این روزها اهمیت متحدشدن واحدهای روابطعمومی و بازاریابی تقریباً پذیرفته شده است، اما میتوان واحدهای دیگر را نیز برای پروش آنها همراه کرد؛ مانند واحد منابع انسانی. ترکیب اقدامات منابع انسانی و روابطعمومی باعث بهبود جایگاه شرکت شما در جامعه، انسجامبخشیدن به فرایند پیامرسانی، جذب استعدادهای تازهنفس، و جلوگیری از خروج کارکنان از سازمان میشود که مجموع این نتایج، کاهش هزینههای عملیاتی را در پی خواهد داشت.
روابطعمومی
ما روابطعمومی را اینطور تعریف میکنیم: مدیریت راهبردی روابط یک سازمان با مخاطبان مختلف آن، از طریق استفاده از ارتباطات برای دستیابی به درک متقابل، تحقق اهداف سازمانی و خدمت به منافع عمومی.
استفاده از روابطعمومی در مدیریت روابط شرکت با مخاطبان و ذینفعانش ضروری است. متخصصان این حوزه با استفاده از روابط رسانهای، تعامل با مخاطبان در رسانههای اجتماعی و واکنش فعالانه و مناسب در بحرانها تصویر مثبتی از خود را خلق و حفظ میکنند.
منابع انسانی
وبسایتهای پربازدید استخدامی، منابع انسانی را واحدی در محیط کار تعریف میکنند که بر مهمترین دارایی شرکت یعنی کارمندان تمرکز دارد. منابع انسانی باید پیگیر رضایت و سطح درگیری کارکنان باشند تا از اینکه هر کدامشان منابع لازم برای انجام وظایف محوله را دارند اطمینان حاصل کنند. واحد منابع انسانی مسئول کارکنان، روابط بین آنها و حفظ و ارتقاء فرهنگ محیط کار است. این واحد مسئولیت جذب استعدادها، استخدام، اخراج، آموزش، ارتقاء مهارتها، اجرای سیاستها، تنظیم مزایای سازمان و فیشهای حقوقی، تطبیق مقررات دولتی، الزامات قانونی و امنیت سازمان را بر عهده دارد و به کارمندان برای حلکردن درگیریها و نگرانیهایشان کمک میکند.
همپوشانی بین روابطعمومی و منابع انسانی
برندینگ کارفرما
برندینگ کارفرما یکی از اصلیترین نقاط همپوشانی روابطعمومی و منابع انسانی است؛ این بخش شامل پیامهایی است که فرهنگ شرکت را توسعه داده و ارزشها، بیانیه مأموریت و شهرت سازمان را بهعنوان یک کارفرمای سطح بالا تعریف میکند. این بیانیه، مخاطب را متوجه ارزشهای سازمان کرده و افراد متخصص و مناسب برای سازمان را جذب خود میکند. این افراد امیدوار خواهند بود که فرهنگ و ارزشهای سازمان، نیازهای آنها را برآورده کند.
یکی از اهداف اصلی منابع انسانی استخدام کارمندی است که ارزشهای شرکت را توسعه دهد. با راهنماییهای روابطعمومی، منابع انسانی میتواند از قابلیت پیامرسانی قدرتمند استفاده کند تا افراد متخصص و علاقهمند به چشماندازهای شغلی سازمان را جذب کند.
در مصاحبهای با امی فورسایت (Amy Forsythe) مسئول روابطعمومی واحد انتظامی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و نویسنده کتاب «قهرمانان اینجا زندگی میکنند» درباره ارتباط روابطعمومی و منابع انسانی میگوید:
«روابطعمومی و منابع انسانی با یکدیگر همکاری میکنند؛ زیرا اگر روابطعمومی داستان افتخار، میهنپرستی و خدمت به کشور را بازگو نکند، استخدامکنندگان نمیتوانند استعدادهای برتر را جذب کنند. ما در نیروی دریایی و ارتش، تولیدکنندگان محتوای برجسته زیادی داریم. افرادی که مفتخر به خدمت بوده و روایتهای روزانهشان را به اشتراک میگذارند.»
طبق یکی از مقالات «بولداگ ریپورتر» (Bulldog Reporter) که «ویسلی کریسین» (Wesley Cherisien) آن را نوشته، برندینگ کارفرما قادر است:
- از طریق رهبری، نوآوری را به تصویر بکشد.
- حمایت خود از جامعه کارکنان و مشتریان را نشان دهد.
- با کارمندان همدلی کند.
- با مخاطبان تعامل کند.
چرا برندسازی کارفرما مهم است؟
- 68 درصد نسل هزاره، بیش از 12 درصد نسل زد و 20 درصد بیبیبومرها (نسل انفجار زاد و ولد) قبل از درخواست برای استخدام در یک سازمان، ویژگیهای اجتماعی سازمان را بررسی میکنند.
- 66 درصد از افراد جویای شغل، علاقهمند هستند که در مورد فرهنگ و ارزشهای سازمان اطلاع داشته باشند.
- 69 درصد از متقاضیان، بیکاری را به کار در شرکتهایی که کارفرمای آن شهرت بدی در برخورد با کارمندان دارد ترجیح می دهند.
