افراد مختلف به دنبال دیدن ویژگیهای گوناگونی در رهبر خود هستند. بعضی مایلاند رئیس آنها فردی آرام باشد، درحالیکه بعضی دیگر به دنبال رئیسی سختگیرند تا آنها را تحتفشار بگذارد؛ اما بهترین رهبران تلاش میکنند تا ترکیبی از این ویژگیها را در خود داشته باشند. امروزه برای رهبران ضروری است که میان ویژگیهای مختلف خود تعادل ایجاد کنند. این مقاله به شش ویژگی یک رئیس خوب از دید اعضای گروه او میپردازد.
رئیس خوب بودن حیاتی است
امروزه به نظر میرسد که مردم در سراسر جهان برای شغل و حرفه خود اهمیت کمتری قائلاند، بنابراین افراد بیشتری آماده استعفا از شغل خود هستند. همچنین این نکته اهمیت «رئیس خوب» بودن را نشان میدهد؛ زیرا طبق تحقیقات گستردهی موسسه «گالوپ» (Gallup Inc)، مدیران، دلیل اصلی رخ دادن هفتاد درصد اختلافات در تعاملات میان کارکنان خود هستند.
باوجود تمام اختلاف سلیقهها، خصوصیات مشترکی وجود دارد که اعضای هر گروه از رئیس خود انتظار دارند. اگر فردی بیشتر این ویژگیها را نداشته باشد، اعضای گروه او به دنبال شغل جدید با رئیس دلخواه خواهند رفت.
۶ ویژگی یک رئیس خوب از دید اعضای گروه
بهعنوان رهبر گروه، تمرکز شما باید روی پیشرفت کل گروه و همچنین رشد تکتک اعضای گروه باشد. کارکنان مشتاقانه منتظر کار کردن با رهبران عادل و دلسوز هستند. رویکرد شما میتواند با توجه به جنبههای مختلف، اعم از نیازهای سازمان، سبک شخصی شما و گروهی که با آن کار میکنید، تغییر کند؛ اما اساساً هر رهبر باید دارای یک سری ویژگی بنیادی باشد.
در اینجا شش ویژگی ذکر شده است که شما را بهعنوان یک رئیس، در رسیدن به نتایج مؤثر و سازنده یاری میرساند.
۱. امنیت شغلی برای کارکنان خود فراهم میکند
بهترین راهکار برای اینکه به اعضای گروه خود نشان دهید به رفاه آنها اهمیت میدهید، درنظرگرفتن مزایای عالی در چارچوب دستورالعملهای سازمانی برای آنها است. با انجام دادن این کار، شما امنیت شغلی میان کارکنان خود ایجاد میکنید. این نکته زمانی که کارکنان با چالشهای دورکاری مواجه میشوند، ضرورت بیشتری پیدا میکند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که کارکنان از تمامی مزایای لازم برای عملکرد بهتر، برخوردار هستند. این مزایا شامل موارد زیر است: امنیت اجتماعی، پاداش، مرخصی استعلاجی با حقوق، مرخصی منعطف، بیمه درمانی، حمایت از فرزند آوری و فرزندخواندگی، حمایت از ادامه تحصیل کارکنان و اعطای وام دانشجویی. همچنین در دوران همهگیری کرونا نیاز کارکنان به دریافت حمایتهای روحی و روانی افزایش یافته است. طبق مقالهای که توسط مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سال ۲۰۲۲ به چاپ رسید کارفرمایان باید نسبت به گذشته انعطافپذیرتر باشند.
2. ارتباط برقرارکنندهی خوب
طبق آمار سایت «تایم داکتر» (TimeDoctor) ، ۸۸ درصد از کارکنان اذعان دارند، اولویت اول آنها این است که رئیسشان شنونده خوبی باشد؛ درحالیکه تنها ۶۰ درصد از آنها رئیسی با چنین خصوصیتی دارند. توانایی خوب گوشدادن و پاسخگویی صادقانه به کارکنان زمینهساز افزایش مشارکت و بازدهی آنها است و همچنین این امر راهی مناسب برای برقراری ارتباط میان کارفرما و کارکنان ایجاد میکند.
