به گفته «کاترین وردوکی» (Katherine Verducci)، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت روابطعمومی 1903، سؤالی وجود دارد که ما تقریباً برای هر طرح تجاری، با آن روبهرو میشویم: «شما چه رابطهای با خبرنگاران صنعت ما دارید؟» شاید چیزی در خصوص تیپ شخصیتی من بگوید اما من باید کسی را کاملاً بشناسم تا بگویم که با او «ارتباط» دارم. اگر من برای انجام کاری از شما درخواست کمک نکردم، پس احتمالاً به کسی نمیگویم که ما رابطه داریم.
آنچه واقعاً مردم میپرسند این است که چگونه میتوانید به نفع من از الطاف و روابط شخصی خود استفاده کنید؟ حتی اگر من با یک خبرنگار کلیدی در صنعت شما، رابطه واقعی داشتم، نمیخواهم شما تنها به این دلیل در روابط عمومی 1903 را بهکار بگیرید. دلیل آن این است که نشان میدهد ما تنها یک ورق برای بازی داریم و میخواهیم زودتر از موعد از آن استفاده کنیم. اما بعد از آن چه؟ ما میخواهیم طرحهای راهبردی و در حال پیشرفت را که ماه به ماه ساخته میشوند را توسعه دهیم و این به این معنا است که ما به چیزی بیش از یک بار توجه نیاز داریم.
کاترین عنوان میکند: «در شرکت روابطعمومی 1903، روابط خود را با خبرنگاران توسعه میدهیم زیرا تمام ایده های خلاقانه و تازه را با تمام منابع موردنیاز برای بیان روایتها، فراهم میکنیم. خبرنگاران به ما اعتماد میکنند تا به آنچه که قول میدهیم، عمل کنیم. اطلاعات ما دقیق و واقعی هستند و زاویه فکری ما امری منحصربهفرد است که مخاطبان به آن اهمیت میدهند. خبرنگاران متوجه میشوند که ما در حال خدمت به یک اربابرجوع هستیم اما اگر ما به آنها روایتی را بدهیم که مسائل بزرگتری از صنعت را در بربگیرد، بدشان نمیآید که پیامهای مشتریان خود را در محصول نهایی بگنجانیم.»
تنها دلیل روابط حرفهای ما، ایدههای خلاقانهای است که به مخاطبان خبرنگاران ارائه میکنیم. اگر از جانب ما سودی به آنان نرسد، ارتباط ما پایان مییابد. خبرنگاران به کار خود بسیار افتخار میکنند، بنابراین بهمنظور انجام لطفی برای شما، اعتبار خود را به خطر نمیاندازند. آنها شهرت یا چک حقوق خود را برای کمک به کسی، هدر نمیدهند.
طی سالهای اخیر، دنیای روابطعمومی بسیار تغییر کرده است. در اثر همهگیری بیماری کرونا، چشمانداز رسانهها بهطورکلی تغییر کرده است. به دلیل چالش نحوه درآمدزایی از روزنامهنگاری باکیفیت، فصول کمکاری، مرخصیها و کل نشریات از میان رفتهاند. درنتیجه گزارشگران بسیار جابجا میشوند. آنها اغلب برای رسانههای مختلف مینویسند. اگر تاکنون پیگیر اینفلوئنسرها یا چرخه اخبار نبودهاید، متخصص روابطعمومی خوبی نیستید.
یک سؤال بسیار بهتر برای شرکتها جهت پرسش از آژانسهایی که بهتازگی میخواهد کسبوکاری راهاندازی کنند، این است: «چگونه میخواهید با خبرنگاران جدید در این فضا ارتباط برقرار کنید؟» اگر یک آژانس روابطعمومی بتواند این کار را درست انجام دهد، صرفنظر از شرایط اقتصادی یا بازار عمودی که وارد آن میشوید، همیشه به شما خدمات خوبی ارائه می دهند.