صنعت پخش و نمایش آنلاین، یک صنعت رقابتی است. با این وجود، «نتفلیکس» چگونه در صنعتی که رقیبانش بهسرعت از یکدیگر پیشی میگیرند، جلوتر از بقیه حرکت میکند؟
در این مطلب، به اقدامات نتفلیکس در تدوین استراتژی روابطعمومی شرکت میپردازیم. نتفلیکس با توسعه یک فرهنگ جهانی در بازارهای مختلف در مدیریت روابطعمومی خود، در زمینه تغییر چشمانداز رسانهای بیش از پیش مطرح خواهد بود.
متحول کردن صنعت تفریح و سرگرمی
مهمترین عامل موفقیت نتفلیکس، تغییر شیوه تماشای فیلم و تلویزیون در افراد بوده است. این شرکت شیوه استفاده از رسانهها را تغییر داد و برای افراد این امکان را فراهم کرد تا خودشان انتخاب کنند که میخواهند چه برنامهای را، چگونه و در چه زمانی تماشا کنند.
محتوای نتفلیکس به افراد اجازه میدهد تا هر زمان که بخواهند، بتوانند برنامههای مورد علاقه خود را تماشا کنند. دنیایی از محتوا بهصورت آنلاین وجود دارد و نتفلیکس شیوهای برای جستجوی کل این محتوا ایجاد کرده است که در نتفلیکس هیچ تبلیغاتی وجود ندارد که برنامهها را قطع کند و این امر آن را نسبت به سایر برنامههای تلویزیون منحصربهفرد کرده است.
نتفلیکس با نوآوری مستمر و ارائه طرحهای خاص، مشتریان خود را حفظ کرده و سبب ادامه استفاده آنها از خدمات این شرکت شده است. همچنین، اخیراً بازیهایی ارائه داد که فقط مشتریانش امکان دسترسی به آنها را داشتند. این فرهنگ نوآوری، دلیل عملکرد خوب شرکت است؛ یعنی خدمات و محتوایی تولید میکند که همواره مشتریانش را در اولویت قرار میدهد.
حمایت از تنوع و مشارکت بدون تبعیض
تمامی برنامههای سرویس پخش و نمایش دارای تنوع هستند. آنها مجموعهای فوقالعاده از برنامهها دارند که به دلیل گستره بینالمللی، طیف متنوعی از برنامههایی را دارند که هدفشان ترویج محتوای چندفرهنگی جهان است. نتفلیکس این دستور کار را با ایجاد تیمی پیش برده که تضمین میکنند برنامهها دقیقاً منعکسکننده نظرات، خلاقیت، مذاهب، فرهنگها، نژادها و هویتهای مختلف است.
حمایت از تنوع در نتفلیکس، روشی است که همه افراد این فرصت را دارند تا خودشان باشند و در چشمانداز رسانهای نشان داده شوند. برای اطمینان از اینکه صدای همه افراد شنیده خواهد شد، حمایت از مشارکت بدون تبعیض، ضروری بوده و تأکیدی بر این معناست که مخاطبان در انتخاب زندگی خود حق اظهارنظر دارند.
شاید نتفلیکس سفر خود را به عنوان یک شرکت آمریکایی شروع کرده باشد، اما با تمرکز بر تنوع و مشارکت بدون تبعیض، به یک شرکت جهانی تبدیل شده است. نتفلیکس با افزایش شبکه مشترکان خود، آگاهی و دانش فرهنگهای مختلف را نیز گسترش داده است. این نخستین باری است که مخاطبان، شاهد تولید طیف گستردهای از برنامههای بینالمللی هستند که همگی در یک پلتفرم، قابلدسترس است. بیتردید، این امر پیشرفت بزرگی برای فرهنگهای جهانی محسوب میشود.
رسیدگی سریع و بیپرده به مسائل عمومی
مانند هر سازمان و شرکت دیگری، در نتفلیکس هم مسائلی به وجود میآید که ممکن است واکنش نامناسبی نسبت به برند ایجاد کند. نتفلیکس یک شرکت جهانی و دارای مخاطبان بینالمللی است. اطلاعات و نظرات زیادی در خصوص این شرکت و محصولات آن بهصورت آنلاین به اشتراک گذاشته میشود. اگر به هر مسألهای رسیدگی نشود ممکن است دست به دست در فضای مجازی بچرخد و مشکلات بزرگی ایجاد کند.
حمایت کارمندان از فرهنگ شرکت
بسیاری از افرادی که در نتفلیکس کار میکنند، ساختارهای شفاف و گویای شرکت را تأیید کردهاند. جالبترین شعار در نتفلیکس «نادیدهگرفتن قوانین» است. با وجود چنین دستورالعمل جسورانهای، نتفلیکس از کارمندان خود حمایت میکند تا این فرهنگ را بهمنظور ترویج نوآوری در میان اعضای شرکت بپذیرند.
بهترین شیوه برای رشد برند از طریق کارمندان است. برای کارمندان تغییر این موضوع مهم است تا احساس خوبی نسبت به شرکتی که در آن کار میکنند داشته باشند. با توجه به اینکه کارمندان در خصوص حمایت از برند تعابیر خودشان را دارند، فرهنگ شرکت، کلید موفقیت در بسیاری از صنایع است.
کارمندان نتفلیکس بهترین حامیان برند شرکت هستند. تدابیر این شرکت متفاوت اما بسیار کارآمد است. به همین دلیل، نتفلیکس فعالانه با کارمندان شرکت ارتباط برقرار میکند. آنها کارمندانشان را در همه حوزهها بهکار گرفتهاند؛ از بخش تجربه مشتریان گرفته تا امور استخدامی و نکته مهم اینجاست که همه آنها از این سطح از شفافیت بیسابقه رضایت دارند.
از آنجایی که امروزه اینترنت همه چیز را تغییر داده، بهروزماندن با تغییرات صنعت بسیار بااهمیت است. در این بین، نحوه تعامل شرکتها با مشتریان و عموم مردم در توسعه کسبوکار آنها بسیار مهم است. بسیاری از شرکتها این کار را به خوبی انجام نمیدهند و خود را به شیوههای سنتی ارتباطات محدود میکنند. شرکتهایی که در حوزه عمومی فعالیت میکنند باید با مردم، مقامات دولتی و رسانهها تعامل داشته باشند تا پیشرفت کنند.
روابطعمومی و مسئولیت شرکتها بخشی از کسبوکار هستند که اغلب نادیده گرفته میشوند. با تغییر شکل آینده رسانهها و در نتیجه تغییر محیط، آگاهی از آن چه در جهان میگذرد اهمیت زیادی پیدا کرده است. سازمانهایی مانند نتفلیکس مسئولیت اقدامات خود را میپذیرند. کسبوکارها باید به روابطعمومی بهعنوان بخش جداییناپذیر استراتژیهای خود بنگرند، چون تصمیمی که در حال حاضر شاید بیاهمیت به نظر برسد، میتواند تأثیر زیادی بر آینده داشته باشد.