تیم علوم دادهای اکوباکس (Echobox)، در پژوهشی به دنبال یافتن پاسخ پرسشی ساده بودند: آیا گنجاندن شکلکها (Emojis) در پستهای فیسبوک(FaceBook) ارجاع ترافیک را برای ناشران افزایش میدهد؟ پاسخ این پرسش، پیچیدهتر از آن چیزی است که فکر میکنیم.
در این مقاله، 4 توصیه کلیدی به شما، پیرامون استفاده از شکلکها (Emojis) خواهیم داشت. اگر تا به حال برایتان سوال شده است که باید پستهای شبکههای اجتماعیمان، حاوی شکلک (Emojis) باشد یا نه، ادامه این مطلب را دنبال کنید!
1- آیا شکلکها (Emojis) باعث افزایش بازدید پست شما میشوند؟ بله؛ اما…
در مطالعه اکوباکس، هر پست فیسبوک هزار ناشر به 8 زبان مختلف، در طول 6 ماه تجزیه و تحلیل شدهاست: یعنی، حدود 5 میلیون پست. حدود 6 درصد از این پستها، دست کم، از یک شکلک (Emojis) استفاده میکردند.
پستهایی که حداقل دارای یک شکلک (Emojis) هستند؛ به طور قابل توجهی بهتر عمل میکنند و 29 درصد بیشتر از موارد فاقد شکلک (Emojis) مشاهده میشوند. این دادهها، دلیل بسیار خوبی جهت استفاده از شکلک (Emojis)، در پستها است. اما، قبل از اینکه صفحات اجتماعی شما از شکلک (Emojis) پر گردد؛ باید چند جنبه دیگر را نیز در نظر بگیرید. پرسش مهم بعدی این است که آیا استفاده زیاد از شکلک (Emojis) مفید است؟
2- …اما، بیشاز حد از شکلکها (Emojis) استفاده نکنید.
نتیجه دیگر این پژوهش، بیانگر قانون کاهش بازده است. در حقیقت، براساس این پژوهش، یک شکلک (Emojis) به تنهایی، در بهینهترین و بهترین حالت بود. این امر، میتواند به این دلیل باشد که شکلکها (Emojis) علاوه بر اینکه راهی برای برقراری ارتباط هستند؛ جنبه بصری متفاوتی را نیز به متنها میافزایند. در واقع، شکلکها (Emojis) را میتوان همچون طراحی گرافیکی در نظر گرفت: وجود عناصر زیاد، چشم مخاطب را گیج کرده و از پیامی که سعی در انتقال آن دارید جلوگیری میکند. دادههای این پژوهش نشان میدهد که کمتر، بسیار بیشتر است!
3- کدام Emojis عملکرد بهتری در جلب نظر مخاطب دارند؟
اگر ناشری هستید که قبلاً از شکلک (Emojis) در پستهای خود استفاده میکردید؛ این سؤال را از خود بپرسید: «چرا؟» از نظر بصری، پاسخ نسبتاً ساده به نظر میرسد: شکلکها (Emojis)، راهی عالی برای ارتباط احساسی با مخاطبان و بازاریابی محتوای شما هستند.
در این پژوهش، رایجترین شکلکها (Emojis) را در 4 دسته مجزا گروهبندی کردند و به مشاهده پستها پرداختند. جالب است که اگرچه این عناصر در جلوههای بصری بسیار مؤثر هستند (دست کم بیشتر از شکلکهای مُعَرِف فعالیتها)، اما به اندازه شکلکها (Emojis)ی نمادی مؤثر نیستند. البته حتی در داخل این گروهها نیز تفاوتهای قابل توجهی عملکردی وجود دارد.
ممکن است این ثأتیرات، مربوط به رنگ بصری جذابتر و چشمنوازتر این شکلکها علاوه بر کاربردشان باشد. همچنین این فرضیه را میتوان در نظر گرفت که برخی از شکلکها (Emojis)، مخاطب را به انجام عملی خاص مانند «کلیک کنید!» هدایت میکند؛ اما برای تأیید این فرضیه، به تجزیه و تحلیل عمیقتری نیاز است.
4- و در آخر، شکلکها (Emojis) را باید در کجا قرار دهیم؟!
نتایج این تحقیقات، نشان داده که بهترین مکان برای قرار دادن شکلک (ایموجی)، در انتهای پیامها است. چرا؟ به این علت که استفاده از علائم در انتهای پست، راهی عالی برای توصیف محتوای شما و یا دادن راهنمایی مشخص به خواننده جهت عمل به اقدامی است که میخواهید انجام دهد. از سوی دیگر، فراگیری استفاده از شکلکهای (Emojis) رایج (مانند لبخند و…) نیز مهم است: هرچه ناشران بیشتری از شکلکهای (ایموجی) یکسان استفاده کنند؛ تشخیص تمایز برند شما از دیگر رقبا، کمتر خواهد بود.