وقتی صحبت از تولید محتوا به میان میآید، تفاوتهایی کلیدی بین نوشتن برای مخاطبان آنلاین و آفلاین به چشم میخورد.
به عنوان یک نویسنده آگهیهای تجارتی و مطالب تبلیغاتی، روزنامهنگار یا دفتر خدمات روابطعمومی، باید به سبک خاصی توجه داشته باشید.
به منظور جلب توجه مخاطبین آنلاین خود، شما باید روشی را برای نگارش پیدا کنید. سبک، طول و ساختار، همگی تأثیر زیادی در نوشتن برای کانالهای مختلف دارند.
عادت مطالعه نیز درمیان خوانندگان آنلاین، معنای دیگری دارد زیرا آنها دائماً در معرض حجم زیادی از اطلاعات قرار میگیرند. بنابراین دامنه توجه کمتری دارند.
4 نکته در خصوص نحوه نگارش برای مخاطبان آنلاین:
- یک تلنگر خوب
با یک تلنگر خوب که به مخاطب توضیح میدهد که باید در انتظار چه چیزی باشد، شروع کنید. یک تلنگر خوب یا جمله آغازین، نقش مهمی در جلب نظر مخاطب دارد. این تلنگر میتواند در قالب ارائه آمار باشد، مانند: 70% از مردم بر این باور هستند که ترافیک بد کیفیت زندگی آنها را تا چند درصد کاهش میدهد.
از اینکه در هنگام نگارش، همواره مخاطب هدف خود را در نظر دارید، اطمینان حاصل کرده و بر آنچه که میتوانید به آنها ارائه دهید، تمرکز کنید. سعی کنید که محتوا را از زاویه دید آنها بخوانید و زیاد به دنبال تبلیغ نباشید. شما میخواهید مخاطبان خود را درگیر کنید، نه اینکه آنها را هدف بمباران پیامهای فروش زیاد قرار دهید.
- دعوت به عمل
دعوت به عمل، عبارتی کوتاه است که به جهت ترغیب بازدیدکنندگان وبسایت به انجام یک اقدام خاص، طراحی شده است. بنابراین، شما باید آنها را تا حد امکان، قانع کنید.
این اقدام میتواند در قالب «همین حالا شروع کنید» یا «امروز ثبت نام کنید» باشد. یا ممکن است عبارتی باشد که راهنمای خوانندگان شما در مورد انجام اقدام خاصی باشد. عبارت «دعوت به عمل» را با راهبرد خود مرتبط سازید و مطمئن شوید که به شما در دستیابی به اهدافتان کمک میکند.
- تولید محتوای ثابت
تولید محتوای منظم به این معنا است که الهام گرفتن میتواند سخت باشد. بنابراین در اینجا به چند راه برای طرح موضوعاتی جذاب اشاره شده است.
سعی در تحقیق در خصوص رقبای خود داشته باشید تا ببینید چه موضوعاتی را پوشش میدهند. در حین تحقیق، فهرستی از موضوعات بالقوه را تهیه کرده و به هنگام طوفان فکری برای محتوای جدید، به آن مراجعه کنید.
علاوه بر این، ابزارهایی چون «پاسخ به عموم» به شما این امکان را میدهند که یک موضوع یا عبارت کلیدی خاص را بنویسید و فهرستی از بیشترین سؤالات پرسیده شده که در بر گیرنده آن کلمات هستند را دریافت کنید. این برای ایجاد موضوعات محتوایی که به تقاضای واقعی کاربر پاسخ میدهد، عالی است.
از دیگر ابزارهایی که به شما کمک میکنند تا در مورد میزان محبوبیت یک موضوع مطلع شوید، فرمان جستجو (Search Console) است که میتواند به شما در فهمیدن اینکه مردم برای یافتن وبسایت شما از چه عباراتی استفاده میکنند، کمک کند. همچنین ابزار برنامهریز کلمات کلیدی (Keyword Planner) به شما نشان میدهد که چند نفر یک عبارت خاص را جستجو میکنند.
- لحن صدا
در پایان، از داشتن یک سبک نوشتاری ثابت، اطمینان حاصل کنید، در این صورت هنگامیکه خوانندگان محتوای شما را مورد مطالعه قرار میدهند، بلافاصله صدای برند یا کسبوکار شما را با آن ارتباط میدهند.
یک لحن صدای واضح و قابل تشخیص، به برقراری ارتباط با مخاطبان و تمایز شما از رقبا، کمک میکند.
سعی کنید ویژگیهایی نظیر صداقت و اشتیاق را که میخواهید خوانندگان به برند شما ارتباط دهند بنویسید و همواره در هنگام نوشتن، این ویژگی را در نظر داشته باشید.