باید نکتهای را یادآوری کنم: نسل زد فقط کودکان نیستند؛ اکثریت گمان میکنند که این نسل جوان است اما مسنترین افراد آن تقریباً ۲۵ ساله هستند؛ این یعنی آنها مشغول به کار هستند، باید قبضهای مختلفی را بپردازند و حتی فرزند دارند. در عین حال جوانترین افراد این نسل، کودکان ۱۰ ساله هستند.
به عبارتی این نسل جمعیت متنوعی را دربرمیگیرد؛ از دانشآموزان گرفته تا بزرگسالانی که درگیر پرداخت رهن و اجاره مسکن هستند. بنابراین سازمان شما باید به هر روشی این نسل مترقی را هدف پیامهای خود قرار دهد.
یک نظرسنجی برای اینستاگرام و WGCN (سازمان پیشبینی و تحلیل ترندها) انجام شد؛ از هزار کاربر نسل زِد رسانههای جمعی درخواست شد که بگویند در سال پیش رو چه انتظاراتی دارند و چه چیزی میخواهند؟ یافتههای این نظرسنجی تقریباً همه جنبههای زندگی را در بر میگیرد. از موسیقی و مسائل مالی گرفته تا محیط زیست و اقتصاد تولیدکنندگان محتوا.
در ادامه به برخی از این خواستهها و انتظارات اشاره میکنیم:
نسلی فعال:
نسل زِد به شکل عمیق و گستردهای به مسائل توجه میکنند و خواهان این هستند که سازمانها و تأثیرگذاران مرتبط با آنها نیز همینگونه رفتار کنند. مطالعات میگویند که 30 درصد از جمعیت نسل زد میتوانند رأی دهند و به دنبال تغییر هستند؛ موضوعاتی که آنها به طور خاص به آن علاقه دارند عبارتند از حقوق افراد کمتوان و تغییرات آب و هوایی.
نگرانی درباره تغییرات آبوهوایی در زندگی این افراد نفوذ کرده است؛طوری که شاید انتظارش را نداشته باشید. به عنوان مثال 50 درصد از پاسخدهندگان قصد دارند برای رویدادهای پیش رو، خودشان لباسهایشان را آماده کنند؛ این کار پاسخی به جنبش سریع مد است که در نهایت مَدفنی از لباسهایی ایجاد میکند که فقط برای مدت کوتاهی پوشیده شدهاند.
اهمیت پول:
نسل زد به دنبال راههایی برای پول درآوردن است. نظرسنجیها دریافتند که 64 درصد از این نسل قصد دارند در سال پیش رو از شبکههای اجتماعی کسب درآمد کنند. این نسل بسیار جوان است اما از همین حالا اهمیت سواد اقتصادی را درک کردهاند؛ یکچهارم آنها میخواهند در سال جدید درباره موضوعات مالی بیاموزند.
این تغییرات میتواند منادی دو روند کلیدی باشد. اولاً نسل زد میآموزد، راههایی وجود دارد که جدا از 40 ساعت کار در هفته، از راه دیگری درآمد کسب کند. این نکته میتواند به تغییرات مهمی در آینده منجر شود. ثانیاً، زمان شروع کسب اعتماد مالی این نسل همین الان است. آنها علاقهمند و جوان هستند و میتوانند برای سالهای بسیار زیادی مشتری ما بمانند.
منافع جهانی:
طبق تحقیقات مؤسسه پیو[1]، در طول تاریخ، نسل زِد متنوعترین نسل از لحاظ نژادی هستند و 48 درصد از آنها نژادی به جز سفیدپوست دارند؛ پس میتوان نتیجه گرفت که این نسل علاقهمند به دنیای خارج از مرزهاست.
یک نظرسنجی اینستاگرامی دریافت که بیش از 50 درصد جامعه نسل زد به موزیکهایی با زبانی غیر از زبان اصلی خود گوش میدهند و منظور اصلی آنها موسیقیهای پاپ کرهای و لاتین است. 68 درصد دیگر هم قصد دارند پس از کشف غذاهای فرهنگهای مختلف، آنها را امتحان کنند. برای اینکه ارتباطگیران بتوانند این گروه متنوع را به خود جذب کنند، باید نگاهی فراتر از چارچوب غالب و عمدتاً سفیدپوست اتخاذ کنند.
اشتیاق برای ایجاد یک جامعه:
با توجه به اینکه نسل زد بسیاری از سالهای مهم زندگی خود را در بحبوحه همهگیری گذرانده و این اتفاق افراد را از هم جدا میکرده است، علاقه دارند دور هم جمع شوند و درباره تجربیاتشان با هم صحبت کنند. در این نظرسنجی یکسوم پاسخگویان علاقهمند بودند که شخصاً اینفلوئنسرهای فعال در فضای مجازی را ببینند و با آنها صحبت کنند.
سخن پایانی:
نسل زد، نسلی عجیب است که همزمان با رشد سن، ثروت و وضعیت شغلیشان، بسیاری از جنبههای زندگیشان نیز دگرگون شده است. حالا زمان این است که آماده شوید. ببینید چگونه میتوانید با این گروه باهوش از لحاظ مالی، علاقهمند به کاوش در جهان و دوستدار محیط زیست ارتباط برقرار کنید و تلاشهای خود را فقط به رسانههای اجتماعی محدود نکنید (اگرچه قطعاً این رسانهها نقطه مهمی برای درک این گروه هستند). به همه اشکال رسانهها و محتوا فکر کنید و همین الان دایره مخاطبانتان را توسعه دهید.