وقتی سرویس جهانی بی بی سی (BBC) با بررسی بازخوردها و نتیجه عملکرد محتوایی خود دریافت که ۷۰ درصد از مقالات منتشره، تنها در جذب 7 درصد مخاطبانش موثر بوده است. به بیان دیگر، اغلب کاری که خبرنگاران بی بی سی انجام داده بودند، کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.این کار پنج سال پیش انجام شد و از آن زمان تاکنون، اتاق خبر بی بی سی الگویی را اتخاذ کرده است که مخاطبان را در درجه نخست قرار میدهد (رویکرد بهکارگیری شش نیاز کاربران یا مخاطبان).
دیمیتری شیشکین، خبرنگار بی بی سی که این رویکرد را در بی بی سی پایه گذاشت، اخیراً با شرکتی کار میکند که تمرکزش روی تحلیل داده است و جدا از اصل خبر، به نیازهای مخاطبان نیز میپردازد. الگویی که وی به کار میگیرد، استفاده از ابزاری خاص برای شناسایی رویکرد کاربران و میزان توجه یا علاقه آنها به مطالب است. خبرنگاران میخواهند کارشان مورد توجه و استفاده کاربران باشد، نه آنکه نخوانده بماند.
شیشکین میگوید تجربه کارش در اتاقهای خبر به او نشان داده که باید مخاطب خود را پیدا کند، او را درک کند و دریابد که نیاز او چیست. همه این موارد در کنارهم، به تهیه و تولید مطلب برای مخاطب کمک بزرگی خواهد کرد.
راه حل چیست؟
در گذشته و حتی تا چندی پیش، عمده تمرکز اتاقهای خبر روی مطالب و مواردی بود که سردبیران و دبیران سرویسها، مورد نیاز تشخیص میدادند و بر حسب آن، مطلب تهیه میکردند. اما این روزها آنچه در خبرنگاری مدرن اهمیت دارد، مطالب و نکات دیگری را نیز در بر میگیرد؛ مثل این که چه رویکردی برای راهبردهای محتوایی مهم است؟در گذشته و حتی تا چندی پیش، عمده تمرکز اتاقهای خبر روی مطالب و مواردی بود که سردبیران و دبیران سرویسها، مورد نیاز تشخیص میدادند و بر حسب آن، مطلب تهیه میکردند. اما این روزها آنچه در خبرنگاری مدرن اهمیت دارد، مطالب و نکات دیگری را نیز در بر میگیرد؛ مثل این که چه رویکردی برای راهبردهای محتوایی مهم است؟
برای اتخاذ این نوع تصمیمها، سردبیران باید نخست درک کنند که نیاز حقیقی خوانندگان چیست. این بخش کار، دشوار است و تشخیص آن ممکن است برای اعضای تحریریه مشکل باشد. رایجترین مشکل آن است که اتاقهای خبر در اغلب موارد روزآمد کردن اخبار را بیش از اندازه انجام میدهند و شاید در مواردی به نیاز مخاطبان به انواع دیگر مطالب بیتوجهی میکنند. آنچه بیش از همه اهمیت دارد، آن است که خبرنگاران مطالب بیشتر و تکمیلی پیرامون موضوعاتی بنویسند که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. در حالی که بسیاری از موارد به این موضوع توجه کافی نمیکنند و در نتیجه از امکان تولید محتوای مفیدتر برای تعامل بیشتر با مخاطبان باز میمانند.