به گفته بنجامین فرانکلین برای ساخت شهرت خوب باید بسیار تلاش کرد؛ اما یک حرکت اشتباه برای تخریب آن کافی است. شاید این جمله کلیشهای باشد، اما کاملاً به موضوع موردبحث ما مرتبط است. اگر سازمان شما بهسرعت در حال رشد باشد احتمالاً توجه ناگهانی رسانهها به شما جلب خواهد شد. اگر شما به درخواست رسانهها اهمیت دهید و روی آن تمرکز کرده و تخصصی عمل کنید باعث پیشرفت برندتان خواهید شد و اگر اهمیت یک سخنگوی ماهر را دستکم بگیرید، عکس این قضیه رخ خواهد داد.
به گفته بنجامین فرانکلین برای ساخت شهرت خوب باید بسیار تلاش کرد؛ اما یک حرکت اشتباه برای تخریب آن کافی است. شاید این جمله کلیشهای باشد، اما کاملاً به موضوع موردبحث ما مرتبط است. اگر
اگر سازمان شما در حال رشد است، واحد روابطعمومی دیگر برایتان یک انتخاب نیست
بسیاری از سازمانها در بخش فروش، بازاریابی، منابع انسانی و… سرمایهگذاری میکنند. اما معمولاً وقتی در ارتباطات سرمایهگذاری میکنند که دیگر کار از کار گذشته است. با رشد یک سازمان، ساختار ذینفعان نیز تغییر میکند. نهتنها باید به گروههای بیشتر مثل سرمایهگذاران، مشتریان و رسانهها بازخورد دهید، بلکه باید در برابر مسائل اجتماعی هم موضع خود را اعلام کنید. با گسترش سازمان شما گستره پیامرسانیتان هم وسعت مییابد. برخورداری از یک سخنران خوب و تیمی قوی به شما کمک میکند تا بهخوبی روابط رسانهای خود را مدیریت کنید.
در یک سازمان در حال رشد، ارتباطات هم باید همراه با بقیه بخشها رشد کند. داشتن یک مسئول ارتباطات پارهوقت یا همکاری که در کنار کارهای دیگرش روابطعمومی را هم به دست بگیرد کافی نیست. قبل از هر اقدامی مطمئن شوید که ساختار تیم شما برای رشد آماده است.
سخنگوی Airbnb شهرتشان را به باد داد
شرکت Airbnb زمانی بهعنوان خدمات اضافه، بسته غلات میفروخت و حالا به اندازه ۱۱۳ میلیارد دلار ارزش دارد. داستان این شرکت یکی از الهامبخشترین داستانها در بین استارتآپهای موفق است و نشان میدهد که چگونه یک ایده خوب میتواند به یک سازمان تحولآفرین و میلیارد دلاری تبدیل شود. همچنین خطر اقدامات نابههنگام را بیان میکند.
این استارتآپ با اجاره تخت کار خود را آغاز کرد و خیلی سریع به پلتفرم اشتراکگذاری خانه تبدیل شد و حالا این شرکت رویهمرفته از هر دو هتل ماریوت و هیلتون، اتاقهای بیشتری برای اجاره دارد. Airbnb خیلی زود برای افراد جذابیت یافت، اما با وقوع اولین بحران، نقطه ضعفشان مشخص شد. در سال ۲۰۱۱ در رسانههای بزرگی مانند واشنگتن پست، داستانی در مورد تخریب یک آپارتمان منتشر شد. یکی از مهمانپذیرهای Airbnb ادعا کرد که یکی از مهمانان، آپارتمانش را تخریب کرده و این نرمافزار محبوب هم سعی داشت او را ساکت نگه دارد. سنخگوی Airbnb گفت که هرچند برای این اتفاق تأسفبار ناراحت است، اما شرکت نمیتواند هزینه تخریب خانه او را بپردازد و در برابر غرامتها ضمانتی ندارد. این صحبت، خشم کاربران را شعلهور کرد و باعث انتشار بیشتر خبر در رسانهها شد. چند هفته بعد، برایان چسکی مدیرعامل Airbnb بیانیه پیشین را رد کرد. او روزهای بعد از دزدی و آسیب به خانه مهمانپذیر را «دوران شکست در مدیریت بحران» خواند. چسکی به وضوح گفت که Airbnb خانه جدید و هر چیز دیگری که مهمانپذیر نیاز داشته باشد برای او مهیا میکند تا شرایط را برای او آسانتر سازد.