اعضای گروه شما باید متوجه باشند هرلحظه که بخواهند میتوانند نظر خود را با شما مطرح کنند این امر موجب کارایی بهتر گروه میشود چراکه اعضای آن میتوانند آزادانه، در محیطی امن به بیان و پردازش ایدههای مفید خود بپردازند.
۳. مهارتهای سازماندهی
مهارتهای سازماندهی اغلب در بحثهای مرتبط با مقوله رهبری نادیده گرفته میشود. وظیفه رهبر یک گروه صرفاً به نتیجه رساندن کارهای زیردستانش نیست، بلکه او وظیفه برنامهریزی، مدیریت و هماهنگی کار گروهش را نیز بر عهده دارد.
زمانیکه برنامه، اهداف و استراتژیهای گروه را مشخص کرده و پیش روی خود گذاشتید، اجرای آن و رسیدن به عملکرد مطلوب آسانتر میشود. همچنین این امر کمک میکند تا کارکنان به شکلی بهینه، طبق نقشی که شما برای آنها در نظر گرفتید، عمل کنند.
سازماندهی مطلوب و مشخص بودن برنامه کاری، سردرگمی کارکنان را به حداقل میرساند و همچنین وظایف هر فرد را مشخص میکند. شما میتوانید از دستگاههایی برای ایجاد این نظم و یا راهنمایی بهتر اعضا استفاده کنید. این روش برای سازماندهی در ابتدا امری زمانبر است، اما پس از مدتی متوجه خواهید شد که چه مقدار در پیشبرد اوضاع مفید است.
۴. رفتار بیطرفانه
یک رهبر موفق با تمام اعضای گروه خود به شکلی بیطرفانه رفتار میکند. رهبرانی که به عدهای خاص از کارکنان خود بها میدهند، به پویایی اعضا آسیب میرسانند زیرا با دیده نشدن تلاش آنها از سوی کارفرما، دلسرد و ناامید میشوند.
شناخت خوب کارکنان توسط رهبر گروه، نقش کلیدی در تقویت روحیه و کارایی کارکنان دارد. رهبر گروه با منصف بودن نسبت به تلاشهای کارکنان، آنها را برای نشان دادن عملکردی بهتر در آینده، ترغیب میکند.
باید به این نکته توجه کرد که عادل و سختگیر بودن دو مقوله متفاوتاند و نباید آنها را یکی دانست. عادل بودن به این معنا است که شما به هیچکس در گروه خود امتیاز خاصی نمیدهید؛ که نتیجه آن ایجاد ارتباطات شفاف و پویا در گروه شما است.
۵. قابلاعتماد
وجود اعتماد میان اعضای هر گروه برای بقای آن حیاتی است. شما باید خطوط ارتباطی شفافی داشته باشید و به کارمندان خود نشان دهید که صلاح آنها را میخواهید و در تلاش هستید به آنها کمک کنید تا عملکرد بهتری داشته باشند.
باید منصفانه با کارکنان رفتار کنید تا احساس امنیت کنند و بتوانند بر وظیفهی خود تمرکز کنند. اگر احساس کنند که با آنها ناعادلانه رفتار میشود، در هیچ موردی به شما اعتماد نخواهند کرد و ممکن است اطلاعات مهمی را از شما مخفی کرده و یا در مواقع ضروری از کمک به شما دریغ کنند.
۶. از اشتباهات خود درس میگیرد
رهبر تیمی که از اشتباهاتش درس نمیگیرد در بلندمدت به گروه خود آسیب میرساند. رهبران ابتدا باید یادگیرندههای خوبی باشند. باید اشتباهات خود را بپذیرند و سعی کنند از آنها درس بگیرند تا در آینده آن اشتباهات را تکرار نکنند.
به اعضای گروه خود اجازه دهید تا اشتباهات شما را شناسایی کنند. این کار موجب میشود اعضای گروهتان با شما احساس صمیمیت کرده و رابطه میان شما به یک رابطه دوستانه تبدیل شود.
انعطافپذیر باشید و چالشهای جدید را بپذیرید حتی اگر در انجام دادن آنها شکست بخوردید. بدانید که فرصت جبران دارید و همیشه گروه شما در کنارتان خواهند بود.