ارتباطات بین کارکنان
یکی دیگر از نقاط همپوشانی مهم بین واحدهای روابطعمومی و منابع انسانی ارتباطات بین کارکنان است. هر دو واحد با این هدف کار میکنند که مطمئن شوند کارکنان، کاربلد، درگیر و باانگیزه هستند. روابطعمومی میتواند فرایند انتقال پیامها و رویدادهای داخلی را ارتقاء بخشد. کارکنان باید در مورد اخبار شرکت، کاهش کارکنان، استخدام افراد جدید، دعوت به تیمسازی یا رویدادهای اجتماعی که نیاز به برنامهریزی تیم مدیریت انسانی دارند، بهروز باشند.
ارتباطات بین کارکنان بهطور فزایندهای در زمان وقوع بحران اهمیت دارد. روابطعمومی و منابع انسانی باید همکاری کرده و تضمین کنند که پیامهای داخلی و خارجی به شکل منسجمی منتقل میشوند. شفافیت در انتقال پیام به کارکنان در بازههای زمانی پراسترس و تنشزا، اثر بحران بر شهرت شرکت و روحیه کارکنان را کاهش میدهد.
کارشناس ارتباطات بحران، همبنیانگذار و مدیرعامل C4CS و LLC یعنی الیور اشمیت به سازمانهایی در بیش از 40 کشور کمک کرده تا برای بحران آماده شوند، واکنش مناسب نشان دهند و به شکل موفقیتآمیزی آنها را حل کنند. او اظهار داشت که موقعیتهای بحرانی نیاز به برنامهای دارند که شامل هر دو نوع ارتباطات خارجی و خارجی باشد.
او میگوید: «هر زمان که موضوعی را ارائه میدهم، بهوضوح به این نکته اشاره میکنم که برقراری ارتباطات داخلی، کلید مدیریت مؤثر هر بحرانی است. اگر نتوانم در داخل سازمان خودم برای مشکلات برنامهریزی کنم، نمیتوانم با موفقیت بحران را پشت سر بگذارم.»
نمیتوان حفظ روحیه کارکنان در زمان بحران را نادیده گرفت. کارکنان شما بهترین سرمایههای شما هستند؛ آنها ممکن است بیش از حد کار کرده یا درمورد آینده شرکت، نگرانی قابلدرکی داشته باشند. آخرین اقدامی که ممکن است بخواهید در بازه زمانی بحران یا ضربه به شهرت سازمانتان انجام دهید، قبول فشار استخدام کارمندانی جدید است. با ایجاد یک رابطه ارزشمند با ارتباطات دقیق و مستمر، دیگر نیازی نیست که نگران از دست دادن کارکنانتان باشید.
اهداف مشترک روابطعمومی و منابع انسانی
فراتر از وظایف مشترک مرتبط با ارتباطات داخلی و خارجی، روابطعمومی و منابع انسانی اهداف مشترکی نیز دارند؛ بعضی از رایجترین این اهداف عبارتند از:
- جذب و حفظ افراد مستعد: هر دو واحد سعی دارند تصویر مثبتی از سازمان نشان دهند تا بتوانند کارکنانی بااستعداد را جذب و حفظ کنند. این کارکنان به همه بخشهای سازمان منفعت میبخشند. اگر کارمند جدید سابقه کاری قابلتوجهی داشته باشد، ممکن است فرصتی عالی برای انتشار خبر مربوط به جذب استعداد در سازمان ایجاد کند.
- ارتقاء فرهنگ مثبت شرکت: روابطعمومی و منابع انسانی تلاش میکنند تا فرهنگی در سازمان خلق کنند که موجب رضایتمندی، درگیری در کار و بهرهوری باشد. روابطعمومی در ترویج فرهنگ و ارزشهای شرکت در جامعه مشارکت دارد. منابع انسانی ابتکاراتی را ارتقاء داده و اجرایی میکند که باعث رفاه و رشد کارمندان میشود. این کار حفظ کارمند و تصور آینده او با سازمان را امکانپذیر میکند.
- مدیریت بحران و خطرات شهرت: روابطعمومی و منابع انسانی برای مدیریت بحران و خطرات شهرت که روی وجهه شرکت و روحیه کارکنان اثرگذار است، همکاری میکنند. به وسیله راهبردهای مؤثر در ارتباطات بحران و مدیریت نگرانی کارمندان در این مواقع، روابطعمومی و منابع انسانی میتوانند اثر منفی بحران بر کسبوکار را کاهش دهند.
همپوشانی وظایف روابطعمومی و منابع انسانی، اهمیت کار گروهی بخشهای مختلف در راستای رسیدن به اهداف سازمان را برجسته میکند. اگر بخشهای روابطعمومی و منابع انسانی همکاری کنند، میتوانند برای بهبود وجهه شرکت، جذب و حفظ استعدادها و ایجاد یک محیط کاری مثبت، راهبرد منسجم و مؤثرتری را خلق کنند.
همکاری ضروری بین روابطعمومی و منابع انسانی
امروزه در چشمانداز رقابتی کسبوکار، برندسازی برای تمایز سازمانها و جذب افراد متخصص ضروری است. منابع انسانی و روابطعمومی نقش تعیینکنندهای در ایجاد و حفظ شهرت برند بازی میکنند. این دو بخش به وسیله همکاری و همسوکردن تلاشهایشان، میتوانند ارتباط مؤثری بین کارمندان و ذینفعان خارجی برقرار کنند، ارزشها و فرهنگ شرکت را نمایش داده و سازمان را بهعنوان یک کارفرمای درجه یک نشان دهند. در یک محیط کسبوکاری پرشتاب، همکاری مؤثر بین منابع انسانی و روابطعمومی برای حفظ برندی قوی و هدایت موفق سازمان ضروری است.