این لحظه حیاتی برای Airbnb بود: چگونه میتوانستند از شهرتی حفاظت کنند که برای آن زحمت کشیده بودند؟ چگونه میتوانستند کاربران و سرمایهگذاران را قانع کنند که پلتفرمشان امن است؟ چسکی در بلاگ شرکت در مورد نحوه پیشگیری Airbnb از وقوع مجدد تخریب در آینده توضیح داد. همچنین از یک ابزار برای امنیت با نام گارانتی Airbnb رونمایی کردند که دزدی و تخریب منزل مهمانپذیران را تا ۵۰ هزار دلار پوشش میداد.
واکنش شدید رسانهها خاموش شد و Airbnb نیز شهرت خود را حفظ کرد. در اوایل سال ۲۰۲۲، Airbnb گزارش کرد که ۱۰۲.۱ میلیون تجربه رزرو در آن سال رقم خورده که از دوران پیش از کرونا نیز بیشتر است. این تجربه به ما درس ارزشمندی میدهد که نقاط کلیدی خود را بررسی کنیم، پیامهایمان را همسو کنیم و سخنگوی خود را برای بحرانهای احتمالی آماده سازیم.
چه کسی در تیم من سخنگوی بهتری است؟
شرکتهای در حال رشد، وظایف روابطعمومی را به تیمهای مستقر در محل میسپارند. یعنی کسانی که رسانههای شرکت را به دست میگیرند یا از طرف شرکت صحبت میکنند، مسئولان فروش هستند. این راه خوبی برای پیشبرد رسانه نیست زیرا مسئولان فروش بیش از حد روی بُعد تجاری تمرکز میکنند. اما این برای روزنامهنگاران یا بازاریابان صدق نمیکند. یکی از اشکالات مصاحبهها این است که سخنگوی شما بیش از حد عالی به نظر میرسد و در مورد مسائل بسیار مثبت فکر میکند. در صورتی که بهترین راه، صداقت با رسانه است. هر چه صحبتهای شما ملموستر باشد، داستان جذابتری خواهید داشت. مردم نه به مدیران عامل اعتماد دارند و نه به رهبران حکومتی. پس برای پیبردن به حقیقت به چه کسانی اعتماد میکنند؟ به متخصصان علمی و همکاران آنها. این یعنی سخنگوی شما حتما نباید مدیرعامل یا یکی از مدیران ارشد باشد.
لازم نیست برای تمام سازمانتان یک سخنگو داشته باشید؛ میتوانید افراد مختلفی را انتخاب کنید تا در شرایط مختلف نماینده برندتان باشند. مثلاً وقتی قرار است محصولی را عرضه کنید یا موفقیتی را جشن بگیرید، بهترین انتخاب برای شما مدیرعاملتان است. اما برای ایجاد رهبری فکری در صنعتتان، بهتر است که سراغ کارشناسان، دانشمندان یا متخصصان بروید. در موارد بحران نیز بهتر است یکی از افراد تیم ارتباطات سازمان را انتخاب کنید. خودتان را جای مصرفکننده برندتان بگذارید. اگر من بهعنوان مصرفکننده شاهد وقوع حادثهای برای برند باشم، احتمالاً مایل نیستم ببینم که مدیرعامل شرکت تماموقت با رسانهها صحبت میکند؛ بلکه میخواهم بدانم که سازمان روی این مشکل کار میکند و تیم ارتباطات به پرسشهای مخاطبین پاسخ میدهد یا نه.
با آموزش صحیح، هر کسی میتواند یک سخنگوی خوب باشد. آن سخنگو باید بداند که روایت شما چیست و میخواهید چه پیامهای کلیدی بیشتر دیده و شنیده شوند. باید برای مصاحبه با رسانه آماده بوده و درک خوبی از رسانه داشته باشند.
