هنگامی که با نسلهایی به جز نسل خودمان ارتباط برقرار میکنیم، نباید اجازه دهیم سوگیریها یا تصورات قبلی، ذهنیتمان را تحتتأثیر قرار دهند. تعامل با افرادی که خارج از گروه سنی خودمان هستند میتواند به دانستهها یا زاویه دیدهای جدید منجر شود. متأسفانه برداشت اشتباه نسلها از یکدیگر همیشه وجود داشته است.
پیچیدگیهای نسلی در ارتباطات
در اینجا قرار است در مورد پیچیدگیهای ارتباطگیری با نسلهای مختلف چه در محیط کار (داخلی) و چه در تعاملات بیرونی صحبت کنیم. شما باید علاوه بر رعایت احتیاط در ارتباطگیری با کارمندان خود، در برقراری ارتباط با افرادی که میخواهید محصولات یا خدماتتان را به آنها بفروشید نیز محتاط باشید. باید احترام و درک خود را نشان دهید (و از تفکرات غالب دوری کنید) و به آنها نشان دهید که به خواستهها و نیازهایشان آگاه هستید. نباید به مفروضات اشتباه یا سوگیریها اجازه دهید تا در نحوه تعامل شما با این نسل اثر بگذارند.
وقتی ارتباط برقرار میکنید (داخلی، خارجی یا از طریق رسانه)، نوع ارتباطگیری شما میتواند برای گروههای سنی مختلف در نسلهای متفاوت کاملاً متمایز باشد. اما قبل از بررسی عمیقتر این پیچیدگیها، نسلهای متفاوت و بازه زمانی هر یک را مرور میکنیم:
- بیبیبومرها: بین سالهای ۱۳۲۴ تا ۱۳۴۲ متولد شدهاند.
- نسل ایکس: بین سالهای ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۸ متولد شدهاند.
- نسل هزاره: بین سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۴ متولد شدهاند.
- نسل زد: بعد از سال ۱۳۷۴ متولد شدهاند.
تصورات قبلی از نسلها چطور میتواند روی فضای کار شما اثر بگذارد؟
با ادامه اشتغال به کار افراد مسن احتمالاً فضای کار شما شامل افرادی از بیبیبومرها گرفته تا نسل زد است.
بهتر است هر نسل را دقیقتر بشناسیم و نوع کار آنها را بررسی کنیم. به این وسیله میتوانید ببینید چطور هر گروه سنی، تجربیات زندگی و کار خود را در هم آمیخته و به نفع سازمان به کار میگیرد. میتوانید نسلها را به واسطه نوع کار و دیدگاههای متفاوت از هم جدا کنید؛ با این حال بعضی از ویژگیها نیز بین آنها مشترک است. درک نسلها برای داشتن فضای کاری منسجم ضروری مینماید.
- بیبیبومرها: این نسل هنوز یک چهارم جمعیت فعال را تشکیل میدهد. این گروه سالهای جنگ ویتنام و عصر حقوق مدنی را از سر گذراندهاند و از صحبت در مورد افکارشان نمیترسند. از نظر سبک کار ترجیح میدهند ارتباطات چهره به چهره و شخصیتری داشته باشند تا اینکه به آخرین فناوریها تکیه کنند. آنها از تلفن همراه و ایمیل متنفر نیستند؛ اما شیوههای شخصیتری را میپسندند.
- نسل ایکس: این نسل در طرز فکر و عمل خود رسمی و مستقل هستند. نسل ایکس از نسلهای اولی هستند که پدر و مادر کارمند را تجربه کردهاند. آنها در دوران شکوفایی انقلاب دیجیتال رشد کردهاند و در امور روزمره از فناوری بهعنوان دوست و همراه خود استفاده میکنند.
- نسل هزاره: رشد ناگهانی اینترنت و عواقب آن عمیقاً بر این نسل اثر گذاشته است. این نسل بهخوبی میتوانند چند کار را بهطور همزمان انجام دهند و به شکل منعطفی با ابزارهای ارتباطی کار کنند. آنها از صحبت در محیط کار نمیترسند و تمایل دارند در مورد وظایف کاری سریعاً بازخورد بگیرند.
- نسل زد: این نسل بهتازگی وارد فضای کاری شده است. اما اگر فکر میکنید که نسل هزاره با فناوری درگیری زیاد داشته، باید بگوییم نسل زد از زمان تولد اینترنت و ابزارهای دیجیتال را در اختیار داشته است. به همین دلیل خیلی سریع اطلاعات را پردازش میکند و به دنبال نتایج فوری است. از آنجا که این نسل به لذت آنی عادت کرده است میتوان بازه زمانی توجه آنها را با درخواست برای کاهش وابستگی به فناوری سنجید.
