در حال حاضر، شناسایی، برچسبگذاری و یا جلوگیری از نمایش اطلاعات نادرست در شبکههای اجتماعی به چالشی جدید بدل گشتهاست. از یک سو، موافقان توسعه فناوریهای تشخیص اطلاعات گمراهکننده، به آسیبهای خطرناک اجتماعی این نوع محتوا که درحال فراگیری است، اشاره میکنند؛ موضوعاتی همانند همهگیری کرونا که میتواند سلامت یک جامعه را به خطر اندازد. از سوی دیگر، مخالفان، این ابزارها را محدودیتی برای آزادیبیان دانسته و امکان سوءاستفاده در فرآیند تعیین مصادیق «گمراهکننده» بودن یا نبودن مطالب منتشر شده را برجسته میکند.
اخیراً (17 آگوست 2021)، توییتر اعلام کرد که در حال آزمایش ویژگی جدیدی است تا کاربران بتوانند اطلاعات نادرست را بلادرنگ و به محض دیدن، گزارش دهند. برخی از کاربران در بریتانیا، ایالات متحده، کره جنوبی و استرالیا، گزینه «این اطلاعات، گمراهکننده است [its misleading]» را به عنوان یکی دیگر از دلایل نشانهگذاری و مشخص نمودن توییت به هنگام کلیک روی «گزارش توییت[Report Tweet]» میبینند. در منوی بعدی، به کاربران این امکان داده شد تا موضوع توییت حاوی محتوای گمراهکننده («سیاست»، «سلامت» یا «سایر موارد») را مشخص کنند.
توییتر با مشاهده نحوه استفاده کاربران از این ابزار جدید گزارشدهی، به دنبال آن است تا ببیند آیا گزارش کاربران میتواند راه مناسب و مؤثری برای شناسایی توییتهای گمراهکننده مضر باشد یا نه؛ گرچه این شرکت زمانبندی مشخصی برای عرضه کامل این ویژگی ارائه نکرده است. در حالت آزمایشی کنونی، به نظر نمیرسد توییتر، در مورد سوءاستفاده کاربران از این ویژگی نگران باشد؛ زیرا این گزینه مستقیماً به سیستم بررسی ترکیبی معتدل انسانی و الگوریتمی توییتر متصل میگردد. با این حال، مطمئناً ایده شناسایی توییتهای «گمراهکننده» توسط کاربران، حساسیتهای زیادی را در زمینه مقابله با سانسور و انتشار آزاد مطالب برمیانگیزد.