سازمان شما بهسرعت در حال رشد باشد احتمالاً توجه ناگهانی رسانهها به شما جلب خواهد شد. اگر شما به درخواست رسانهها اهمیت دهید و روی آن تمرکز کرده و تخصصی عمل کنید باعث پیشرفت برندتان خواهید شد و اگر اهمیت یک سخنگوی ماهر را دستکم بگیرید، عکس این قضیه رخ خواهد داد.
چگونه یک سخنگو را آموزش دهم؟
آموزش سخنگو، یکی از تمرینهای حوزه ارتباطات است که افراد را آماده میکند تا با رسانه تعامل داشته باشند. این تمرینات با صرف زمان و تلاش برای جستوجو در مورد انتظارات رسانه از شما و تمرین برای انتقال آن انتظارات، مهارتهای ارتباطی شما را تقویت میکنند. با گذر سالها آموزش رسانه پیچیدهتر شده است. نهتنها سخنگویان باید در مصاحبههای رسمی با رسانه حضور داشته باشند، بلکه باید برای تعاملات دیگر نیز آماده شوند. این تعاملات شامل مصاحبه در قالب پادکست، سخنرانی در دانشگاهها، گفتوگو با سرمایهگذاران و حتی پاسخ به نظرات در شبکههای اجتماعی میشود. بهتر است سه مورد از مهمترین پیامها یا ارزشهایی که میخواهید حتماً سخنگوی شما آن را منتقل کند، آماده نمایید.
برای آموزش پایهای رسانه میتوان اینگونه شروع کرد که رسانه در چشمانداز خاص خود چه سیستمی دارد، رسانه به چه چیزی بیشتر علاقمند است و چگونه میتوانید برای پاسخ به پرسشها آماده شوید. بیشتر از اینکه به سخنگویان برند بگویید که چه چیزی بگویند، به آنها بگویید که چه کاری انجام دهند. مسیر آینده روابطعمومی در این عبارت است: کلمات کمتر، اعمال بیشتر.
دو نکته برای تبدیلشدن به سخنگویی بهتر
موثق صحبت کنید
هر چقدر هم رابطه محکمی با روزنامهنگاران داشته باشید، هدف نهایی روزنامهنگاری سر و صدا کردن در دنیا است. ممکن است شما هیچ نقشی در نوع بازنمایی برند خود ایفا نکنید. اینجاست که آموزش رسانه به کار میآید. بعضی روشها آزمونشده هستند و در پاسخدهی به پرسشهای چالشی به کار میآیند. بهطور مثال میتوانید از استراتژی ABCD استفاده کنید که نمایانگر چهار فعل پاسخدهی (Answer)، متصلکردن (Bridge)، کنترل (Control) و وسوسهکردن (Dangle) است. ابتدا به پرسشهای دریافتی پاسخ میدهید، سپس این پرسش را به موضوعی که میخواهید در موردش صحبت کنید متصل میکنید تا به روایت خود کنترل داشته باشید و زمانی که به آن پرسش پاسخ دادید موضوع، فکت یا زاویه دید جدیدی را مطرح میکنید که ممکن است برای روزنامهنگاران و مخاطبان آنها وسوسهانگیز باشد.
کار یک مسئول روابطعمومی این است که به سازمانها کمک کند تا بهترین نسخه از خودشان باشند و داستان صادقانهتری را روایت کنند. این دیدگاه به روابطعمومی به معنی استفاده از رسانه بهعنوان وکیل مدافع برند یا صرفاً حفاظت از علاقمندیهای برند نیست؛ بلکه بیشتر بهمعنی بهچالشکشیدن ایدههای مدیرعامل، اعضاء هیئتمدیره و مدیران اجرایی با تأکید بر اتفاقات در جهان واقعی است. وقتی که با دیدگاهی خارج از سازمان، موضوعی را عنوان میکنید که مردم واقعاً به آن اهمیت میدهند، مسئولیتتان در جایگاه متخصص روابطعمومی را انجام دادهاید.
