زمانی که در صنعت روابطعمومی یا ارتباطات کاربردی هستید، بخش مهمی از کار شما نظارت بر میزان ذکر برندتان در رسانهها است. امروزه این کار اهمیت بیشتری هم پیدا کرده است؛ بهطوری که ۴۷ درصد از رهبران ارتباطی، این گزارشها را به طور مستقیم به مدیرعامل تحویل میدهند. مدیران ارشد بیش از هر زمان دیگری به تیمهای ارتباطی متکی هستند. از جمله خدمات این تیمها، نحوه ارائه و مشاوره در مورد نوع برقراری ارتباط با سهامداران کلیدی است؛ خواه مشتریان فعلی، مشتریان احتمالی، کارمندان و یا سرمایهگذاران باشند. این یعنی برای آگاهی از مکالمات و درک مخاطبان از برند، صنعت و رقبایتان باید تلاش بیشتری داشته باشید. هیچ کمبودی در پلتفرمهای در دسترس برای کمک به تیمهای ارتباطی در جمعآوری این اطلاعات وجود ندارد؛ اما حتی برای کار با بهترین نرمافزار هم باید کمی تمرین کنید تا به بهترین شکل از آن بهرهبرداری نمایید.
اگر از نظارت رسانههای سازمان خود خسته شدهاید، از نتایج کارتان ناامید هستید یا نمیدانید از کجا شروع کنید، بدانید که تنها نیستید. بعضی عناصر کلیدی که نظارت بر رسانه را مؤثرتر میکنند، به سادگی نادیده گرفته میشوند. خبر خوب این است که بهرهگیری دوباره از این عناصر آسان است.
این اشتباهات رایج در نظارت بر رسانه و راهحلهای مرتبط به آنها را در رویکرد آینده خود در نظر بگیرید:
زمانی که در صنعت روابطعمومی یا ارتباطات کاربردی هستید، بخش مهمی از کار شما نظارت بر میزان ذکر برندتان در رسانهها است. امروزه این کار اهمیت بیشتری هم پیدا کرده است؛ بهطوری که ۴۷ درصد از رهبران ارتباطی، این گزارشها را به طور مستقیم به مدیرعامل تحویل میدهند. مدیران ارشد بیش از هر زمان دیگری به تیمهای ارتباطی متکی هستند. از جمله خدمات این تیمها، نحوه ارائه و مشاوره در مورد نوع برقراری ارتباط با سهامداران کلیدی است؛ خواه مشتریان فعلی، مشتریان احتمالی، کارمندان و یا سرمایهگذاران باشند. این یعنی برای آگاهی از مکالمات و درک مخاطبان از برند، صنعت و رقبایتان باید تلاش بیشتری داشته باشید. هیچ کمبودی در پلتفرمهای در دسترس برای کمک به تیمهای ارتباطی در جمعآوری این اطلاعات وجود ندارد؛ اما حتی برای کار با بهترین نرمافزار هم باید کمی تمرین کنید تا به بهترین شکل از آن بهرهبرداری نمایید.
اگر از نظارت رسانههای سازمان خود خسته شدهاید، از نتایج کارتان ناامید هستید یا نمیدانید از کجا شروع کنید، بدانید که تنها نیستید. بعضی عناصر کلیدی که نظارت بر رسانه را مؤثرتر میکنند، به سادگی نادیده گرفته میشوند. خبر خوب این است که بهرهگیری دوباره از این عناصر آسان است.
این اشتباهات رایج در نظارت بر رسانه و راهحلهای مرتبط به آنها را در رویکرد آینده خود در نظر بگیرید:
اشتباه شماره چهار: عدم نظارت بر رقبا
همان اندازه که نظارت بر برند سازمان خودتان اهمیت دارد، نظارت بر برند بزرگترین رقبایتان نیز مهم است. با این کار شما متوجه خواهید شد که چه کسی برندشان را پوشش میدهد (و به آنها دسترسی پیدا میکنید)، همچنین شما میتوانید راه مقابله با آنها را پیدا کرده و جایگاه بهتری را نسبت به آنها کسب کنید. به نوع فعالیتشان و پیامهایی که برایشان مفید هستند (یا نیستند) توجه کنید. به این فکر کنید که میتوانید از چه پیامها و شیوههایی بهره ببرید تا خودتان را متمایز کنید.
اشتباه شماره پنج: اقدام نکردن
ردیابی معیارهای درست بسیار مهم است؛ اما اگر از آن دادهها استفاده مطلوبی نکنید، برایتان سودی نخواهد داشت. وقتی صفحه افراد، سازمانها یا خبرگزاریهایی را جستجو میکنید که نام سازمان شما (یا رقبایتان) در آن ذکر شده است، بررسی کنید که آیا با خبرنگاران یا اینفلوئنسرهای مرتبط به آن تعامل دارید؟ آیا به مقالههایی که از شما به شکل مثبتی یاد کردهاند پیوند میدهید تا از رسانه موردنظر بهترین استفاده را داشته باشید؟ تصور رقبایتان از برند شما چیست و چگونه میتوانید پیامهایی تولید کنید که شما را از آنها متمایز کند؟
مهارتهای تحلیلی خود را به کار بگیرید تا بهدنبال معنی ورای معیارها باشید. زمانی که شیوه گفتوگو را درک کردید، میتوانید پیامرسانی و استراتژی ارتباطی خود را به شکلی تنظیم کنید که آن گفتوگو به نفع سازمانتان پیش برود.
اشتباه شماره شش: بهاشتراکنگذاشتن دادهها
شما کار خود را انجام دادهاید و حالا دادههایی برای ارائه دارید. اکنون زمان اطلاعرسانی به دیگران (از جمله مدیران ارشد) است. گزارش تأثیر تلاشهای شما بهمعنی خودنمایی نیست (البته که این کار هیچ اشکالی ندارد)؛ بلکه بهمعنی اثبات این موضوع به رهبران است که شما با اهداف و راهبرد کلی کسبوکار سازمان هماهنگ هستید. اینکه گزارشی تنظیم کرده و مقابل آنها قرار دهید، نادیدهگرفتن تأثیر تیم شما را برای آنها دشوار کرده و احتمال سرمایهگذاری بیشتر روی تیم روابطعمومی را افزایش میدهد.