هر کدام از این نسلها مجموعه مخصوصی از مهارتها و دیدگاهها را به محل کار میآورند. خوششانس هستید اگر در مجموعهای با تمام این نسلها کار میکنید زیرا وسعت دانش و تنوع فکر آنها بسیار مفید است. همانطور که کارمندان قدیمیتر نمیخواهند متهم شوند که جلوی مسیر پیشرفت را گرفتهاند، کارمندان جوانتر هم نمیخواهند بهعنوان افرادی بدونانگیزه تلقی شوند که صرفاً به خاطر مهارتهای فناورانه خود پیش میروند. گروههای سنی مختلف طرز فکر و عملکردهای متفاوتی را برای کارفرما به ارمغان میآورند که باید تشویق شوند. بعضی اختلافهای بالقوه با حضور نسلهای مختلف در محیط کار به وقوع میپیوندند. سبکها و ارزشهای ارتباطی دو اختلاف بزرگترین بین نسلها هستند. اما وقتی یک سازمان متعهد شود تا محیطی به وجود آورد که در آن ارزشهای مختلفی همپوشانی دارند و به همه کارمندان احترام گذاشته میشود، فرهنگ کاری خوبی پدید میآید.
مدت زمانی که میتوانیم توجه خود را عامدانه و آگاهانه به فعالیت یا موضوعی که مد نظرمان است معطوف کنیم.
چگونه سوگیری میتواند بر ارتباطات خارجی شما اثر بگذارد؟
اینکه بدانید مخاطب هدف شما از کجا و چگونه اطلاعات را به دست میآورد برای موفقیتتان ضروری است. سوگیری نسلی میتواند در این حوزه مداخله کند؛ بنابراین در این دام نیفتید. زمانی که سوگیری شناختی وارد فعالیتهای شما میشود، احتمال دارد بعضی از افراد آن گروه را از خود طرد کنید. ممکن است ناخواسته نگاه از بالا به پایین به مخاطبان هدفتان داشته باشید و باعث شوید آنها فکر کنند که پیام شما عادلانه نیست یا شامل آنها نمیشود. مثلاً ممکن است یک شرکت کامپیوتری برای محصول خود با این پیام بازاریابی کند: «بهراحتی میتوان با آن کار کرد؛ حتی پدربزرگ شما هم میتواند از آن سر در بیاورد.»
از آنجا که هیچ نسلی در یک دسته خاص بازاریابی قرار نمیگیرد، برندها باید خوب تحقیق کنند و تا جایی که میتوانند در مورد گروههای متفاوت بیاموزند. در روایت شخصی برند شما، داشتن اعتبار و پرهیز از سوگیریها ضروری است. شما نمیتوانید تعمیمهای گستردهای انجام دهید و ممکن است بر روند بازاریابی شما تأثیر منفی بگذارد.
چند آمار جالب از مجله Forbes CMO Network:
- مصرفکنندگان بهدنبال ارتباطگیری و شنیدن تجربههای شخصی برندهایی هستند که با آنها ارتباط داشته و به آنها وفادارند. آمارها نشان میدهد که ۸۸ درصد از نسل هزاره، ۸۷ درصد از نسل زد و ۸۲ درصد از نسل ایکس به این کار اشتیاق دارند. بیبیبومرها نیز با ۷۷ درصد، اشتیاق زیادی برای شناخت تبلیغکنندگان بهصورت شخصی دارند.
- در زمینه راههای ارتباطی، تمام نسلها به جز نسل زد ایمیل را برترین راه ارتباطی میدانند. نسل هزاره با ۶۴ درصد بیشترین تمایل را دارند و بیبیبومرها با ۵۸ درصد در رده بعدی هستند. اما حتی نسل زد که برترین راه ارتباطی را شبکههای اجتماعی میداند (با ۶۳ درصد)، با ۵۶ درصد ایمیل را گزینه دوم خود معرفی میکند. همچنین نسل ایکس به میزان ۵۳ درصد به کار با ایمیل تمایل دارند.
- ترندهایی مربوط به تمایل بیشتر افراد به شبکههای اجتماعی (۲۰ درصد بیبیبومرها در برابر ۶۳ درصد نسل زد) و تبلیغات برخط (۲۵ درصد بیبیبومرها در برابر ۴۲ درصد نسل زد) وجود دارد. در طرف مقابل، بیبیبومرها (۴۰ درصد) نسبت به نسل زد (۲۷ درصد) هنوز اشتیاق بیشتری دارند تا از طریق تبلیغات تلویزیونی با برندها ارتباط بگیرند. علاوه بر این تلویزیون اینترنتی هم روزبهروز محبوبتر میشود.
نتیجهگیری
هنگام برقراری ارتباط با نسلهای مختلف در محیط کار و ارتباطات بیرونی، باید خرد جمعی خود را به کار بگیرید. به تفاوتهایی که اختلاف بیننسلی را خیلی زیاد میکند احترام بگذارید و به این تفاوتها آگاه باشید. از لحاظ کاری نیز کار با نسلهای مختلف، دانستههای زیاد و تجربیات منحصربهفردی را منتقل خواهد کرد.
برای ارتباط برندها با مصرفکنندگان نسلهای مختلف نیز همین نکات به کار میآیند: از تعمیم و استفاده از تفکرات غالب بپرهیزید؛ معتبر باشید و تفاوتهای هر نسل را محترم بشمارید.