برند شخصی خود را بسازید
سخنگوی شما چهره و صدای برندتان است. نهتنها از طریق رسانههای رسمی، بلکه از طریق انواع دیگر رسانهها هم صحبتهای آنها شنیده میشود. مشتریان، ذینفعان، دولت و جوامع محلی به صحبتهای سخنگوی شما در رسانههای جمعی، رویدادها، بلاگها و غیره گوش میدهند. از هر کانالی به نفع خودتان استفاده کنید. هر کانال، فرصتی برای ساختن روایتی شخصی برای سخنگوی شماست که پیام برند شما را قویتر و معتبرتر میکند.
مثلاً مدیرعامل شرکت Bunq را در نظر بگیرید. این شرکت در حوزه فناوری مالی فعالیت میکند و در حال تغییر صنعت بانکداری است. در سال ۲۰۱۲ وقتی که مدیرعامل این شرکت یعنی علی نیکمن تصمیم گرفت تا شیوه مدیریت پول مردم را تغییر دهد، Bunq بنیان نهاده شد. نیکمن خودش بانکدار نیست. او برنامهنویس و سرمایهگذار است. روایت شخصی او بر توسعه Bunq تأثیر بهسزایی گذاشت. چون بسیاری از حامیان اولیه آن پیشزمینه فناوری اطلاعات داشتند، این پلتفرم «شرکت فناوری اطلاعات با مجوز بانکداری» نام گرفت. فراتر از محصولات و خدمات، این ماجرا، روایت شخصی است که پیام برند را شکل میدهد و آن را از بقیه رقبایش متمایز میکند. به یاد داشته باشید که انسانها تمایل دارند نه از تخیلات یا رباتها، بلکه از انسانها خرید کنند. داستانی روایت کنید که با این روحیات سازگار باشد و طبق آن پیش روید.
چطور سخنگویان میتوانند دامنه دسترسی روایت شما را توسعه دهند؟
معمولاً سخنگویان در زمان بحرانها دیده میشوند. آنها کسانی هستند که کنترل اوضاع را به دست میگیرند و بین جامعه و سازمان ارتباط برقرار میکنند. با این حال نباید منتظر یک بحران بمانید تا از سخنگوی سازمانتان به بهترین وجه استفاده کنید. با این نکات میتوانید به دیدهشدن آنها کمک کنید:
- به اشتراک بگذارید: شاید فکر کنید که همه میدانند شما چه کاری انجام میدهید. بهتر است بدانید بینشی که شما طی سالها تجربه به دست آوردهاید میتواند برای افرادی که خارج از شرکت یا حتی خارج از صنعت شما هستند مفید باشد. علاوه بر این اگر شما سخنگوی شرکتی رو به رشد هستید یعنی کاری پیشگامانه انجام میدهید. دانشی که دارید را دست کم نگیرید و با بقیه به اشتراک بگذارید.
- ارتباط برقرار کنید: روابطعمومی وظیفهای نیست که صرفاً به یکی از بخشهای شرکتتان محول شده باشد. سخنگوی شما باید با ذینفعان مختلف مانند سیاستمداران محلی، مخاطبان رسانه و سرمایهگذاران ارتباط فعالی برقرار کند. آنها را به سازمان خود دعوت کنید و در حوزه مرتبط با فعالیتشان پیشنهاد همکاری دهید.
- داوطلب شوید: در رویدادهای محلی یا دانشگاهها حاضر شوید. زمان خود را به دانشجویانی اختصاص دهید که بهتازگی فعالیت خود را آغاز کردهاند. راهنمای مسیر آنها شوید. درگیرشدن در این مسیر به شما کمک میکند تا با اجتماع محلی رابطه برقرار کرده و در نتیجه اعتماد ذینفعان خود را افزایش دهید.
- دیده شوید: اگر کسی نتواند به شما دست یابد، تمام کارهای بالا بینتیجه هستند. اطلاعات تماس شما (نام، راه ارتباطی، آدرس ایمیل و شبکههای اجتماعی) باید با یک جستوجوی سریع در گوگل پیدا شود.