افزایش می‌دهد. از رویکرد تفکر طراحی برای طرح‌ریزی راهبرد ارتباطی استفاده می‌شود که مشکلی را حل کرده و آگاهی از برند و وفاداری مشتری به برند را به همراه خواهد داشت. مثلاً افرادی که نیاز به تسهیلات دسترسی دارند به احتمال زیاد از سازمانی حمایت می‌کنند که دسترسی را در اولویت قرار داده‌اند.

فهم رفتار مشتری

از آن‌جایی که تفکر طراحی تلاشی انسان‌محور است، فهم رفتار مصرف‌کننده اهمیت زیادی دارد. این یعنی نگاه‌کردن فراتر از داده‌های بازار برای شناخت ترندهای محبوب مصرف‌کننده که به نوبه خود می‌تواند بینشی عالی نسبت به نیازها و انتظارات آینده ارائه دهد. مثلاً گرایش‌های مصرف‌کننده امروزی تأکید روزافزون بر سلامت جسمی و روانی و همچنین مشارکت در جامعه، مسئولیت اجتماعی و پایداری را نشان می‌دهد. تیم‌های روابط‌عمومی که به چنین بینش‌هایی مجهز هستند می‌توانند از اصول تفکر طراحی برای شناسایی نحوه بازخورد مصرف‌کنندگان به پیام‌های سازگار با محیط زیست توجه کنند. سپس این نگرش می‌تواند به راهبردهای ارتباطاتی جدیدی منجر شده و تمایل مصرف‌کنندگان برای مباحثه آزاد را افزایش دهد.

راه‌های مختلفی وجود دارد که کسب‌وکارها و مسئولان ارتباط‌گیری می‌توانند با استفاده از آن‌ها رفتار مصرف‌کننده را بهتر درک کنند؛ یکی از این راه‌ها استفاده از اینفلوئنسرهاست. اینفلوئنسرها نه‌تنها به اکثریت مخاطبان هدف دسترسی دارند، بلکه آن‌ها را بهتر و شخصی‌تر درک می‌کنند. این درک می‌تواند شما را از کارهایی که مخاطبان تمایل به انجام آن دارند یا از آن پرهیز می‌کنند، آگاه سازد.

سخن پایانی

حوزه روابط‌عمومی همیشه پویا است؛ زیرا مخاطبان آن هرگز ساکن نیستند. با این حال تفکر طراحی رویکردی متمرکز بر افراد و آینده‌نگر است که می‌تواند کمپین‌های روابط‌عمومی شما را از همیشه کارآمدتر و مؤثرتر کند.

نشانک‌گذاری (0)

لطفا برای نشانک وارد شوید

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

سرفصل مطالب

مطالب مرتبط

فرم ثبت‌نام دوره چهارم مدرسه پژوهش کیفی

آکادمی رسانیوم 1403/02/18

بازگشت به صفحه معرفی دوره فرم پیش‌ثبت‌نام ترم اول مدرسه پژوهش کیفی "*" indicates required fields لطفا فیلدهای خواسته شده را کامل کنید.نام* نام خانوادگی* ایمیل* شماره تلفن همراه* مقطع…

خواندن
مدرسه پژوهش کیفی دوره چهارم، ترم اول

مدرسه پژوهش کیفی دوره چهارم، ترم اول

آکادمی رسانیوم اخبار 1403/02/18

این مدرسه در قالب ۴ ترم تحصیلی و ۶۰ ساعت آموزش کارگاهی به مدت ۳ ماه برگزار می‌شود. مدرس این مدرسه جناب آقای دکتر عبدالله گیویان از اساتید با تجربه این حوزه است که سابقه آموزش در ده‌ها دوره پژوهشی را در کارنامه خود دارد.​

خواندن
شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد

اخبار مطالب مکث 1402/05/02

شماره چهاردهم «مکث» منتشر شد! مکث، توقفی برای بیشترین‌ها! اهم مطالب این شماره:تولید بیانیه مطبوعاتی در قالب ویدئوده نکته برای موفقیت کنفرانس‌های ویدئوییایجاد کمپین‌های روابط‌عمومی با قابلیت دسترسی برای افراد…

خواندن

سه نکته برای توسعه پیام در جهت هدف برند

بلاگیوم 1402/04/26

این روزها مشتریان انتظار بیشتری از سازمان‌ها دارند. از موضع‌گیری در مورد مسائل اجتماعی گرفته تا پرداختن به مسئولیت‌های زیست‌محیطی، راهبرد اصلی سازمان می‌تواند باعث اعتماد به برند شود. به‌طور مثال به تعهد «پاتاگونیا» برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی که مورداستقبال همگان قرار گرفت یا به تلاش‌های سازمان«متا» برای اجتناب از موضع‌گیری و در نتیجه اجازه‌دادن به گسترش لفاظی‌های خشونت‌آمیز و نفرت‌انگیز در بسترهای فضای مجازی توجه کنید؛ هدف مهم است.

خواندن

دوران پساکرونا، کار حضوری یا دورکاری

بلاگیوم 1402/04/26

شیوع ویروس کرونا به‌طور قابل‌توجهی رویکرد سازمان‌ها را در انتخاب دورکاری یا کار در دفتر تغییر داد. برخی از سازمان‌ها دورکاری کامل و برخی دیگر مدل ترکیبی را انتخاب کردند؛ در مدل ترکیبی، کارمندان بیشتر روزها از خانه کار می‌کردند و تنها بعضی روزهای خاص در دفتر حضور داشتند.

خواندن

پنج مانع در مسیر بهتر نوشتن

بلاگیوم 1402/04/26

عوامل خارجی زیادی می‌توانند بر نوشته شما تأثیر بگذارند و جلوی ارتقای آن را بگیرند. یک مهلت زمانی کم یا یک کار نامشخص می‌تواند بهترین نویسندگان را هم غافلگیر کند. در این مقاله قرار است روی موانعی تمرکز کنیم که در مسیر نوشتن با آن‌ها مواجه می‌شویم. همه این‌ها تله‌هایی هستند که می‌توان به‌سادگی در آن‌ها گرفتار شد؛ اما می‌توانیم با کمی آگاهی و تفکر، راه خروج از آن‌ها را پیدا کنیم.

خواندن
Prevمطلب قبلیانتخاب سخنگوی مناسب برای سازمان
مطلب بعدیدلایل اهمیت راهبرد روابط‌عمومی داده‌محورNext

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

بخش‌های رسانیوم

آکادمی

استودیو پژوهشی

شارجت

مکتوبات

بلاگیوم

کارخانه تولید محتوا

یاربوم

درباره ما

خانواده ما

اهداف اصلی ما

بیانیه مأموریت

مخاطبین ما

شبکه‌های اجتماعی

Youtube Instagram Linkedin Telegram Cube

ایمیل

resanium.ir@gmail.com

شماره تماس

۰۹۳۰۹۶۶۵۶۵۵

نشانی

تهران،  خیابان آزادی، خیابان حبیب‌الله، بالاتر از میدان حسن حسینی،  ایستگاه نوآوری شریف، مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر آومیک، طبقه اول

© رسانیوم 1402 | 2023

ساخته شده با ❤️ | تمامی حقوق سایت متعلق به خودمونه و شما هم از خودمونید!